احتمال رسیدن قیمت مرغ به 35 هزار تومان تا نوروز



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,مرغ
مرغداران از جهاد کشاورزی و صمت خواسته‌اند تا قیمت مرغ را افزایش دهند

به گزارش آفتاب یزد؛ از روزی که «محمدحسین فرحی‌جهرمی»، مرغدار موفق استان فارس با ابتکاری خلاقانه رئیس مجلس شورای اسلامی را به چالش مرغدارشدن برای یک دوره جوجه‌ریزی فراخواند تا پس از سوژه‌ای که قالیباف با حساب و کتاب غلط در خصوص نرخ تمام شده مرغ در سطح رسانه‌ای اعلام کرد و باعث یک سوژه مورد انتقاد در فضای رسانه‌ای شد، حدود 17روز می‌گذرد و از مهلت تعیین شده 6 روز..! اما «قالیباف» ترجیح داد به نیت دستاوردهای سیاسی عازم مسکو شود تا از سویی با دست خالی ناشی از پذیرفته نشدن «ولادیمیر پوتین» به تهران برگردد و از سوی دیگر نیز دستش از نان مدیریت اهدایی یک واحد مرغداری مجهز در جهرم فارس که قاطبه رسانه‌ها نیز منتشر کردند، خالی بماند! به هرحال، هرچه باشد عازم یک سفر به روسیه شدن بدون هیچ دنگ و فنگ تدارک بلیت پرواز، اقامت و... خود موهبتی است که کمتر مرغداری بتواند شانس آن را داشته باشد!

 

در هر صورت، حال نه تنها «مرغِ قالیبافی» 9هزار تومانی در خود مرغداری هم نیست، بلکه یک کیلوگرم آن از 22هزار تومان در روز سخنرانی‌اش، به 30 هزار تومان (پس از بازگشت او از سفر پربار روسیه) پرواز کرده است! گویی مرغ صنعت طیور ایران در مقابل رئیس مجلس حساب‌شناس ایران، یک پا دارد: «نرخ مرغ پایین‌آمدنی نیست و همچون خود مرغ زنده، ایستادن در ارتفاع را ترجیح می‌دهد.»

 

البته در همان هفته نخست بهمن ماه جاری، کانون سراسری مرغداران گوشتی با ارسال نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار، با استناد به افزایش هزینه‌های تولید، خواستار اصلاح قیمت مصوب مرغ شده بود.

 

به اعتقاد تولیدکنندگان، ازآنجا که قیمت مرغ در بازار جاری یک مرتبهبا توجه به افزایش هزینه‌های تولید افزایش یافته بود، اما با توجه با افزایش دوباره قیمت نهاده‌های تولید خواستار افزایش قیمت این محصول هستند.

 

در این نامه، مرغداران از رضایی معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی که این روزها به شدت درگیر هماهنگی امور عزل و نصب گسترده مدیران اتحادیه‌های تولیدی دامداران و مرغداران کشور است و منتقدان سامانه «بازارگاه» نیز با غضب او مواجه می‌شوند؛ خواسته‌اند با عنایت به افزایش قیمت مولفه‌های تولید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور و افزایش قیمت ذرت از 15هزار ریال به 17هزار ریال و سویا از 27هزار ریال به 33هزار ریال و جوجه از 28هزار ریال به 42هزار ریال و افزایش هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های تولیدی و اثر مستقیم این تغییرات قیمتی بر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده و گرم، مبادرت به اصلاح قیمت نماید.

 

آنها در این نامه، با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود پیگیری‌ها و درخواست‌های متعدد اقدامات لازم از سوی وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت جهت ارسال آنالیز به ستاد تنظیم بازار و تصویب قیمت جدید مرغ متناسب با افزایش قیمت مولفه‌های تولید صورت نمی‌گیرد؛ این رویه و رویکرد را اجحاف در حق مرغداران دانسته و گفته بودند که زیان‌های مالی فراوانی بر آنان وارد می‌نماید.

