آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

غریب آبادی: انفجار نطنز یک خرابکاری بود، ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می‌دهیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,کاظم غریب آبادی
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام، مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص گزارش پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را تشریح نمود.

به گزارش خبرآنلاین، غریب آبادی در آغاز سخنرانی، با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس و یادآوری این که جمهوری اسلامی طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری داشته است، گفت: این حقیقت که 22 درصد از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران انجام شده است، نشان می دهد ایران شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای را در میان کشورهای عضو آژانس دارد. هر چند لازم است آژانس بر فعالیت های جاری تمرکز نماید، اما ایران به طور داوطلبانه درخواست آژانس برای رسیدگی به موضوعات احتمالی پادمانی را پذیرفت.

 

نماینده دائم کشورمان در ادامه گفت: در همین زمینه، گزارش فعلی مدیرکل مبین گام هایی است که ایران و آژانس برای رسیدن به یک فهم مشترک درخصوص موضوعات مورد نظر و همچنین یافتن راه حل های قابل قبول برای آنها برداشته اند. دو طرف توافق داریم که به منظور غلبه بر موانع احتمالی، ابتدا بایستی یک محیط سازنده برای آن ایجاد شود که قطعا بر مبنای حسن نیت متقابل شکل خواهد گرفت. سطح گسترده کنونی همکاری بین ایران و آژانس به سادگی به دست نیامده است، و نباید اجازه داد که به سادگی بوسیله منافع سیاسی کوته بینانه تعدادی اندک تضعیف شود.

 

سوالات یا درخواست های آژانس باید مبتنی بر دلائل معتبر قانع کننده و اطلاعات و ارزیابی های مستقل خود آژانس باشد. از آنجا که آژانس اطلاعات در دسترس خود را تا به امروز بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است، بنابراین، تایید کرده است هیچ سوال و یا درخواست دیگری برای دسترسی به اماکنی به جز آن هایی که توسط ایران اظهار شده اند، ندارد. ضروری است شورای حکام و دبیرخانه آژانس دور اندیشی و درایت لازم را به خرج بدهند تا در دام توطئه های دشمنان همکاری ها گرفتار نشوند.

 

سفیر کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت رعایت چارچوب های حقوقی در همکاری ایران و آژانس، تاکید کرد: بایستی توجه داشت همان متون حقوقی که حقوق آژانس را مقرر می دارند، حدود و مرزهای اعمال چنین حقوقی را نیز مشخص کرده اند. در همین رابطه، سوالات یا درخواست های آژانس باید مبتنی بر دلائل معتبر قانع کننده و اطلاعات و ارزیابی های مستقل خود آژانس باشد. غریب آبادی در ادامه با اشاره به کارشکنی ها علیه همکاری های ایران و آژانس، بیان کرد: برای حفظ تمامیت آژانس، اعضای آن باید از هرگونه اعمال فشار به آژانس، به طور جدی پرهیز کنند. با احترام به این حدود و کنار گذاشتن اطلاعات ادعایی و ساختگی بود که زمینه همکاری میان ایران و آژانس، فراهم گردید. در همین راستا، از آنجا که آژانس اطلاعات در دسترس خود را تا به امروز بررسی و تجزیه و تحلیل کرده است، بنابراین، تایید کرده است هیچ سوال و یا درخواست دیگری برای دسترسی به اماکنی به جز آن هایی که توسط ایران اظهار شده اند، ندارد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان سپس گفت: مایلم این نکته مهم را نیز خاطرنشان کنم از آنجا که معدود دشمنان برجام هیچ مسئله ای برای تخریب آن و همچنین همکاری بین ایران و آژانس در سالیان اخیر نیافته اند، سعی کردند تا به سمت ادعاهای بی پایه و اساس بروند. از اینرو، ضروری است شورای حکام و دبیرخانه آژانس در این زمینه دور اندیشی و درایت لازم را به خرج بدهند تا در دام توطئه های آنان گرفتار نشوند.

 

نباید فراموش کنیم که پروتکل الحاقی بخاطر برجام و بطور داوطلبانه و موقت از سوی جمهوری اسلامی ایران اجراء می شود. این موضوعات پادمانی نیز بایستی در چارچوب تعاملات بین ایران و آژانس رسیدگی شوند و نیازی برای گزارش دهی منظم بیشتر به شورای حکام و یک آیتم جداگانه ذیل دستورکار این نشست ها نیست.

