آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پاریس: خروج از برجام، برای ایران حاصلی نخواهد داشت/ بوریس جانسون: باید با ایران تعامل کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مکرون

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای تعلیق اجرای برخی از تعهداتش ذیل برجام، مدعی شد که این اقدام حاصلی برای تهران نخواهد داشت.

به گزارش فارس، دولت فرانسه روز چهارشنبه (امروز) بار دیگر به ایران توصیه کرد که با وجود تحریم‌های آمریکا و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، به این توافق پایبند بماند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در مورد تصمیم ایران برای توقف اجرای برخی از تعهداتش ذیل برجام، مدعی شد که تهران با این اقدام هیچ چیزی به دست نمی‌آورد.

 

پیش از این «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم گفته بود که این کشور در روزهای آینده گام‌هایی برای اطمینان از «پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و ادامه بهره‌مندی از منافع اقتصادی این توافق»، برمی‌دارد.

 

بوریس جانسون: باید با ایران تعامل کنیم
نامزد اصلی جانشینی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در یک مصاحبه گفته که از نظر او، تعامل با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور، راه درست است.

 

به گزارش فارس، «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین انگلیس و نامزد اصلی نخست‌وزیری این کشور در مصاحبه با «رویترز» بر لزوم تعامل با ایران تاکید کرده است.

 

بوریس جانسون نماینده کنونی عضو حزب محافظه‌کار پارلمان انگلیس که به همراه «جرمی هانت» در حال رقابت برای تصدی منصب نخست‌وزیری این کشور است و طبق گزارش‌ رسانه‌‌های انگلیس شانس اول رسیدن به این منصب است، امروز چهارشنبه در مصاحبه با رویترز به اظهارنظر درباره ایران پرداخت.

 

او در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز درباره برجام و اقدامات اخیر ایران در حوزه برنامه هسته‌ای این کشور، خواستار تعامل با تهران شد.

 

جانسون گفت: «من بار دیگر حکومت ایران را به این موضوع فرا می‌خوانم که درباره لغو برجام و نقض تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای ایران، خیلی جدی فکر کنند. قطعا (برجام) یک ضامن خوب ثبات در روابط اتحادیه اروپا با آمریکا بوده است و به نظرم، آنها (ایران) باید به آن پایبند بمانند».

 

نامزد جانشینی «ترزا می» نخست‌وزیر کنونی انگلیس افزود: «به نظر من، اکنون این اشتباه بزرگی برای ایران خواهد بود که رویکرد خویشتنداری را رها کنند و به سمت غنی‌سازی مواد هسته‌‎ای بروند، به نظر من این یک اشتباه جدی خواهد بود».

 

خبرنگار رویترز در این مصاحبه نظر جانسون را درباره نزدیک‌تر شدن مواضع دولت انگلیس به مواضع آمریکا در قبال ایران جویا شد.

 

او که مدتی در دولت ترزا می، وزیر خارجه انگلیس بود، به این سوال اینطور جواب داد: «از به نظر من، قطعا این موضوع صحت دارد که برجام به طرز فزاینده‌ای شکننده به نظر می‌رسد و ما باید به طرق مهار رفتار مخرب ایران در منطقه بیاندیشیم اما من همچنان به تعامل با ایران و ترغیب ایران برای اینکه برنامه هسته‌ای خودش را پیش نبرد، اعتقاد دارم و به نظرم این راه صحیح پیش رو برای کشور ما و منطقه است».

 

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای: اروپا دیگر توان حمایت از برجام را ندارد
یک دیپلمات با سابقه کشورمان تهدیدات ترامپ را نشان از ضعف و ناتوانی اروپا برای پشتیبانی از توافق بین المللی برجام دانست.

 

به گزارش ایسنا ابوالفضل ظهره وند با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در خصوص سطح غنی سازی و ادامه از سر گیری روند تولید اورانیوم اظهار کرد: «ایران و غرب به توافق رسیدند ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را از ما خریداری کنند و در مقابل کیک زرد به ما بدهند ولی امروز در این قضیه مانده‌اند.»

 

سفیر پیشین ایران در ایتالیا، با اشاره به اینکه غرب در واگذاری کیک زرد به ایران با امریکا مشکل دارد، گفت: این مشکل ما نیست. غنی سازی حق ماست. اروپا قصد رند بازی دارد. ترامپ گفته است برجام را قبول ندارد و اروپا باید در این راستا پاسخگو باشد.

 

این دیپلمات با سابقه کشورمان با بیان اینکه افزایش غنی سازی ایران جای هیچ بازی سیاسی و چانه زنی ندارد، افزود: «امروز در بهترین سطح انسجام داخلی در حوزه حقوق، تکنولوژی و دانش هسته‌ای قرار داریم.»

 

ظهره وند افزود: «طرف مقابل دارای دو لایه اعلانی و آشکار است. اروپا قبول دارد برجام برای گرفتن حق غنی سازی از ایران تصویب نشد؛ این در حالی است که ترامپ ادعا می‌کند غنی سازی از ابتدا باید در ایران حذف می‌شد.»

 

وی ادامه داد: «این ها با رندی می‌گویند غنی سازی مساوی با تولید بمب اتم است؛ در حالیکه از پیامدهای علمی و فنی در ایران اطلاع دارند.»

 

ظهره وند به رادیو گفت وگو گفت: «ترامپ ما را تهدید کرده و این نشان می‌دهد اروپا از توانایی و پایگاهلازم برای پشتیبانی از چنین توافقنامه بین المللی برخوردار نیست.»

 

وی افزود: «اروپا در راستای افکار عمومی موضع ایران را قبول دارد. ایران می‌توانست مشابه رفتار ترامپ را آبانماه سال گذشته انجام دهد ولی اروپایی‌ها با لطایف الحیلی کار را به ان پی تی کشاندند.»

 

ظهره وند همچنین سابقه تاریخی رفتار سیاسی غرب را سراسر وقاحت خواند و افزود: «این ها هویتی مستقل از امریکا ندارند و به جای اینکه تعهدات خود را مرور کنند، در زمین بازی ترامپ برای خود پوشش امنیتی و حیثیتی ایجاد می‌کنند.»

 

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان یادآور شد: «مقامات سیاسی در تراز کشورهای اروپایی به راحتی از بی آبرویی‌های سیاسی می‌گذرند اما باید به فضای افکار عمومی و مراکز مطالعاتی پاسخگو باشند.»

 

ظهره وند همچنین گام دوم را اصلی ترین گام ایران خواند و افزود: «پیش تر غنی سازی ۲۰ درصد را در اختیار داشتیم و در تولید رادیو دارو قویاً به این پیشرفت نیاز داریم؛ لذا نیازمند غنی سازی ۲۰ درصد هستیم.»

 

وی خاطرنشان کرد: «اروپا برجام را دستاوردی امنیتی می‌داند اما این مسئله در دکترین دفاعی ایران جایگاهی نداشته؛ لذا اروپا باید برای اظهارات خود در قبال برجام هزینه دهد و باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا اروپا در روزهای آینده در مواضع خود تجدیدنظر خواهد کرد!»


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------