آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

هوک: برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اجازه هیچ‌کس نیازی نداریم/ کمیسیون مشترک برجام ۱۱ شهریور برگزار می‌شود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برایان هوک
نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران گفته که برجام یک توافق سیاسی است و از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست.

به گزارش فارس، «برایان هوک»، نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه گفت که برجام یک توافق سیاسی است و از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست.

 

برایان هوک همچنین مدعی شد دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اجازه هیچ‌کسی نیاز ندارد.

 

کاخ سفید: برجام بدترین توافق از زمان توافقنامه مونیخ بود

«رابرت او براین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای از برجام به عنوان «بدترین توافق دیپلماتیک از زمان مماشات در توافقنامه مونیخ» یاد کرده است.

 

او برایان در مصاحبه‌ای با پایگاه «استوری» روز پنجشنبه بار دیگر مدعی شد «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا با نقشی که در حصول برجام داشته به ایران کمک کرده از کاهش تحریم‌ها به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار برخوردار شود.

 

وی گفت: «جان کری و برجام، به اندازه ۱۵۰ میلیارد دلار تحریم‌ها را کاهش دادند. ایران این پول را برای مردم خودش و ایجاد یک طبقه متوسط در ایران خرج نکرد. آنها آن را برای فعالیت‌های تروریستی در لبنان، سوریه، عراق و یمن مصرف کردند. بنابراین، برجام اصلاً توافق فوق‌العاده‌ای نبود. در واقع، بدترین توافق دیپلماتیک از زمان مماشات مونیخ در سال ۱۹۳۸ بود.»

 

کمیسیون مشترک برجام ۱۱ شهریور برگزار می‌شود

اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام ۱۱ شهریور در وین منعقد می‌شود.

 

به گزارش ایرنا به نقل از سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، این نشست به ریاست هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه و نمایندگان کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه برگزار خواهد شد.

 

به این ترتیب نشست یادشده در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ تشکیل خواهد شد.

 

چین: اکثریت اعضای شورای امنیت معتقدند که درخواست آمریکا اساس قانونی ندارد/ نامه طرف‌های برجام به رئیس شورای امنیت درباره اقدام ضد ایرانی آمریکا

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری بار دیگر درخواست آمریکا برای فعال‌سازی ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه را محکوم کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره موضع کشورش در خصوص اقدام دولت آمریکا در ارائه درخواستی به شورای امنیت جهت فعال کرن ساز و کار ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: «همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ایم، خروج یکجانبه آمریکا از برجام به معنی این است که این کشور تمامی حقوقش به عنوان طرف مشارکت‌کننده در این توافق را از دست داده و در جایگاهی نیست که بتواند مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) را اجرا کند.»

 

وی اضافه کرد: «بنابراین، طرف‌‌های مشارکت‌کننده در برجام و همچنین اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت معتقدند که درخواست آمریکا فاقد اساس قانونی است و مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها فعال نشده است.»

 

لیجیان در ادامه تصریح کرد: «تا آنجا که می‌دانم، طرف‌های برجام شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران، نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت ارسال کرده‌اند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هم بیانیه‌ای برای ابراز مخالفت با تصمیم آمریکا منتشر کرده‌اند.»

 

وی تصریح کرد: «چین آماده است برای حفظ برجام و مرجعیت شورای امنیت سازمان ملل و حراست از نظام منع اشاعه هسته‌ای و صلح و امنیت منطقه با سایر طرف‌ها همکاری کرده و راهی مناسب برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران پیدا کند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------