آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

سومین نفتکش ایرانی درحال حرکت به سمت لبنان/ حزب‌الله: واردات سوخت از ایران تصمیم بزرگی بود



صادرات نفت ایران به لبنان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
سایت تخصصی ردیابی و اطلاع رسانی درخصوص تردد نفتکش ها مدعی شد که سومین نفتکش حامل سوخت ایرانی درحال حرکت به سمت لبنان است.

به گزارش ایسنا، سایت تخصصی تانکر تراکرز که متخصص ردیابی و اطلاع رسانی درخصوص تردد نفتکش ها در جهان است اعلام کرد که سومین نفتکش حامل سوخت ایرانی به سمت لبنان درحال حرکت است.

 

براساس این گزارش، اولین محموله سوخت ایران روز پنجشنبه گذاشته وارد لبنان شد.

 

دومین کاروان کامیون های حامل سوخت ایران نیز اخیرا از مرزهای سوریه عبور ‌کرده و به سمت لبنان در حال حرکت است.

 

***

 

حزب‌الله: واردات سوخت از ایران تصمیم بزرگی بود

رئیس شورای سیاسی حزب‌الله در سخنانی به انتقاد از عملکرد مسئولان لبنانی و تمجید از تصمیم این حزب برای واردات سوخت از ایران پرداخت.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از المنار، «ابراهیم امین السید» رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، اعلام کرد تصمیم انتقال سوخت ایران از طریق دریا به سوریه و سپس به لبنان، تصمیم بزرگی بود که حزب‌الله به منظور حفظ کرامت مردم کشورمان و پایان دادن به تحقیر آنان گرفت.

 

السید در مراسم یادبودی که در حسینیه شهرک نبی عثمان در شمال بقاع برگزار شد، از عملکرد مقامات لبنانی به شدت انتقاد کرد. وی گفت  آنها فقط می‌دانند که چگونه از سفارتخانه‌ها پول بیشماری کسب کرده و چگونه از آن استفاده کنند. این پول‌ها هنوز هم از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی به دست آنان می‌رسد.

 

وی گفت: ما نمی‌توانیم به ترسوهایی که در حل مشکلات مردم شکست می‌خورند تکیه کنیم و برای این کار پیش قدم می شویم، خواه در مورد گازوئیل یا هر چیزی که مربوط به زندگی مردم باشد، ان‌شاءالله.

 

سه روز پیش کاروان حامل سوخت ایران به لبنان رسید. لبنان به دلیل تحریم‌های آمریکا با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود سوخت مواجه است.

 

ساعتی پیش نیز پایگاه «تانکر ترکرز» که تردد نفتکش‌ها را در آب‌های بین‌المللی رصد می‌کند، اعلام کرد سومین نفتکش حامل سوخت ایران، از ایران به مقصد لبنان به راه افتاده است.

 

لبنان حدود یک سال است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ شاهد انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کرد. بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند. در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار داده بودند.

 

در همین حال آمریکا نیز دست به کارشکنی زد و علی رغم آنکه وعده‌هایی در زمینه کمک به لبنان تأمین برق به این کشور داده بود، نفت‌هایی که از سوریه وارد لبنان می‌شود را تحت تحریم قرار داد.

 

آمریکا همچنین به مبارزه مالی با حزب الله روی آورد و تلاش کرد جلوی انتقال پول به لبنان توسط شهروندان ثروتمند این کشور که در خارج ساکن هستند گرفته شود.

 

پس از ابتکار عمل حزب الله لبنان در وارد کردن سوخت از ایران، مردم لبنان از این اقدام استقبال فراوانی کردند. سه روز پیش خبرنگاران مستقر در شهر بعلبک لبنان اعلام کردند کاروانی متشکل از ۱۰۴ تانکر سوخت حامل بار نفتکش ایرانی از دروازه‌های ورودی این شهر گذر کرده و وارد شهر شده‌اند. با ورود این کاروان مردم شهر بعلبک در میان جوی امنیتی و حفاظتی به شادی پرداخته و دور هم جمع شدند و در کل شهر شیرینی پخش کردند.

 

این در حالی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی خود به راهکار توزیع این سوخت‌ها نیز اشاره کرد. دبیرکل حزب الله لبنان گفت: برای ما حتمی است که سوخت را ارزانتر از چیزی که از ایران خریده ایم، خواهیم فروخت. چون به دنبال تجارت نیستیم. بزودی قیمت نهایی که معقول و ارزانتر از قیمت معمول است را اعلام می‌کنیم. سوخت را با لیره لبنان معامله می‌کنیم. لبنانی‌ها دیگر نیازی نیست که عزت خود را در بازار‌های سیاه سوخت زیر پا بگذارند.

 

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه که انتقال سوخت ایران مربوط به یک کشتی یا دو کشتی نیست، گفت: با جدیت وارد موضوع تامین سوخت شده ایم. ما به دنبال جنگ رسانه‌ای و یا تحریک گروهی نیستیم، ما تنها به دنبال کاهش سختی مردم هستیم. از ایران، رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور این کشور و سایر مسئولان به خاطر صادر کردن سوخت به لبنان تشکر می‌کنیم. محموله گازوئیل عراق هم بزودی به لبنان خواهد رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------