آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

هشدار رئیس سازمان برنامه درباره معیشت مردم



 معیشت مردم ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
در حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از وضعیت آمارهای نادرست گفت که قریب به اتفاق آمار بودجه‌ای که به دست مان می‌رسد واقعی نیست و به همین دلیل مصوبات مجلس هم دقیق نیست. 

به گزارش ایسنا، امروز همزمان با اول آبان ماه همایش روز ملی آمار در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و جمعی از مسئولان مربوطه حضور داشتند.

 

چطور ۵ سال دیگر با آمار غلط زندگی کنیم؟

در این همایش، حاجی بابایی- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه - در اظهاراتی اهمیت آمار صحیح و قابل استناد را مورد توجه قرار داد و گفت که متاسفانه با وجود اقداماتی که صورت می‌گیرد شاهد آن هستیم که گاها آمار درست و دقیق نیستند به طوری که آماری که از بودجه به دست‌مان می‌رسد، ضمن تشکر از دقت‌ هایی که به کار گرفته می‌شود اما قریب به اتفاق درست نیست و به همین دلیل مصوبات مجلس شورای اسلامی هم دقیق در نمی‌آید.

 

وی با اشاره به تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: در نمونه‌ای، بودجه شرکت‌های دولتی که در قانون مصوب شده بود را مورد بررسی قرار دادیم که نشان داد ۱۳۷ درصد مغایرت دارد. نشان می‌دهد که ما در قانون محاسبات را درست انجام نداده‌ایم و اعداد و ارقامی که مصوب کردیم درست نیست.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اهمیت سرشماری درست و دقیق اظهار کرد: قرار است سرشماری نفوذ و مسکن دور بعد در سال ۱۴۰۵ یعنی ۱۰ سال فاصله از دوره قبلی برگزار شود آیا می‌شود پنج سال دیگر با آمار غلط زندگی کرد ما خواستار آن هستیم که هرچه سریع‌تر سرشمار برگزار و آمار دقیق در اختیار مسئولان قرار گیرد.

 

وی در همین رابطه به سرشماری سال ۱۳۹۵ اشاره داشت و گفت: در زمانی که در یکی از استان‌ها نتایج سرشماری اعلام شد طی بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که ۱۳۰ هزار نفر آمار جمعیت اشتباه بوده و مغایرت دارد  که همین آمار غلط متاسفانه مبنای تصمیم‌گیری‌ها برای استان بود و جالب اینجاست که اعلام می‌شد این استان بیشترین مهاجرت را داشته است در حالی که بررسی‌های دقیق ما از این حکایت داشت که نه تنها در این استان مهاجرت افزایش نیافته بلکه مهاجرپذیر هم بوده است بنابراین این آمار غلط اثرات نامطلوبی به جای خواهد داشت.

 

حاجی بابایی یادآور شد: خطای آماری تبعات سنگینی دارد که می‌توان گفت طلاق، اعتیاد، خودکشی، بهم ریختگی نظام برنامه ریزی از جمله رخدادهای برگرفته از آمار اشتباه است که امیدواریم به زودی بتوان به نوعی ساختار آماری را پیش برد که چشم بسته به آمار استناد کرد.

 

زنگ خطر معیشت به صدا درآمده است

در بخش دیگری از این همایش میرکاظمی – رئیس سازمان برنامه و بودجه – با اشاره به وضعیت معیشتی مردم گفت که پیش از این در سفرهای استانی آنچه که مردم اعلام می‌کردند گله‌هایی در رابطه با وضعیت مسکن بود اما اکنون عمدتا معیشتی است که نشان دهنده به صدا درآمدن زنگ خطر در این رابطه است.

 

وی افزود: این در حالی است که بررسی آمار نشان می‌دهد هزینه خانوارها افزایش یافته ولی متوسط درآمد آنها در اغلب موارد یا افزایش ندارد و حتی با کاهش مواجه شده است آنهم در شرایطی که هزینه‌ها با توجه به کسری بودجه و خلق پول و بدهی‌های سرسام آور رشد قابل توجهی داشته و در این شرایط رشد اقتصادی نیز به حدود ۰.۴ درصد رسیده است.

 

میرکاظمی همچنین از عدم توازن عدالت در استان‌ها انتقاد کرد و گفت: با وضعیت موجود نمی‌توان پیش رفت و نیاز است که تغییر رویه بدهیم، چرا که حرکت در این مسیر جز هدررفت منابع نتیجه دیگری ندارد.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به هزینه‌های سنگین دولت به بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی هر ماه برای پرداخت اوراق اشاره کرد و گفت که این بدهی در نتیجه اوراق فروشی‌های قبلی بوده است که دولت باید در چهار سال آینده آن را پرداخت کند، اما نمی‌توان برای تامین آن به سمت افزایش پایه پولی رفت.

 

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، برای تغییر شرایط موجود و برنامه ریزی مناسب نیاز به آمار دقیق و رصد مرتب و به موقع وضعیت است که باید در همین راستا مرکز آمار تقویت و ارتقاء یابد.

 

کاهش هزینه آمار با روش ثبتی مبنا

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این همایش با اشاره به پیام رئیس جمهور به مناسبت روز ملی آمار و تاکید وی بر اهمیت آمار رسمی در ترمیم وضعیت کنونی یادآور شد: در رویکرد جدید در نظام بودجه ریزی استناد به آمار بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

 

حسین‌زاده در اظهاراتش به اهمیت آمار ثبتی مبنا نیز اشاره و افزود: در این طرح در کنار حذف هزینه‌های سنگین در آمارگیری سنتی به طور حتم به سمت آمار دقیق‌تری پیش خواهیم رفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------