آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

اعمال افزایش تعرفه برق به صورت پلکانی برای مشترکان پُرمصرف



  تعرفه برق ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو گفت: افزایش تعرفه برق به صورت پلکانی و برای مشترکان پرمصرف اعمال شده است.

به گزارش  ایرنا، «همایون حائری» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: گرچه تعرفه‌ها برای پرمصرف‌ها پلکانی افزایش خواهد یافت اما همچنان از یارانه برق استفاده خواهند کرد.

 

وی ادامه‌داد: ۸۰ درصد مشترکان در تابستان و ۷۰ درصد در زمستان جزو مشترکان کم مصرف هستند و از یارانه استفاده می‌کنند.

 

معاون وزیر بیان‌داشت: زمستانی که گذشت، زمستان سختی بود و با وجود محدودیتی که در قسمت تامین سوخت گاز با توجه به رشد مصرف گاز خانگی داشتیم، اما همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت نفت، صمت و سایر دستگاه‌ها انجام شد و توانستیم این زمستان را پس از چند سال اعمال محدودیت‌ها بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو، زمستان بدون خاموشی را دستاورد بسیار خوبی برای دولت مردمی دانست و خاطرنشان‌کرد: اقداماتی که در زمستان امسال رخ داد، پیش‌ نیازی بود که بتوانیم تابستان سخت سال آینده را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم و در این مسیر نیز به همراهی و پشتیبانی مردم و رسانه‌ها نیاز داریم.

 

وی با اشاره به تابستان‌های گذشته و مشکلات موجود، اضافه‌کرد: در چند سال اخیر تراز تولید و مصرف برق به هم خورده بود و همین نکته باعث می‌شد که در تابستان‌ها دچار محدودیت‌هایی شویم که به صنعت و بخش خانگی اعمال می‌شد. البته بر اساس برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس در این زمینه باید بتوانیم این اختلاف تولید، مصرف و همچنین وابستگی که در بخش تولید به نیروگاه‌های برق آبی داشتیم را جبران کنیم.

 

حایری اظهار داشت: به هرحال هر زمان نزولات آسمانی کم بود، تراز تولید و مصرف بیشتر جلوه می‌کرد و منجر به این می‌شد که در تامین برق مردم در لحظاتی از پیک مصرف موفق نباشیم.

 

افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در مدت ۴ سال

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه وزیر نیرو برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در مدت چهار سال، گفت: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث‌شده توسط صنایع است که بر اساس آن در مدت چهار سال دولت مردمی ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور اضافه خواهد شد.

 

وی همچنین با اشاره به اجرای بند «ی» تبصره ۸ در زمستان امسال که با هدف اصلاح مصرف مشترکان انجام شد، تصریح‌کرد: در کنار این اقدامات وزارت نیرو، با صرفه‌جویی‌ و مدیریت مصرف که توسط مشترکان در این مدت انجام می‌شود، کمک شایانی خواهد شد.

 

اجرای ۱۰۰ برنامه عملیاتی صنعت برق برای عبور از تابستان

حایری ابراز امیدواری کرد که با ترکیبی از ظرفیت نیروگاه‌های جدید و برنامه مدیریت مصرف، بتوانیم تاب‌آوری شبکه را افزایش دهیم؛ یعنی در کنار افزایش ظرفیت تولید بتوانیم مدیریت مصرف منطقی را در کشور اجرا کنیم.

 

وی با تشریح برنامه وزارت نیرو برای گذر از پیک تابستان سال آینده، اظهار داشت: برای تابستان ۱۴۰۱ نیز ۱۰۰ برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است که با اجرای دقیق این برنامه‌ها، امیدواریم با کمترین مشکل از تابستان سخت عبور کنیم.

 

نخستین نیروگاه ساخته شده توسط صنایع پیک تابستان وارد مدار می‌شود

معاون برق و انرژی وزیر نیرو اضافه‌کرد: برنامه‌ای که برای تابستان سال آینده در نظر گرفته شده شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار چهار هزار و ۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است، چهار هزار و ۲۶۰ مگاوات آن واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع که نخستین نیروگاه ساخته شده در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع است، احداث می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: یکصد برنامه تعمیرات نیروگاهی هم در حال اجرا است تا تابستان سال آینده با کمترین مشکل در تامین برق سپری شود.