 

و در واقع با توجه به همین موضوع در آن نامه ضمن درخواست ارسال مجدد آنالیز قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ، از او و قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت استدعا کرده‌اند به منظور جلوگیری از بروز بحران مجدد در بازار تولید و مصرف و استمرار و پایداری تولید و اشتغال با ایجاد رغبت و انگیزه در بین مرغداران ترتیبی اتخاد فرمائید تا به قید فوریت نسبت به طرح و تصویب قیمت جدید مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور اقدامات لازم را مبذول کنند. درخواستی که اگرچه بدون تصمیم و پاسخ ماند، اما گویی خود بازار واکنش طبیعی خود را به گرانی نرخ نهاده‌ها و اخیرا خبر شیوع تدریجی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشان داده است.

 

رضا طهمورث، کارشناس بازار مواد پروتئینی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» در مورد ناگزیری این افزایش قیمت مجدد و پیامدهای آن در بازار می‌گوید: بعد از مصوبه پیشین ستاد تنظیم بازار، قیمت مولفه‌های تولید افزایش پیدا کرده و بر اساس این مصوبه، قیمت سویا با ۲۰ درصد افزایش از ۲ هزار و ۷۰۰تومان به 3هزار و ۳۰۰تومان رسید و قیمت ذرت نیز با رشد ۱۴ درصد رشد از یک هزار و ۵۰۰تومان به یک هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است؛ کما اینکه بر اساس این مصوبه قیمت جوجه نیز ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و به 3500تومان رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت‌ها که با مصوبه ستاد تنظیم بازار اِعمال شده است بر روی قیمت نهایی محصول تاثیر می‌گذارد می‌افزاید: با توجه به افزایش هزینه تامین مولفه‌های تولید، افزایش قیمت باید بر روی قیمت تمام شده محصول نیز اِعمال شود.

 

به گفته طهمورث، قیمت تمام شده هر قطعه مرغ زنده، برای تولیدکننده حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با قیمت مصوبه کارگروه تنظیم بازار فاصله دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت مرغ زنده درب مرغداری در حال حاضر یک هزار تومان پایین‌تر از هزینه‌های تولید و با ۱۶هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود، گفت: در حال حاضر قیمت هر قطعه مرغ در بازار ۲۲هزار تومان اعلام شده است که در صورت تصویب افزایش قیمت مرغ، در ستاد تنظیم بازار، قیمت در بازار بیشتر خواهد شد.

 

طهمورث اظهار می‌دارد: توجه به گرانی بیش از حد گوشت قرمز، هم اکنون گوشت مرغ به یکی از نیازهای اصلی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده و گران شدن آن مشکلات زیادی را برای تمام خانواده‌های ایرانی به وجود می‌آورد.

 

وی با بیان اینکه از چند روز گذشته و با نزدیک شدن به ایام نوروز 1400 برخی از واحدهای صنفی در سطح شهر تهران مرغ را به قیمت ۲۸هزار تومان و در مواردی 29 تا 30 هزار تومان به مردم می‌فروشند تصریح می‌کند: اگر این وضعیت بدون اهرم تهدیدهای تکراری و کلیشه‌ای کنترل نشود، چه بسا در آستانه شب عید، قیمت مرغ بار دیگر به بیش از ۳۵ هزار تومان افزایش یابد که در این صورت یک عدد مرغ یک و نیم کیلویی 50 هزار تومان از جیب مصرف‌کننده خارج خواهد کرد.

 

این کارشناس بازار با استناد به اینکه بر اساس گزارش میدانی در برخی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، عرضه مرغ به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، می‌گوید: اما در روزهای اخیر صف خرید مرغ آن‌ هم با وجود مخاطره شدید شیوع کرونا و عدم رعایت شان انسانی در صفوف به هم فشرده، موجب تاثر بسیار است.

