آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مقام آمریکایی: احتمال بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام وجود دارد



ایران و آمریکا،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
یک مقام آمریکایی گفت احتمال بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام طی هفته‌های آینده وجود دارد.

به گزارش فارس، یک مقام آمریکایی گفت احتمال بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام طی هفته‌های آینده وجود دارد.

 

این مقام آمریکایی با وجود این توپ را به زمین ایران انداخته و حصول توافق در خصوص برجام را به تصمیم‌گیری در تهران منوط کرده است. 

 

این مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «آیا احتمال دارد که شاهد بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام یا تفاهم دوجانبه در این خصوص طی چند هفته آتی باشیم؟ بله، ممکن است. آیا محتمل است؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد کرد چون همان‌طور که گفتیم این مسئله کاملاً به تصمیم‌های سیاسی که لازم است در ایران گرفته شود بستگی دارد.»

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد کاملاً محتمل است قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران میان طرف‌ها در خصوص برجام توافق حاصل شود، اما باید منتظر گذشت زمان بود.

 

این خبر در شرایطی گزارش شده که «آمیخای استاین» خبرنگار شبکه «کان نیوز» رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود نوشت که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برجام» فردا (جمعه، ۱۷ اردیبهشت ماه) از سرگرفته می‌شود.

 

در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

 

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با نادرست خواندن برخی اظهار نظرها مبنی بر فروپاشی مذاکرات احیای برجام در وین، تاکید کرد در واقعیت این گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

 

دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) مدعی شده‌اند اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر اقدامات لازم جهت محدود کردن برنامه هسته‌‌ای ایران به ایجاد بن‌بست در مذاکرات وین منجر شده است.

 

پایگاه آکسیوس گزارش داده طرف‌های اروپایی برجام و آمریکا موافقند که «زمان گریز» ایران باید دست‌کم یک سال باشد. زمان گریز مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها برای اشاره به زمان لازم جهت تولید اورانیوم غنی‌شده کافی جهت تولید یک بمب هسته‌ای است.

 

آکسیوس نوشته طرف‌های اروپایی و آمریکایی درباره اقدامات لازم برای رسیدن به این موقعیت مواضع یکسانی دارند.

 

آکسیوس مدعی شده موضع ایران متفاوت است. یک دیپلمات گفته یک اختلاف کلیدی، برسر اقداماتی است که لازم است برای سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده از سوی ایران انجام شود.

 

طبق این ادعا، لازم است در خصوص اینکه آیا ایران هنوز می‌تواند از این سانتریفیوژها استفاده کند یا خیر تصمیم‌گیری شود.

 

مطابق این گزارش، بخش زیادی از گفت‌وگوها در مذاکرات هسته‌ای بر اختلافات بر سر رفع تحریم‌های آمریکا متمرکز بوده است.

 

آکسیوس نوشته است: «در این خصوص، پیشرفت‌های محسوسی در وین حاصل شده، اما کارگروه دیگری که در حال رسیدگی به سوی هسته‌ای این معادله است پیشرفتی حاصل نکرده است.»

 

آخرین دور گفت‌وگوها در وین به پیشرفت عمده‌ای منجر نشد و به دلیل برگزاری نشست گروه هفت معوق شد. انتظار می‌رود این گفت‌وگوها جمعه در وین از سر گرفته شوند.

 

دو ضرب‌الاجل مهم پیش روی این مذاکرات قرار دارند. روز ۲۰ ماه می، ضرب‌الاجل توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می‌رسد. دومین ضرب‌الاجل مهم-از نظر آکسیوس- انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که قرار است ۱۸ ژوئن برگزار شود.

 

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابعی گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به او گفته است که واشنگتن تا بازگشت به توافق هسته‌ای راه طولانی در پیش دارد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است، بایدن به رئیس موساد همچنین اطمینان داده است که واشنگتن در آینده مواضع رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار خواهد داد. 

 

به گفته منابع نزدیک به دیدار بایدن و کوهن، رئیس موساد نیز در این دیدار به رئیس جمهور آمریکا گفته است که بازگشت واشنگتن به برجام قبل از اینکه این توافق اصلاح شود اشتباه است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------