آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

حذف ۳۵ درصد اقلام خوراکی از سبد خانوار



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, اقلام خوراکی

 

بعد از گذشت چند ماه از شيوع بيماري کوويد19 در کشور، تاثير کمبود مواد مغذي و برخي ويتامين ها بر ابتلا به ويروس کرونا براي بسياري از متخصصان حوزه تغذيه مسجل شده است. « 15 تا 35 درصد خانوارها به دليل تبعات اقتصادي کرونا، مصرف اقلام غذايي را حذف کرده يا کاهش دادند»

 

اين صحبت‌هاي مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در راستاي اخبار چند روز گذشته از توزيع گوشت گنجشک در فضاي مجازي، با توجه به افزايش قيمت مرغ است. افزايش بي‌سابقه نرخ اقلام خوراکي در سه ماه گذشته، باعث حذف بسياري از مواد و اقلام خوراکي معمول از سبد خانوار شده و متخصصان تغذيه، نسبت به کمبود ويتامين‌ و پروتئين‌ها در سلامت جامعه ابراز نگراني جدي مي‌کنند.

 

زهرا عبداللهي همچنين هشدار مي‌دهد که به دليل کاهش درآمد خانواده و افزايش قيمت مواد غذايي، اقلام غذايي از سفره مردم حذف شده و اگر اقدامات لازم را انجام ندهيم، روند مديريت کرونا کامل نمي‌شود. اين درحالي است که به گفته عيسي منصوري، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در جريان شيوع کرونا در کشور حدود شش ميليون نفر از کرونا آسيب ديده‌اند و حدود يک‌ونيم ميليون نفر به علت کرونا کار خود را از دست داده‌اند.

 

زهرا عبداللهي با تاکيد بر اينکه «به دليل تبعات اقتصادي ناشي از کرونا، بحث ناامني تغذيه و سوءتغذيه بيشتر خواهد شد»، گفت: «در حال حاضر، مادران باردار و کودکان زير پنج سال مبتلا به سوءتغذيه شناسايي شده و به سازمان‌هاي حمايتي معرفي مي‌شوند تا کمک‌ تغذيه‌اي دريافت کنند». اين مسئول وزارت بهداشت درباره اقدامات تغذيه‌اي وزارت بهداشت در دوران کرونا، افزود: «در حال حاضر با کمک وزارت رفاه برنامه کمک معيشت را براي چند استان محروم انجام مي‌دهيم تا بر اساس آن، کودکان زير پنج سال نيازمند را شناسايي کنيم تا ماهانه مبلغي براي آنها ارسال شود، اما اين اقدامات کافي نيست.

 

عبداللهي افزود که هنوز تعداد زيادي از زنان و کودکان باقي مانده‌اند که بايد با همکاري و همت دانشگاه‌ها و کمک گرفتن از خيرين و سمن‌ها، شناسايي شوند. هشدار مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در چنين شرايطي درباره تبعات اقتصادي کرونا مبني بر حذف يا کاهش اقلام غذايي از سوي 15 تا 35 درصد خانوارها تصويري ديگر از وضعيت ميليون‌ها خانوار ايراني در دوره کروناست، آن‌هم درحالي که احتمال وخيم‌تر شدن وضعيت اين خانوارها نيز وجود دارد.

 

سوءتغذيه بين 137 هزار کودک

افزايش قيمت‌هاي مواد پروتئيني، ميوه‌ها، گوشت مرغ و ماهي، لبنيات و ناتواني خانواده‌ها در شرايطي رخ مي‌دهد که متخصصان توصيه مي‌کنند، هر فردي بايد روزانه حداقل دو تا چهار واحد در روز ميوه مصرف کند.

 

ميوه‌ها منبع غني و مهمي از تامين ويتامين هاي آ و سي هستند. کمبود هر دو اين ويتامين افراد را در معرض ابتلا به بيماري‌هاي فصلي و ضعف سيستم دفاعي بدن قرار مي‌دهد. به گفته مدير کل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت؛ در شش ماهه دوم سال همزمان با بيماري‌هاي تنفسي و ويروسي از جمله کرونا درگير خواهيم بود.

 

ابتداي مهر بود که مديرکل بهداشت، بيمه‌هاي اجتماعي و درمان کميته امداد اعلام کرد که 137 هزار کودک در کشور دچار سوءتغذيه هستند که اين دسته از کودکان توسط مراکز بهداشت و درمان استان‌ها شناسايي به کميته امداد معرفي مي‌شوند. فريدون قرباني همچنين مي‌افزايد: « اين کودکان افرادي هستند که توسط مراکز بهداشت و درمان استان‌ها شناسايي و طي معرفي نامه‌اي به کميته امداد معرفي شدند؛ کميته امداد براي رفع سوء تغذيه اين کودکان به صورت ماهانه کارت‌هايي صادر کرده است که بر اساس سبدهاي غذايي از پيش تعريف شده، والدين آنها مي‌توانند به فروشگاه‌هاي طرف قرارداد، مراجعه و آن کالاها را دريافت کنند.»

 

آرمان ملي 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------