آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

المانیتور از قول منابع اسرائیلی: سخنان یک مقام ارشد نظامی آمریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد



سخنان یک مقام ارشد نظامی آمریکا درمورد ایران،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
برخی در اسرائیل جدول زمانی تکان دهنده میلی را به عنوان یک شکست اطلاعاتی بالقوه در ابعاد پرل هاربر توصیف می‌کنند. نهاد اطلاعاتی اسرائیل همچنان مشغول تخمین مرحله دقیق تولید سلاح‌های هسته‌ای در ایران است. اسرائیل اکنون نگران است ایران "گروه تسلیحاتی" مختص خودش را ایجاد کند، به این معنی که فرآیند انفجار ویژه‌ای برای دستیابی به انفجار هسته‌ای طراحی کند. به نظر می‌رسد اظهارات هالوی در این هفته درباره "تحولات منفی" نشان می‌دهد که اسرائیل اطلاعات خود را با داده‌های آمریکایی بررسی کرده است.

بن کسپیت در رسانه آمریکایی المانیتور نوشت: روئسای امنیتی اسرائیل اخیراً نه تنها در مورد اقدامات ایران برای غنی‌سازی اورانیوم، بلکه در مورد توانایی‌های رو به رشد تهران برای حمله هسته‌ای نظامی نیز نگران شده‌اند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: در بحبوحه گمانه زنی‌ها در مورد تلاش ایالات متحده برای ایجاد صلح تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی، فرمانده ارشد اسرائیل هشداری منفی داد. ژنرال هرتزل هالوی در سخنرانی در کنفرانس سالانه هرتزلیا در تاریخ ۲۳ مه نسبت به تحولات منفی که می‌تواند منجر به اقدام اسرائیل علیه ایران شود، هشدار داد.

 

هالوی گفت: ایران بیش از هر زمان دیگری در غنی سازی اورانیوم پیشرفت کرده است. ما همچنین از نزدیک در حال بررسی سایر جنبه‌های حرکت [ایران]به سمت توانمندی هسته‌ای هستیم. بدون پرداختن به جزئیات، تحولات منفی احتمالی در افق وجود دارد که می‌تواند باعث اقدام شود.»

 

هالوی اهل اغراق نیست. اشاره غیرمعمول او به «اقدام» و «تحولات منفی» باعث افت بازار سهام و نرخ ارز اسرائیل شد. آخرین اخبار درباره تهدید ایران دو ماه پیش، در ۲۳ مارس و زمانی منتشر شد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کنگره گفت که ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای چهار یا پنج بمب هسته‌ای را در «کمتر از دو هفته» بسازد؛ ارزیابی‌ای که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به خوبی نسبت به آن آگاه است.

 

آنچه که تشکیلات دفاعی اسرائیل را حیرت زده کرد، ادعای میلی بود که ایران به محض تولید اورانیوم با درجه نظامی کافی توسط ایران، می‌تواند ظرف «چند ماه دیگر» یک سلاح هسته‌ای بسازد.

 

این جدول زمانی به شدت متفاوت از ارزیابی اسرائیل است که ایران هنوز از فناوری تولید کلاهک و نصب آن بر روی موشکی با برد صد‌ها یا هزاران کیلومتر فاصله دارد. در واقع، کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی تا همین اواخر از این موضوع صحبت می‌کردند که ایران دو سال با چنین توانایی ای فاصله دارد. برخی در اسرائیل جدول زمانی تکان دهنده میلی را به عنوان یک شکست اطلاعاتی بالقوه در ابعاد پرل هاربر توصیف می‌کنند.

 

یک منبع ارشد سابق اطلاعاتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: "یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند و آمریکایی‌ها در ارزیابی خود کوتاهی می‌کنند یا ما در حین رصد خواب بودیم. "

 

بلافاصله پس از شهادت مایلی در کنگره، تماس تلفنی با همتای اسرائیلی او هالوی برقرار شد. نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل اطلاعات سطح بالایی رد و بدل می کنند و اسرائیلی‌ها به دنبال مبنای گفته‌های میلی بودند.

 

نهاد اطلاعاتی اسرائیل همچنان مشغول تخمین مرحله دقیق تولید سلاح‌های هسته‌ای در ایران است. اسرائیل اکنون نگران است ایران "گروه تسلیحاتی" مختص خودش را ایجاد کند، به این معنی که فرآیند انفجار ویژه‌ای برای دستیابی به انفجار هسته‌ای طراحی کند. به نظر می‌رسد اظهارات هالوی در این هفته درباره "تحولات منفی" نشان می‌دهد که اسرائیل اطلاعات خود را با داده‌های آمریکایی بررسی کرده است.

