آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

ظریف: ایران در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش داد/ فاصله زیادی با نهایی کردن توافق ۲۵ ساله با چین نداریم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
ظریف وزیر خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

 

وی گفت: امروز رهبری کاملا صریح مشخص کردند که توپ در زمین ایران نیست. ایران در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش داد.

 

ظریف افزود: در موضوعات منطقه و تسلیحات ما مدعی هستیم و متهم نیستیم. این آمریکاست که سالانه صدها میلیارد دلار سلاح وارد منطقه می کند. چگونه سعودی 70 میلیارد هزینه خرید تسلیحات می کند.

 

ظریف در ادامه گفت: اگر قرار است روزی درباره منطقه و تسلیحات صحبت می شد کسی که باید پاسخگو می بود غربی ها بودند.

 

وی افزود: برجام با توجه به عدم موافقت به سایر موضوعات نهایی شد و دوباره درباره آن بحث نمی کنیم. برخی برای پوشاندن بدهکاری خود طلبکاری می کنند. اروپایی نشان دادند نه تنها قدرتی در برابر شرکتهای خود ندارد؛ این شرکتها به واشنگتن گوش می کنند.

 

وزیر خارجه گفت: دوست داریم آمریکا به برجام بازگردد. طرفی که خارج شده آمریکاست. طرفی که نقض کرده اروپاست.

 

ظریف گفت: بایدن وارث یک بدنامی است. ترامپ قرار است سه شنبه در کنگره محاکمه شود و احتمال دارد در این فضاحت هم به جایی نرسند. در داخل آمریکا اختلاف بین ایالتهای قرمز و آبی اختلاف اساسی است. راجع به جدا شدن ایالت تگزاس بحث وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه ما عجله ای برای بازگشت به برجام نداریم گفت: مردم ما چهار سال این موضوع را تحمل کردند، آمریکایی ها دیرتر یا زودتر ناگزیند به برجام بازگردند. توافق بهتری نصیبشان نخواهد شد. مقامات ارشد وزارت خارجه آنها در مذاکره بوده اند و می دانند این بحث ها جای بازگشت مجدد ندارد. مجلس مصوبه روشنی ندارد یعنی هر گاه آمریکا به تعهدات خود بازگردد ما هم باز می گردیم. روز سوم اسفند اتفاقاتی می افتد؛ بازرسان آژانس کمتر می شوند و تعداد بازرسی ها کمتر خواهد شد. امکان معکوس کردن این روند هست. آنها می توانند زودتر عمل کنند و زودتر تصمیم خود را بگیرند. آنها دلشان می خواهند برگردند اما هنوز نتوانستند تصمیم بگیرند.

 

وزیر خارجه درباره گمانه زنی های رسانه ای گفت: حتما ایران قبل از آمریکا به تعهدات خود باز نمی گردد. آمریکا باید بداند کشوری که نقض کرده این کشور بوده و باید آنها را اجرا کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بازگشت ایران طبق ماده 36 برجام هر گاه طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد ما هم به تعهد خود باز می گردیم.

 

ظریف درباره اظهارات ماکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص وارد کردن عربستان به مذاکرات گفت: ما اصلا مذاکره ای نداریم که در آن سعودی باشد یا نباشد. برجام مذاکره ای است که 150 صفحه سند است.

 

وی افزود: ما درباره منطقه می خواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه) جایی برای مذاکره در این باره ندارید.

 

وزیر خارجه ادامه داد: آمادگی داریم با همسایگان رابطه همسایگی داشته باشیم. به دولت سعودی، امارات و بحرین پیشنهاد می کنم دور یک میز بنشینیم. هشت کشور نیاز به قیم و مدعی ندارند.

 

ظریف درباره خسارتهای برجامی گفت: راستی آزمایی بازگشت آمریکا به برجام دشوار نیست این مرحله اول است. باید قبل از پیوستن به برجام مشخص شود چگونه دوباره این تجربه (خروج از برجام) تکرار نشود. ما باید مطمئن شویم تعهدات برجامی انجام شود. خسارتهای مردم ایران باید پرداخت شود.

 

وی درباره حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در تهران گفت: آمدن گریفیث ارتباطی به موضع گیری اخیر دولت بایدن ندارد. در فروردین 94 که جنگ یمن شروع شد ایران پیشنهاد 4 ماده ای پایان جنگ را ارائه داد. فکر می کنم همین امروز هم اگر قرار باشد راه حلی وجود داشته باشد همین موارد باید رعایت شود.

 

ظریف در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در منطقه قفقاز گفت: فشارهایی که آمریکایی ها آوردند یک واقعیت است. برخی سیاست های سختگیرانه ما در گذشته نیز یک واقعیت است. شاید این درست باشد که کم کم داشتند ما را دور می زدند. الان در توافق 25 ساله با چین، فعلا در پیشنهاد دو طرف این است که ایران باید در خطوط ترانزیتی باشد که ان‌شاءالله باز می گردد.

 

وزیر خارجه ادامه داد: باید به دنبال بازی برد-برد باشیم و همسایگان ما نیز باید به دنبال همین باشند. الان این امکان را داریم که بایک کنسرسیوم در منطقه قفقار مسیری را ایجاد کنیم که آرامش ایجاد شود. نگاه راهبردی ما به منطقه باید نگاه فراگیر باشد نه نگاه حذفی. ایران از این منطقه قابل حذف نیست. کسی نمی تواند ایران را از معادلات منطقه حذف کند.

 

ظریف در خصوص آخرین تحولات مربوط به توافق 25 ساله ایران-چین گفت: در سفر اخیر وانگ یی وزیر خارجه چین گفتند در حال نهایی کردن پیشنهاد هستند. فکر می کنم فاصله زیادی با نهایی کردن توافق نداریم.

 

وزیر خارجه درباره وضعیت قره باغ گفت: امیدواریم با مشارکت 6 کشور در کنسرسیوم زمینه ای ایجاد شود که بازگشت به گذشته ممکن نباشد.

 

وی درباره مذاکرات آستانه گفت: متاسفانه مذاکرات در ژنو توفیق زیادی نداشت. احتمالا در سوچی در حد نمایندگان ویژه طرف ها برگزار خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------