برنج ایرانی ارزان شد



برنج ایرانی  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
عضو هیئت‌مدیره انجمن برنج ایران با اعتقاد بر اینکه افزایش قیمت بر اثر هجمه رسانه‌ای بوده است، تاکید کرد که بازار در ۱۵ روز گذشته خوابیده و هم اینک رو به کاهش است. 

به گزارش ایسنا، علی اکبریان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه وارات برنج باید در زمان برداشت، ممنوع شود، گفت: مقدار مصرف برنج ۸۰ میلیون ایرانی مشخص است و تولیدات نیز معلوم است و واردات، جزئی اجتناب ناپذیر در بازار است.

 

وی با بیان اینکه امسال از خرداد ماه بر طبل افزایش واردات و فزونی گرفتن قیمت ها کوبیدند، گفت: خشکسالی را نیز بهانه کردند ولی جهاد کشاورزی اعلام کرد ۱۰ تا ۱۵ درصد خشکسالی در مزارع برنج داشتیم که در قیمت برنج تاثیر گذار نیست.

 

اکبریان سال های طلایی برنج را در سال های پر باران ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عنوان و در عین حال اظهار کرد: با وجود کرونا و بسته شدن رستوران و تالار، اگر ۱۵ درصد کاهش تولید داشتیم بالغ بر ۲۵ درصد هم مصرف برنج در ۱۴۰۰ کاهش یافت.

 

وی تصریح کرد: جوی را ایجاد کردند که برنج در حالت عادی افزایش قیمت پیدا کرد و عده ای از این مسئله سود بردند.

 

اکبریان گفت: ما دو نوع برنج ایرانی داریم یکی کیفی و دیگری پر محصول است که اولی در خرداد ماه تا قیمت ۴۳ هزار تومان در فروشگاه ها به فروش می رسید و برنج پر محصول ۲۵ هزار تومان فروخته می شد که افزایش بسیار بالا پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: در ۱۵ روز قبل بازار به طور کلی خوابیده است و برنج در مازندران و گیلان ۱۰ تا ۱۵ درصد افت قیمت داشته و عنبر بوی خوزستان نیز هنوز در نیامده است.

 

اکبریان با اشاره به افت قیمت ها در بازار اظهار کرد: برنج هاشمی تا ۲۰ روز قبل، ۴۲ هزار تومان به فروش می رسید؛ البته این قیمت در مرکز گیلان است ولی همان برنج امروز در بازار با افت قیمت رو به رو شده است.

 

عضو هیئت مدیره انجمن برنج ایران با اعتقاد بر اینکه افزایش قیمت ها بر اثر هجمه رسانه ای بوده است، گفت: تمام مشکلات توسط سازمان برنج کشور حل می شود؛ البته اگر چنین سازمانی تشکیل شود!

 

نزدیکی قیمت برنج وارداتی و پرمحصول ایرانی

همچنین مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه درباره قیمت هر روز در رسانه ها به مسئله برنج پرداخته است، اظهار کرد: بنده به بخشی از سخنان مهمان دیگر برنامه انتقاد دارم چون برخی از توزیع کنندگان یا وارد کنندگان، خود تولید کننده برنج هستند.

 

وی با بیان اینکه برنج یا توسط کشاورز گران اعلام می شود که ناشی از قیمت تمام شده‌ی صعودی است و یا اینکه برنج با گران فروشی در بازار رو به رو است، گفت: گران فروشی توسط واسطه های برنج ایرانی و خارجی اتفاق می افتد.

 

کشاورز در خصوص لزوم نظارت بر بازار و گران فروشی‌ها اظهار کرد: بارها خدمت وزیر اعلام کرده ایم که به طور متوسط ماهی ۱۰۰ تن برنج با ارز نیمایی وارد کردیم و تاکید داشتیم که از ناحیه افزایش بی رویه واردات برنج هیچ تهدیدی وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی با این قیمت‌ها، باید توجه می داشتیم که هیچ ذخیره ای نخواهیم داشت تا برنج برای دوره مصرف دپو شود.

 

کشاورز افزود: قیمت برنج خارجی بسیار به برنج پر محصول ایرانی نزدیک بوده و فاصله‌ای اندک هم با برنج های برداشت آخرِ دوره دارد که خود به عنوان یک فرصت تلقی می شود و موجب رقابت می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------