 

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین با تاکید بر اینکه ایران به طور داوطلبانه در مقطعی از سالهای گذشته و اکنون پروتکل الحاقی را اجرا کرده، بیان کرد: بایستی خاطرنشان شود که موضوعات تحت رسیدگی، از جنبه درخواست دسترسی، با پروتکل الحاقی مرتبط هستند و نباید فراموش کنیم که پروتکل الحاقی بخاطر برجام و بطور داوطلبانه و موقت از سوی جمهوری اسلامی ایران اجراء می شود. در همین رابطه، باید خاطرنشان کنم همانگونه که مکرراً توسط جنبش عدم تعهد تکرار شده است، باید یک تمایز آشکار میان تکالیف حقوقی اعضاء تحت موافقت نامه های پادمان خود و تعهدات داوطلبانه آن ها، با این هدف که چنین تعهدات داوطلبانه ای به تکالیف حقوقی پادمانی تبدیل نمی شوند، بعمل آید. در همین راستا، این موضوعات بایستی در چارچوب تعاملات بین ایران و آژانس رسیدگی شوند؛ بنابر این نیازی برای گزارش دهی منظم بیشتر به شورای حکام و یک آیتم جداگانه ذیل دستورکار این نشست نیست.

 

انفجار نطنز یک خرابکاری بود. ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می دهیم. این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویاً محکوم شوند. ایران حق خود می داند تا ضمن حفاظت از تاسیسات هسته ای خود، به هر شیوه ای که صلاح می داند، واکنش لازم را نیز به این تهدیدات به طور مقتضی اتخاذ نماید.

 

سفیر کشورمان با اشاره به انفجار اخیر نطنز و اینکه این یک خرابکاری در صنعت هسته ای ایران از سوی دشمنان کشورمان بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران، اهمیت بالایی برای امنیت هسته ای قائل است. در این زمینه، توجه شما را به یک موضوع مهم درخصوص انفجار اخیر در تأسیسات هسته ای شهید احمدی روشن (نطنز) جلب می کنم که همانطور که قبلاً اعلام شد، نتیجه خرابکاری بود. ما نسبت به چنین ماجراجویی خطرناکی هشدار می دهیم. این اقدامات بدخواهانه باید توسط آژانس و اعضای آن قویاً محکوم شوند. غریب آبادی با استناد به قطعنامه های آژانس نسبت به خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشورهای عضو، با یادآوری مسولیت آنها، بیان کرد: در قطعنامه های مختلف کنفرانس عمومی تأکید شده است "هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تاسیسات هسته ای اختصاص داده شده به مقاصد صلح آمیز و تحت پادمان، نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس تلقی می شود". در همین چارچوب، ایران حق خود می داند تا ضمن حفاظت از تاسیسات هسته ای خود، به هر شیوه ای که صلاح می داند، واکنش لازم را نیز به این تهدیدات به طور مقتضی اتخاذ نماید. این نکته را هم تأکید می کنم که چنین اقدامات بدخواهانه، تأثیرات منفی بر برنامه هسته ای ایران نخواهد گذاشت، بلکه به عنوان انگیزه ای برای تسریع پیشرفت هایش خواهد بود.

 

آمریکا اکنون مجهز به حدود 6200 کلاهک هسته ای است که نیمی از سلاح های هسته ای موجود در جهان را تشکیل می دهد و برای نابودی چندباره جهان کافی است. آمریکا میلیاردها دلار صرف توسعه و نوسازی سلاح های هسته ای خود می کند و به لطف ان.پی.تی، از هرگونه بازرسی و راستی آزمایی نیز معاف می باشد. این واقعیت ها، در کنار سابقه استفاده از سلاح هسته ای توسط آمریکا، این کشور را به خطرناک ترین کشور دنیا تبدیل می کند.

 

