افزایش هزینه خانوارها چقدر است؟



خانوارهای ایرانی در بهمن ماه امسال به طور میانگین بیش از ۴۸ درصد نسبت به پارسال بابت تامین کالا و خدمات هزینه کرده اند. 

به گزارش ایسنا، بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت تورم نشان داد که هر سه  شاخص تورم در بهمن ماه با افزایش همراه بوده است.

 

روند صعودی تورم نقطه به نقطه

این در حالی است که  تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۴۸.۲ درصد رسیده که در مقایسه با دی ماه دو درصد افزایش دارد، بر این اساس خانوارهای ایرانی به طور میانگین ٤٨.٢ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید  کالاها و خدمات  هزینه کرده ­اند.

 

بررسی تغییرات تورم از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون نشان می دهد که بالاترین حد تورم نقطه ای مربوط به اردیبهشت ۱۳۹۸ با ۵۲.۱ درصد بوده که در ادامه تا ۱۹.۸ درصد در فروردین امسال نیز کاهش داشته ولی دوباره در دور افزایشی قرار گرفته و تا ۴۸.۲ درصد در بهمن امسال رسیده است. کمترین میزان تورم نقطه ای در این دوره به شهریور ۱۳۹۶ با هفت درصد اختصاص دارد.

 

 تورم سالانه به ۳۴.۲ درصد رسید

اما تورم سالانه به ۳۴.۲ درصد رسیده که این شاخص نیز نسبت به دی ماه دو درصد رشد داشته است. تغییرات تورم سالانه در چهار سال اخیر از این حکایت دارد که کمترین میزان در فروردین ۱۳۹۶ با هفت درصد ثبت شده که در ادامه تا ۴۲.۷ در شهریور پارسال افزایش یافته است، این شاخص در نوسان بوده و اکنون به ۳۴.۲ درصد رسیده است.

 

تورم ماهانه زمانی منفی بود

همچنین تورم ماهانه که بیانگر درصد تغییر نسبت به ماه قبل است در بهمن ماه۲.۵ درصد گزارش شده که افزایش ۰.۷ درصدی دارد. از سال ۱۳۹۶ تا کنون نیز کمترین حد ثبت شده برای تورم ماهانه منفی ۰.۱ درصد در اردیبهشت ۱۳۹۶  و بیشترین هفت درصد در مهرماه امسال است.

 

 وضعیت تورم ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------