آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قدرت رییسی کجا قدرت کمیجانی کجا؟



  رییسی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 دونالد ترامپ یک تیم ورزیده برای حصارکشی دور اقتصاد ایران در اختیار داشت که از تجربه تحریم اوایل دهه ۱۳۹۰ نیز استفاده کرده و دو محل اصلی اقتصاد ایران را به بند کشید. بستن روزنه‌های صادرات نفت به هر کشور به جز چین- البته تا اندازه‌ای- و قطع درآمد صادرات ارزی ایران یک کانون اصلی حصارکشی دور اقتصاد ایران بود و هست.

 

سیم خاردار بعدی تیم تحریم‌کننده اقتصاد ایران دور بانک مرکزی و قطع جریان انتقال ارزهای ایران از محل فروش نفت و نیز فروش نفت قبل از تحریم و دریافت حتی فروش گاز و برق به عراق بود. اگرچه هیچ خبر یا گزارش تازه‌ای از ذخایر ارزی ایران در سال‌های اخیر از سوی نهاد اصلی استخراج و منتشر‌کننده این آمار یعنی بانک مرکزی منتشر نشده است اما برخی خبرهای غیررسمی نشان از کاهش جدی ذخایر ارزی ایران دارد.

 

با توجه به اینکه احتمال تشدید تحریم نفتی ایران و مسدود کردن روزنه‌های بیشتر باز شده صادرات نفت به چین از سوی آمریکا وجود دارد و به نظر می‌رسد روند نامیدی فزاینده از زنده‌سازی برجام به چشم می‌آید نرخ دلار در بازار ارز ایران با وجود دستور چندباره رییسی نه‌تنها کاهش نیافته بلکه در آستانه جهش است. به این ترتیب است که نرخ تورم نیز به بالاترین نقطه رسیده و سفره شهروندان هر روز کوچک‌تر می‌شود. در چنین وضعیتی رییسی در تازه‌ترین نشست ستاد اقتصادی دولت همانند نشست‌های پیشین دستورهایی داد که یکی از دستورهای وی به نظر می‌رسد از راهنمایی ناجور مشاوران یا همکاران اقتصادی وی باشد یا اینکه هرگز به او مشاوره در این‌باره داده نشده است.

 

رییسی در این نشست به بانک مرکزی دستور داده است ضمن مراقبت از بازار داخلی ارز با سازوکارهایی اقدام به پس گرفتن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران کند. واقعیت این است که بانک مرکزی یک نهاد تخصصی اقتصادی است و هیچ زور سیاسی ندارد و نیز هنوز ابزاری ساخته نشده که بانک مرکزی یک کشور به ویژه ایران که با نیرومند‌ترین اقتصاد جهان درگیر است بتواند رهبران سیاسی یک کشور دیگر را وادار کند منابع ارزی ایران را پس بدهند. به نظر می‌رسد مشاوران سیاسی و اقتصادی آقای رییسی باید به او یادآور شوند این کار خودش است و باید با رییس دولت عراق و رییس دولت چین گفت‌وگو کند و از آنها بخواهد منابع ارزی بلوکه‌شده ایران را در این وضعیت تهدید‌آمیز پس بدهند.

 

اگر همان‌طور که رسانه‌های هوادار دولت سیزدهم نوشته‌اند یک تلفن رییس دولت سیزدهم سیل واردات واکسن را به ایران جاری کرد و سد تحریم‌ها شکست حالا هم باید با چند تلفن و حتی مسافرت به چین و بغداد و یا دعوت از روسای دولت‌های این دو کشور، منابع ارزی ایران را آزاد کند. رییسی می‌تواند به رییس حزب کمونسیت چین یادآوری کند چطور می‌تواند تحریم خرید نفت ایران را نادیده بگیرد و نفت ارزان از ایران وارد کند اما نمی‌تواند تحریم انتقال پول را بشکند؟ واقعیت این است که آقای کمیجانی رییس بانک مرکزی که بودن یا نبودنش در کابینه و دولت روی هواست زورش به اندازه یک سر سوزن زور و قدرت سیاسی رییسی نیست و بدیهی است در پس گرفتن منابع ارزی سلاحی در دست ندارد.

 

 روزنامه صنعت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------