نماینده دائم کشورمان در سازمانهای بین المللی با اشاره به ادعاهای آمریکایی ها درخصوص برنامه هسته ای ایران، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل برای سالیان متمادی با هدف انحراف جامعه بین المللی و آژانس، از احتمال بمب هسته ای و فعالیت های به اصطلاح پنهانی ایران صحبت می کنند، در حالی که نه تنها تاکنون از این بمب خیالی خبری نبوده است، بلکه ایران کشوری است که بیشترین شفافیت را در تعاملات خود با آژانس با پذیرش یک پنجم کل بازرسی های آن دارد. جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را قویاً در مخالفت با سلاح های هسته ای و ضرورت امحای کامل آن ها اظهار داشته است. در مقابل، آمریکا اکنون مجهز به حدود 6200 کلاهک هسته ای است که نیمی از سلاح های هسته ای موجود در جهان را تشکیل می دهد و برای نابودی چندباره جهان کافی است. ظاهراً، آمریکا نه تنها تمامی کشورهای این کره خاکی را دشمن خود می پندارد، بلکه دشمنان فرضی دیگری نیز در کره های دیگر برای خود ترسیم کرده است! علاوه بر این، آمریکا میلیاردها دلار صرف توسعه و نوسازی سلاح های هسته ای خود می کند و به لطف ان.پی.تی، از هرگونه بازرسی و راستی آزمایی نیز معاف می باشد.

 

وی در ادامه بیان کرد: آمریکا نه تنها گامی ملموس در جهت اجرای تعهد خود تحت ماده 6 ان.پی.تی در جهت خلع سلاح برنداشته است، بلکه برخلاف تعهدات خود تحت ماده 1 این معاهده، این سلاح ها را به دیگر کشورها نیز انتقال داده است. این واقعیت ها، در کنار سابقه استفاده از سلاح هسته ای توسط آمریکا علیه مردم بی گناه و غیرنظامی هیروشیما و ناکازاکی و همچنین حفظ گزینه استفاده مجدد از این سلاح های غیرانسانی و مخرب علیه اهداف خود در "سیاست بازنگری وضعیت هسته ای"، آمریکا را به خطرناک ترین کشور دنیا تبدیل می کند.

 

رژیم صهیونیستی که تنها غیر عضو معاهده عدم اشاعه در منطقه خاورمیانه می باشد، به معاهدات دیگر ناظر بر مقوله سلاح های کشتار جمعی نیز نپیوسته است و همچنان بزرگترین نگرانی امنیتی در منطقه است. این به تمسخر گرفتن تمامی معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات است که آمریکا و رژیم صهیونیستی با چنین سوابق تاریکی، صحبت از نگرانی های پادمانی در مورد ایران می کنند.

 

غریب ابادی با اشاره به رفتار متناقض کشورهای عضو آژانس نسبت به تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل،  اظهار داشت:  از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی که تنها غیر عضو معاهده عدم اشاعه در منطقه خاورمیانه می باشد، به معاهدات دیگر ناظر بر مقوله سلاح های کشتار جمعی نپیوسته است، و همچنان بزرگترین نگرانی امنیتی در منطقه است. این رژیم دارای انواع سلاح های کشتار جمعی است، به درخواست های مکرر جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پذیرش پادمان ها و بازرسان آژانس جواب رد داده است، و مکررا همسایگان خود را تهدید و به آنها حمله می کند.

 

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در نهایت با طرح یک سوال از اعضای شورای حکام، گفت: آیا با این وصف، این به تمسخر گرفتن تمامی معاهدات خلع سلاحی و کنترل تسلیحات نیست که آمریکا و رژیم صهیونیستی با چنین سوابق تاریکی، صحبت از نگرانی های پادمانی در مورد ایران می کنند؟ اعضای محترم آژانس، چه کسی تهدید به شمار می آید؟! این، مسلما ایران نیست. کافی است به گزارشات متعدد آژانس نگاهی بیندازید که همواره صحبت از نظارت بر برنامه هسته ای ایران و پایبندی به تعهدات آن می کنند. برای حفظ رژیم پادمان و همچنین تمامیت آژانس، جامعه جهانی نباید درباره وضعیت آمریکا و رژیم اسرائیل و تهدیدات آنها که متوجه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است، همچنان سکوت کند و نظاره گر باشد.

 

قویا از آژانس انتظار می رود تا مأموریت خود را به شیوه ای حرفه ای، مستقل، و بی طرفانه و به دور از هرگونه فشار یا مداخله انجام دهد.

 

سفیر کشورمان در پایان نطق خود، گفت: هیات من مایل است تا بر این نکته مهم که اجرای فعالیت های راستی آزمایی نیازمند این است که دو طرف با حسن نیت همکاری کنند، تاکید مجدد نماید. احترام و اطمینان در طول زمان ایجاد می گردد، اما می تواند در کسری از ثانیه نابود شود. در همین راستا، قویا از آژانس انتظار می رود تا مأموریت خود را به شیوه ای حرفه ای، مستقل، و بی طرفانه و به دور از هرگونه فشار یا مداخله انجام دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------