آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

سکوت مسئولان در برابر قطعی های گسترده برق | خاموشی های خارج از برنامه ادامه خواهد داشت؟



روز گذشته قطعی های مکرر برق در مناطق مختلف کشور موجی از واکنش ها و نارضایتی ها را در پی داشت و تاکنون پاسخی از سوی وزارت نیرو به این وضعیت داده نشده است. 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته شنبه ۱۳ تیر ماه برق در مناطق گسترده‌ای از تهران و کرج بدون اعلام قبلی قطع شد و خاموشی تا ساعاتی از بامداد امروز نیز ادامه داشته است. در برخی مناطق قطعی برق از ۱۱ شب تا ۵ صبح گزارش شده است.

 

 قطعی برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

این درحالی است که توانیر جداول احتمالی را از ۸ صبح تا ساعت ۲۲ اعلام کرد اما گویا این خاموشی ها بدون اطلاع قبلی خاموش می شوند و مشکلات عدیده ای را برای به وجود آورده است.

 

پای این نارضایتی ها به فضای مجازی هم باز شده و فعالان این شبکه اجتماعی هم از ساعات قطعی برق نوشتند.

 قطعی برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 قطعی برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 قطعی برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

طبق گزارشات رسیده به جز تهران و البرز، کاربران شبکه‌های اجتماعی از نقاط مختلف ایران از جمله اهواز، اصفهان، مشهد، شیراز، زاهدان، کرمانشاه، کرج، سمنان، زابل خبر از قطع گسترده برق دادند.

 

مصرف بالای برق، دو نیروگاه را از مدار خارج کرد!

در این باره مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص خاموشی شب گذشته در تهران و کرج گفت: متاسفانه شب گذشته بیشترین مصرف برق در کشور را تجربه کردیم.

 

او در ادامه با اشاره به اینکه خاموشی تا ساعت ۲۲ است، ولی خاموشی شب گذشته تا یک بامداد هم به طول انجامید، افزود: طبق برنامه زمانبندی اعلام شده، آخرین ساعت خاموشی برق در البرز ۲۳ است، ولی دیشب از ساعت ۲۳ تا یک بامداد هم شاهد خاموشی برق بودیم.

 

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه روز گذشته هم محدودیت تولید داشته ایم و دو نیروگاه تولید برق در کشور به دلیل مصرف بالا از مدار خارج و به اورهال نیاز پیدا کردند، ناچار شدیم بر اساس دستور ملی خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمانبندی اعلام شده داشته باشیم.

 

رجبی مشهدی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط تولید برق در کشور ثبات ندارد، نمی‌توانیم به مردم قول بدهیم که دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت.

 

اگرچه حدود دو هفته ای است که قطعی های پراکنده برق در نقاط مختلف کشور آغاز شده اما روز گذشته بیشترین میزان خاموشی های پراکنده را در کشور شاهد بودیم. در برخی نقاط تهران و استانهای شمالی، خاموشی های بیش از ۲ ساعت و حتی تکرار دو یا سه باره قطع برق در روز از سوی مردم گزارش شد.

 

بررسی های نشان می دهد که در هر بخشی از شبکه که مصرف برق بیش از ظرفیت برقرسانی (هم از نظر میزان تأمین برق و هم از نظر ظرفیت فیزیکی شبکه) افزایش یابد، مرکز مدیریت واقع شده در شرکت های توزیع، اقدام به قطع برق آن منطقه می کند تا شبکه برق دچار آسیب جدی نشود.

 

سکوت اردکانیان در برابر خاموشی ها

در این بین خاموشی های طولانی که مردم را کلافه کرده است تنها پاسخگوی این اتفاقات، سخنگوی صنعت برق است و گویا وزارت نیرو و حتی شخص خود وزیر قصدی برای پاسخگویی صحیح به این موضوع ندارد!  

 

موضوعی که در گذشته ابهام استفاده کلان از برق برای استخراج رمز ارزها را به دنبال داشت اما حالا اذهان عمومی دلیل این قطعی ها را فرسودگی نیروگاه ها و سیستم توزیع برق عنوان می کنند.

 

اظهار نظرهایی که روز گذشته از سوی مردم در قسمت نظرات سایت باشگاه خبرنگاران جوان، درج شد دلیل بر این ادعاست.

 

شرایط دشواری برای تامین برق در راه است

محمد حسن متولی زاده مدیر عامل توانیر در خصوص خاموشی های کشور گفت: متاسفانه ناترازی تولید و مصرف برق در شبکه در این روزها ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ مگاوات است.