 

حائری ادامه داد: یکصد برنامه طراحی شده برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۱ در چهار بخش تولید و تامین برق، مدیریت مصرف، طرح های بخش مدیریتی و نیز پایداری شبکه تدوین شده است.

 

وی افزود: در بخش تولید برق از ابتدای فعالیت ها برای گذر از پیک تابستان تاکنون یک هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه جدید و نیز ارتقاء توان نیروگاه های موجود محقق شده است همچنین استفاده از ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر و نیز دیگر تامین کنندگان برق در دستور کار است.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش مدیریت مصرف انعقاد تفاهمنامه با مشترکان صنعتی، کشاورزی و تجاری برای تابستان سال آینده دنبال خواهد شد و تلاش می شود این موضوع به سرعت عملیاتی شود.

 

حائری گفت: سال گذشته ۲۸۰ هزار تفاهمنامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی منعقد شد که تلاش می شود امسال این عدد به ۴۰۰ هزار تفاهمنامه افزایش یابد.

 

وی استفاده از کنتورهای هوشمند را نیز راهکاری برای مدیریت بهتر مصرف در تابستان ۱۴۰۱ برشمرد.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در باره ناترازی مالی صنعت برق گفت: ناترازی مالی از مهمترین مشکلات صنعت برق است که سبب شده بدهی این صنعت به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

حائری ادامه داد: سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بدهی صنعت برق کشور افزوده می شود که این امر مشکلاتی برای این صنعت ایجاد کرده است.

 

وی مهمترین علت این ناترازی را تفاوت قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی دانست و افزود: اصلاح ناترازی نیاز به کار بیشتر و نیز تنوع بخشی به شیوه های تامین مالی دارد.

 

تولید ملی در صنعت برق/ نیروگاه های اتمی توسعه می‌یابد

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در باره میزان ساخت داخل در صنعت برق گفت: ۱۰۰ درصد قطعات بخش توزیع ساخت داخل است و سهم بخش داخل در قسمت انتقال ۹۰ درصد و بخش تولید نیز ۸۵ درصد است که تلاش می شود با همکاری سهم تولید افزایش یابد.

 

حائری با بیان اینکه نیروگاه اتمی ارتباط مستقیمی با وزارت نیرو نداشته و مربوط به سازمان انرژی اتمی است ادامه داد: این نیروگاه ها یکی از بهترین نیروگاه ها برای تولید برق هستند که اکنون یک هزار مگاوات در کشورمان فعال است که مقر است این میزان افزایش یابد.

 

عرضه برق در بورس انرژی

وی افزود: سال آینده تمرکز صنعت برق بر روی بورس انرژی خواهد بود و بورس در زمینه خرید و فروش برق نقش بسیار بیشتری خواهد داشت.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی را فرصت مناسبی برای کمک به صنعت برق دانست.

 

حائری در باره نهاد تنظیم گر بخش برق هم گفت: این نهاد پس از برطرف شدن برخی مشکلات راه‌اندازی خواهد شد و نیز از فرصت اوراق قرضه اسلامی استفاده خواهد شد.

 

وی ادامه داد: گواهی ظرفیت نیز از امسال برای صنایع بالا ۵ مگاوات شروع شد و تلاش می‌شود برای صنایع بالای دو مگاوات هم اجرایی شود.

 

تلاش برای اتصال برق ایران و اروپا

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در باره تبادل برقی افزود: اکنون با تمام کشورهایی که مرز خشکی داریم تبادل برق انجام می‌دهیم و هم صادرات و هم واردات با آنها داریم.

 

حائری خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود اتصال برق کشورمان با اروپا از طریق اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه برقرار شود که در زمینه اتصال با شبکه برق روسیه کارها درحال پیگیری است و مطالعات آن را یک شرکت مشاور ایرانی انجام داده است.