 

یک منبع سابق اطلاعاتی غربی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «این‌ها شاید کلاهک‌های هسته‌ای استاندارد در سطح نظامی نباشند. ممکن است ایرانی‌ها راهی برای مونتاژ متفاوت بمب داشته باشند، اما آنچه مسلم است این است که آن‌ها دور از همه دنیا، پیشرفت واقعی در موضوع توانایی تسلیحات هسته‌ای داشته‌اند.»

 

بر اساس یک ارزیابی، گروه‌های مختلفی از متخصصان ایرانی وظیفه رسیدگی همزمان به چالش‌های مختلف فناوری تسلیحاتی اتمی را در یک فرآیند موازی و نه ترتیب سریالی بر عهده دارند. کارشناسان اطلاعاتی همیشه می‌دانستند که ردیابی تسلیحات سخت‌تر از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است که نشانه‌های قابل توجهی دارد. به هر طریقی، اسرائیل نیز در حال درک این موضوع است که ایران در فاصله نزدیکی از تبدیل شدن به یک کشور آستانه هسته‌ای قرار دارد.

 

یک روز قبل از سخنان هالوی، سرلشکر آهارون حلیوا، رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل، سخنرانی خود در این کنفرانس را به شریک اصلی ایران در خاورمیانه، دبیر کل حزب‌الله حسن نصرالله، اختصاص داد. حتی در حالی که به نظر می‌رسد ایران در حال پیشرفت به سمت تحقق اهداف هسته‌ای خود است، اسرائیل دریافته که قدرت بازدارندگی خود در برابر حزب الله دچار فرسایش شده است. حلیوا با اشاره به اینکه اسرائیل از نقش نصرالله در اعزام مهاجمی از لبنان برای انفجار یک بمب بزرگ در ۱۳ مارس، اطلاع دارد، افزود که اسرائیل می‌داند که نصرالله در حال حاضر چه برنامه‌ای دارد.

 

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «نصرالله دیگر هراسی ندارد. اینطور نیست که او بخواهد با اسرائیل وارد جنگ شود - او می‌داند که چنین جنگی برای لبنان چه معنایی خواهد داشت -، اما دیگر به اندازه جنگ دوم لبنان، محتاط نیست.»

 

این منبع  با اشاره به تظاهرات گسترده دموکراسی خواهانه در اسرائیل علیه تلاش‌های دولت برای تضعیف قوه قضاییه، گفت: نصرالله مایل است در مورد حملات ریسک کند. او مانند همه بازیگران دیگر، بوی ضعف اسرائیل را حس می‌کند.

 

ارزیابی از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با تصاویر ماهواره‌ای جدید منتشر شده در رسانه‌ها، تقویت شد. این تصاویر نشان می‌دهد ایران در حال تکمیل ساخت تاسیسات جدید در ۸۰ متر زیر زمین است.

 

یک منبع اطلاعاتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «چنین عمقی آن‌ها را در برابر جدیدترین بمب‌های سنگرشکن آمریکا مصون می‌کند. اگر همه این داده‌ها را کنار هم بگذارید، یک زنگ خطر واقعی می‌شنویم».

 

سپهبد گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، که اکنون یکی از اعضای اپوزیسیون کنست است، این هفته با المانیتور درباره این موضوع گفتگو کرد. او گفت همه چیز‌هایی که اکنون افشا شده است به طور قطع ثابت می‌کند که تصمیمی که [نخست وزیر بنیامین] نتانیاهو، [سفیر وقت اسرائیل] ران درمر و [رئیس وقت موساد] یوسی کوهن برای خروج ایالات متحده از برجام گرفتند چقدر بد و فاجعه بار بوده است. توافق هسته‌ای با ایران توافق کاملی نبود و کاستی‌های زیادی داشت، اما برنامه هسته‌ای ایران را به عقب برد و آن را متوقف کرد. اکنون ما در جای کاملا متفاوتی هستیم.

 

اقدامات بعدی اسرائیل و آمریکا نامشخص است. اسرائیل پیشنهاد اخیر آمریکا مبنی بر مشارکت در برنامه ریزی نظامی مشترک در مورد ایران را رد کرده است، زیرا می‌ترسد تنها هدف آن، نظارت دقیق بر اقدامات اسرائیل باشد تا اطمینان حاصل شود که اقدامی انفرادی علیه ایران انجام نمی‌دهد.

 

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت که برنامه ریزی مشترک به معنای مشارکت با اسرائیل در برنامه ریزی نظامی علیه ایران نیست.

 

وضعیت فعلی یادآور تدارک اسرائیل برای حمله نظامی به ایران در بیش از یک دهه پیش است که موجب نگرانی ایالات متحده شد، هرچند آن اقدام محقق نشد، اما انجام چنین حمله  ای در این روز‌ها برای اسرائیل بسیار سخت‌تر خواهد بود.

 

انتخاب

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------