آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

روحانی در گفت‌وگو با پوتین: درباره کرونا به سمت کنترل کامل شرایط پیش می‌رویم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روحانی
رئیس جمهور با قدردانی از اعلام همکاری دولت و وزارت بهداشت روسیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران، وضعیت ایران در این زمینه را کنترل کامل شرایط توصیف کرد و گفت: آمادگی اجرای سریع پروتکل بهداشتی مشترک بین دو کشور برای مبارزه با این ویروس را داریم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، روابط دو کشور را خوب و رو به توسعه در همه زمینه‌ها توصیف کرد و گفت: آمادگی داریم در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور همکاری‌ها را افزایش دهیم.

 

 روحانی  با اشاره به تحولات اخیر درخصوص توافق هسته‌ای،  ضمن قدردانی از مواضع مسکو درخصوص برجام، گفت:  تازمانی که از منافع این توافق برخودار باشیم به تعهدات خود پایبند هستیم و امیدواریم که با همکاری سایر طرف‌ها این توافق حفظ شود.

 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب سوریه و مکالمه تلفنی امروز خود با رئیس جمهور ترکیه در این زمینه، گفت: شرایط ادلب نگران گننده است و باید هر چه سریعتر توافقات روند آستانه عملیاتی شود تا شاهد آرامش و امنیت و همچنین ریشه کن شدن تروریسم در این منطقه باشیم.

 

 روحانی با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست بخشی از کشور سوریه برای سالها در اختیار تروریست‌ها باقی بماند، تصریح کرد: همانطور که بارها تاکید شده، راه حل معضل سوریه صرفا سیاسی بوده و از طریق گفت‌وگو حل  خواهد شد و نباید اجازه دهیم شرایط ادلب به بهانه‌ای برای مداخله و سوء استفاده آمریکایی‌ها از موضوع سوریه تبدیل شود.

 

رئیس جمهور با اعلام آمادگی برای میزبانی نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تداوم روند آستانه، افزود: در سال‌های اخیر با همکاری ایران و روسیه و سوریه اقدامات بسیار بزرگی در مبارزه با تروریسم انجام شده است که باید آثار و نتایج آن را حفظ کنیم و در زمینه مسئله ادلب کاملا آماده‌ایم در سطوح سیاسی  و امنیتی  به یک راه حل مورد توافق هر سه کشور برسیم.

 

رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با همدردی با دولت و مردم ایران به خاطر جانباختن تعدادی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و استقبال از پیشنهاد رییس جمهور ایران در اجرای سریع پروتکل  بهداشتی، گفت: آمادگی همه گونه همکاری در مقابله با ویروس کرونا از جمله  همکاری‌های بهداشتی و درمانی را داریم.

 

ولادیمیر پوتین با تاکید بر همکاری و تعامل ایران و روسیه در زمینه توافق برجام، گفت:  اجلاس اخیر کارشناسان در وین فضای خوبی را مهیا کرد تا بتوانیم به سمت گره گشایی در این زمینه حرکت کنیم  با توجه به اینکه تهران با همکاری  با آژانس بین المللی انرژی اتمی زمینه مساعد را برای این کار مهیا کرده است.

 

رئیس جمهور روسیه توافقات انجام گرفته براساس چارچوب روند آستانه را برای حل و فصل موضوع سوریه  بسیار موثر خواند و افزود: ایجاد مناطق کاهش تنش نباید به معنای عدم مبارزه با تروریسم تلقی شود و امیدواریم در آینده هماهنگی ها برای حل و فصل موضوع ادامه یابد.

 

پوتین در ادامه با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، گفت: این حق دولت سوریه است که برای مبارزه با تروریست‌ها در سرزمین خود عکس العمل نشان دهد.

 

رئیس جمهور روسیه با استقبال از اعلام  آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس آتی سه جانبه سران سه کشور در روند آستانه، ابراز امیدواری کرد که با گفت و گو ها  اختلافات بوجود آمده  به سرعت برطرف شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------