 

او افزود: ما محدودیت در رهاسازی آب از سدها را نیز داریم و باید حساب شده از ظرفیت نیروگاه های برق آبی استفاده کنیم در حال حاضر میزان خاموشی های پراکنده برق ارتباط مستقیمی با میزان مصرف دارد، اگر در این روزها شاهد افزایش قطعی های پراکنده برق در نقاط مختلف کشور هستیم به این دلیل است که با رشد عجیب ۸۵۰۰ مگاواتی مصرف نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه ایم.

 

مدیر عامل توانیر ادامه داد: اگر در تیر و مرداد هوا گرم تر از روزهای جاری شود و مصرف مردم نیز افزایش یابد، شرایط سخت تر خواهد شد.

 

از هفته های گذشته تاکنون شاهد تشدید بحران خاموشی در کشور هستیم و این قطعی برق با اعلام قبلی و در مواقعی بدون اعلام قبلی رخ می‌دهد.

 

رفتار وزارت نیرو در حوزه قطعی برق بدون اطلاع قبلی مشکلات گسترده‌ای برای شهروندان را به وجود آورده است، به خصوص اینکه در شرایط کنونی، بسیاری از امتحانات آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نیز به صورت مجازی و با وابستگی ۱۰۰ درصدی به انرژی برق انجام می‌شود.

 

 قطعی برق منجر به بهم خوردگی زندگی مردم شده است، به عبارت دیگر از نانوایی که پایه‌ای ترین نیاز اساسی را برای مردم تامین می‌کند و با قطع برق از مدار خارج می‌شود تا درب بسیاری از پارکینگ‌ها که به وسیله برق کار می‌کنند و قطعی برق امکان خروج از منزل را نیز منتفی می‌کند.

 

متاسفانه در این روزها باتوجه به کاهش تولید برق توسط نیروگاه ها نمونه های نادرستی که باعث افزایش مصرف می شود روشنایی نماهای ساختمانی است که گویا وزارت نیرو و توانیر برنامه خاصی برای این موضوع ندارد، حداقل کاری که مسئولان می توانند انجام دهند هشدار در این زمینه است.

 

با وجود گستردگی بحران خاموشی، در شرایط کنونی یکی از سوالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده آن است که چرا برق به شکل گسترده قطع می‌شود؟ پاسخ به این سوال می‌تواند علاوه بر آگاهی نسبت اصل مسئله زمینه جلوگیری از این بحران را فراهم کند.

 

کمبود بارش‌ها سبب شده تا چاه‌های کشاورزی بسیار زودتر از مدت مشابه سال گذشته با حداکثر توان به برداشت آب اقدام کنند و میزان مصرف برق بیشتری داشته باشند.

۶ ساعت نبود برق بدون پاسخگو!

 

طبق گزارشات مردمی خاموشی های ۸ ساعته در برخی از نقاط تهران رخ داده است که وزیر ارتباطات هم به آن اعتراف می کند.

 

قطعی برقی ۸ ساعته بدون پاسخ وزیر نیرو!؛ مصرف زیاد یا مدیریت ضعیف؟

 

 قطعی برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه در برخی از نقاط تهران و استان های مجاور شاهد خاموشی ها چندساعته بوده ایم.  

 

او ادامه داد: خاموشی های ۶ ساعته در برخی نقاط مختلف تهران به دلیل تازه وارد مدار شدن نیروگاه اتمی بوشهر است که توان تولید آن به  ۳۰۰ مگاوات رسیده است یکی از دلایل اصلی این ماجراست.

 

متاسفانه باتوجه به اینکه وزارت نیرو که یکی از ارکان اصلی انرژی در کشور است و باتوجه به اینکه کاهش بارندگی باعث توان پایین نیروگاه های برق آبی می شود و ممکن است در تابستان ۱۴۰۰ با خاموشی و کمبود برق مواجه شویم هیچ تدابیری انجام نداده و همچنین اورهال نیروگاه ها را هم به موقع انجام نداده است!

 

نکته نگران‌کننده پیرامون مسئله برق آن است که احتمالا دوره گرمای هوا امسال بسیار طولانی‌تر از سال گذشته باشد و تداوم خاموشی در مدت باقی‌مانده می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

 

فارغ از توجه مسئولان صنعت برق کشور برای مهیا کردن عبور بدون خاموشی از شرایط بحرانی، مردم نیز می‌توانند با صرفه جویی بیشتر در مصرف برق زمینه کاهش حجم بحران به وجود آمده را مهیا کنند

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------