 

وی از تلاش برای اتصال شبکه برق کشورمان از طریق دریا با کشورهای حاشیه خلیج فارس خبرداد و خاطرنشان ساخت: دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم فعال شده و این موضع برای کشورمان بسیار مهم است.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: اکنون بین ۲ تا ۳ هزار مگاوات ظرفیت صادرات برق داریم و میزان صادرات ما از واردات برق بیشتر است.

 

وی از تلاش برای افزایش ظرفیت صادرات برق در سال آینده خبرداد و خاطرنشان ساخت: کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان مقصد صادراتی برق ایران هستند.

 

حائری در باره تفاهمنامه با قطر ادامه داد: این تفاهمنامه در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز ارتباط الکتریکی از طریق کابل دریایی است.

 

تلاش برای کاهش ناترازی برق

معاون برق و انرژی وزیر نیرو درباره ناترازی برق در سال گذشته گفت: تابستان سال گذشته حدود۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که ناتراز تولید و مصرف را دامن زد.

 

حائری ادامه داد: امسال تلاش می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های جدید و نیز ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود و استفاده از ظرفیت برق آبی‌ها ناترازی سال قبل را جبران کنیم.

 

وی افزود: احداث هزار مگاوات نیروگاه و تولید و انتقال برق آن حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز د ارد که اگر بتوان راندمان نیروگاه‌های موجود را افزایش داد صرفه جویی خوبی صورت می گیرد.

 

راندمان نیروگاهی افزایش می یابد

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در باره افزایش راندمان نیروگاهی گفت: امسال این راندمان به بالای ۳۹ درصد رسید و تلاش می شود تا آخر ۱۴۰۱ این راندمان به بالای ۴۰ درصد افزایش یابد.

 

حائری افزود: هر یک درصد افزایش راندمان سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

 

وی در باره تامین سوخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه مورد اشاره وزیر نیرو ادامه داد: بخشی از این نیروگاه‌ها از نوع تجدیدپذیر هستند که نیاز به سوخت ندارند و مابقی هم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی خواهند بود.

 

نیروگاه های فرسوده جمع آوری می شوند/ تلفات برق کاهش می یابد

معاون برق و انرژی وزیر نیرو افزود: حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور داریم که عمری بالای ۴۰ سال و راندمان بین ۱۷ تا ۱۸ درصد دارند که تلاش می‌شود اینها از مدار خارج شوند.

 

حائری گفت: گرچه ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور احداث خواهد شد، اما با تدابیری که اتخاذ شده میزان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

 

وی در باره میزان تلفات شبکه توزیع برق هم خاطرنشان ساخت: تلفات شبکه توزیع در سال‌های گذشته ۱۵.۱ درصد بود که این میزان در سال گذشته به ۹.۲ درصد کاهش یافت که تلاش می‌شود تلفات به ۸ درصد کاهش یابد.

 

حایری درباره نحوه حفظ پایداری شبکه در تابستان آتی و اینکه چرا در تابستان قبل این اتفاق نیفتاد، گفت: از ۱۴ هزار مگاوات ناترازی شبکه در سال قبل ۲۰۰۰ مگاوات مربوط به فعالیت استخراج رمز ارزها بود، ۴ تا ۵ هزار مگاوات کمبود منابع آبی نیروگاه‌های برق‌آبی و مابقی مربوط به ناترازی تولید و مصرف بود.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو اضافه کرد: امکان تولید رمزارزها از طریق نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر فراهم شده است. علاوه بر این در تامین برق صنایع محدودیت داشتیم که با تفاهم صورت گرفته امکان تولید ۱۲ هزار مگاوات برق صنایع نیز ایجاد شده و نیروگاه ۱۸۳ مگاواتی سمنان به عنوان نخستین نیروگاه بخش صنعت در دست احداث است.

 

وی درباره پیش‌بینی آثار اجرای آئین‌نامه برقی دولت تصریح کرد: در تابستان با ۲۶ هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی رو به رو هستیم که امیدواریم با اجرای آئین‌نامه ۱۰ درصد در بخش مصرف خانگی صرفه‌جویی شده و تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف را کاهش دهیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------