 

محمدحسین فرحی‌جهرمی، (همان مرغدار مشهور منتقد موضع قالیباف)، در گفتگویی با آفتاب یزد ضمن اعلام اینکه با وجود نگه داشتن فرصت پذیرش پیشنهاد مرغداری برای رئیس مجلس شورای اسلامی تا 20 بهمن ماه دیگر ناگزیر است واحدش را به چرخه تولید بازگرداند؛ در خصوص واکنش رئیس مجلس به درخواستش می‌گوید: «خود وی که تماسی نداشت، اما فردای مصاحبه من با روزنامه آفتاب یزد و اعلام آمادگی‌ام برای واگذاری این مرغداری به رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور اثبات چگونگی تولید مرغ 9هزار تومانی، مشاور رسانه او در تماس تلفنی گفته است: «مخاطب آن سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی، مرغداران نبوده است!»

 

وی در مورد دلایل افزایش دوباره قیمت مرغ به فاصله کوتاهی از مهار تورم قبلی می‌‎افزاید: 2 عامل در این مسئله تاثیرگذار است؛ نخست شیوع بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله در استان قم که از استان‌های بزرگ پرورش مرغ است و دوم افزایش دوباره قیمت نهاده‌ها پس از رشد دوباره قیمت ارز و ناامیدی از چشم‌‎انداز حل مشکلات تحریم و گشایش ارزی.

 

این مرغدار جهرمی می‌افزاید: وقتی «معاون وزارت صمت» بدون اشراف دقیق به مدیریت واحدهای تولیدی طیور ادعا می‌کند مرغداران به دلیل نوروز و بهره‌برداری از موقعیت این ایام مبادرت به گران فروشی مرغ می‌کنند، باید تاسف خورد؛ چرا که اگر ایشان اندک تخصصی در این حوزه داشت و دست کم از وزارت جهادکشاورزی مشورت تخصصی می‌گرفت، آگاه می‌شد که مدیریت جوجه یک روزه پس از 40 تا 45 روز نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی موجه باشد و صرفه اقتصادی داشته باشد؛ چرا که از 40 روز به بالا وقتی مصرف دان یک مرغ 220 گرم می‌شود، فقط بابت 5 روز نگهداری خارج از لزوم و زمان منطقی یک کیلو دان 13 هزار تومانی باید تغذیه کند.

 

وی ضمن پذیرش اینکه شب عید برای مرغداران هم همچون برخی صنوف به صورت سنتی زمان مساعدی برای جبران بخشی از زیان‌های انبوه رخ داده ناشی از خالی بودن ظرفیت تولید در سایر فصول بوده است می‌گوید: «کما اینکه هم اکنون که به طور نمونه جوجه‌های خریداری شده من مرغدار از آمل به سمت جهرم در فارس در حال انتقال هستند با مخاطرات مختلفی اعم از تحولات اقلیمی در درازای مسیر جاده مواجه هستند دست و پنجه باید نرم کنیم تا جوجه‌ها صحیح و سالم و حداکثر در 24 ساعت فاصله زمانی به سالن تولید برسد.»

 

حال با توجه به این اظهارات و ادعاهای جسته و گریخته برخی مسئولان مبنی بر اینکه با عرضه مرغ به بازار باز هم قیمت‌ها پایین خواهد آمد باید دید تا کی این روال تکراری و نا کارآمد تداوم خواهد داشت!؟ آیا راه مدیریت تنظیم بازار مرغ و سایر کالاهای اساسی این روش‌ها و بایدهای مکرری است که مدیران بیان می‌کنند یا اصولا مدیران ایرانی با توجه به ساختار معیوب اقتصاد ایران راهی جز این دست اظهارات کلیشه ای، برای تسکین و تزریق امید حداقلی به طیفی از مردم نگران ندارند! بازار عید 1400 گویای وضعیت تازه بازار مرغ کشور خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------