آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

بازی دو سر باخت گرانی لبنیات



 گرانی لبنیات,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
کاهش 50 درصدی مصرف لبنیات در خانواده ها، یک تهدید جدی است و در سال‎های آینده هزینه های سنگینی را متوجه نظام بهداشت و درمان خواهد کرد؛ معاون اول رئیس جمهور وعده ثبات قیمت و توجه به سلامت مردم را داده است 

 افزایش 88 درصدی قیمت لبنیات طی 2 سال و کاهش 50 درصدی سرانه مصرف  آن  در کشور؛ اتفاقی که علاوه بر بروز مشکل در روند رشد کودکان، تبعات بزرگ‌تری هم دارد که دامنگیر نظام سلامت و کل جامعه خواهد بود و به گفته کارشناسان، یک دهه بعد خودش را نشان خواهد داد.

 

فاصله زیاد با دیگر کشورها

ابتدا اجازه دهید به وضعیت سرانه مصرف لبنیات در کشور نگاهی بیندازیم. طبق گزارش مرکز آمار، «سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی که در سال 1396 حدود 107 کیلوگرم بود، در سال 1397 به 100 کیلوگرم رسید»؛ عددی که طبق گزارش‌های جدید، این روزها به 70 کیلوگرم رسیده است. این جمع‌بندی گزارش مرکز آمار هم به‌خوبی گویای ماجراست: «آمارهای متفاوتی از مصرف جهانی شیر ارائه می‌شود؛ از 144 کیلوگرم تا سرانه 300 کیلوگرم در اروپای غربی. اما آن‌چه مسلم است این‌که سرانه مصرف شیر در کشور ما فاصله زیادی با سرانه جهانی و کشورهای در حال توسعه دارد».

 

بحران های پیش روی نظام سلامت

اما حالا می‌خواهیم از بحران پنهان این کاهش مصرف لبنیات سخن بگوییم؛ موضوعی که مرور آمارهای رسمی وزارت بهداشت و متخصصان کشور آن را شفاف می‌کند:

 

- بیش از 90 درصد مردم ما کمتر از حدنیاز کلسیم دریافت ‏می‌کنند.

 

- نارسایی قلبی، کاهش توان ذهنی و خستگی، اختلال در خون‌سازی و کم خون شدن، سرطان ناشی از خارج نشدن فلزات سنگین از بدن، فشار خون، بیماری‌های مزمن کلیوی، شکننده شدن ناخن‌ها، آب مروارید، تشنج و ده‌ها بیماری دیگر وجود دارد که در همه آن‌ها یک علت مشترک به نام «کمبود کلسیم» وجود دارد.

 

- ۸۰ درصد زنان ایرانی بالای ۷۵ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند و این نوع شکستگی به تنهایی از همه سرطان‌های مختص زنان بیشتر است. 

 

فقط 3 هزار میلیارد برای درمان پوکی استخوان در یک سال

حالا در کنار تبعات این بیماری‌ها و مشکلات فردی، مهم است که بدانیم بروز آن، چه مشکلاتی را برای نظام سلامت به همراه دارد؛ شاید همین یک نمونه خود گویا باشد که بدانیم، هزینه درمان بیماری پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن در کشور حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است. این را بگذارید کنار ده‌ها هزار میلیارد تومان دیگر که برای درمان دیگر بیماری‏های ناشی از کاهش مصرف لبنیات بر دوش نظام سلامت گذاشته خواهد شد.

البته بخشی از این بار سنگین هم بر دوش خانواده‏ها گذاشته خواهد شد؛ خانواده‌هایی که طبق گزارش‏های رسمی، هم‏اکنون 10 درصد درآمدهای خود را صرف هزینه‌های درمانی می‌کنند و فقط در سال 99 حدود 2.4 میلیون نفر از مردم کشورمان  به خاطر هزینه‌های بالای درمانی به زیر خط فقر رفته‌اند... . همه این‌ها هشدار می‌دهد که کاهش مصرف لبنیات در کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد و هزینه‌های سنگینی روی دوش نظام سلامت و خانواده‌ها خواهد گذاشت.

 

وعده معاون رئیس جمهور

با این حساب و کتاب‌ها، هیچ تردیدی نیست که دولت مسئولیت سنگینی دارد تا هم از سلامت فردی و سلامت جامعه مراقبت کند و هم بهترین اقدام پیشگیرانه را برای کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان در دستور کار قرار دهد. همین دو روز قبل بود که «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از یک مجتمع بزرگ لبنی، از اهمیت موضوع سلامت مردم برای دولت سیزدهم گفت و  بر ضرورت ثبات قیمت لبنیات تأکید کرد؛ تاکیدی که باید دید خروجی آن چه خواهد بود؟ تکرار سیاست شکست‌خورده سال‏های اخیر، یا طرحی نو برای بیشتر شدن سهم لبنیات در سفره مردم.

  

 سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی در گفت و گو با خراسان مطرح کرد:

تعطیلی 800 کارخانه و کاهش سهم لبنیات در سفره مردم

«سیدمحمدرضا بنی طبا»، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی کشور، به خراسان می‌گوید: مشکلات صنایع لبنی کشور، مربوط به یک ماه و یک سال اخیر نیست بلکه ناشی از سیاست‌های غلط 16 سال اخیر دولت‌هاست که رویکرد حمایتی داشته اما نه تنها سهم لبنیات در سفره مردم را بیشتر نکرده، بلکه کمتر هم کرده است. به گفته او، این سیاست‌ها از یک‌سو منجر به تعطیلی 800 کارخانه و خالی ماندن 40 درصد ظرفیت  تولید کارخانه‌های بزرگ شده و از سوی دیگر سرانه مصرف لبنیات به ازای هر نفر را به 70 کیلوگرم در سال رسانده است.بنی‌طبا درباره راهکار حل این مشکل هم می‌گوید: حذف قیمت‏گذاری دستوری، مهم‌ترین راهکار برای حل این مشکل است که باعث خواهد شد تولیدکنندگان امکان ادامه فعالیت داشته باشند و قیمت‌ها را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص کنند، در نقطه مقابل دولت هم باید به جای تخصیص سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی برای خرید نهاده‌های دامی، این یارانه را در انتهای زنجیره و برای دهک‌های محروم اختصاص دهد تا لبنیات از سفره آن‏ها حذف نشود. به گفته او، این کار کاملا شدنی است و تجربه موفق بسیاری از کشورها نیز درست بودن آن را ثابت کرده است.  سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی کشور تصریح می کند: اگر قرار باشد دولت جدید هم همان سیاست‏های نادرست 16 سال گذشته را دنبال کند، مطمئنا شاهد تغییر خاصی در این روند نگران‌کننده نخواهیم بود.

   

مصطفی عبدالهی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------