آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

آمریکا: تحویل پهپادهای ایران به روسیه بر حمایت ما از اوکراین اثر می‌گذارد/ تایید ضمنی ایران درخصوص فروش پهپاد به روسیه



جان کربی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره ادعاهای مربوط به فروش فناوری‌‌های نوین ایرانی به روسیه گفت این مسئله مطمئناً بر تلاش‌ها برای ادامه حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت.

به گزارش فارس، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» درباره ادعای جدید واشنگتن علیه ایران اظهارنظر کرد. 

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه چه اثری روی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت گفت: « نمی‌دانم که این لزوماً تأثیری بر تلاش‌های ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دارد (یا خیر)... مطمئناً بر تلاش‌های ما برای ادامه حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت.»

 

کربی در ادامه گفت: باید ببینیم روسیه دقیقا در این خصوص چطور پیش می‌رود، با ایرانی‌ها و این پهپادها، چه چیزی را تحویل می‌گیرند و چه تعداد و  چطور از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ما از نزدیک این را دنبال می‌کنیم. 

 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه،  چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.

 

ادعایی که واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

 

کربی در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، ادعا کرد: باید اضافه کنم که همچنان می‌خواهیم به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم که جاه‌طلبی هسته‌ای ایران و دستکم جاه‌طلبی تسلیحاتی ایران را از دستور خارج کند. 

 

جان کربی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که ایران باید در مذاکرات رفع تحریم‌ها تصمیم بگیرد. او گفت: توافق در واقع روی میز است و همه چیز بستگی به ایران دارد که آن را بپذید. ایران به انزوای خود از جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد. ایران به دنبال کردن این نوع جاه‌طلبی‌ها ادامه می‌دهد. ایران فعالیت‌های بی ثبات کننده خود را در منطقه ادامه می‌دهد و همین دلیل دیگری است که سفر امشب رئیس‌جمهور به اسرائیل و عربستان سعودی اینقدر مهم است.

 

***

 

تایید ضمنی فروش پهپاد به روسیه/ وزارت خارجه: همکاری فناوری بین ایران و روسیه به قبل از جنگ اوکراین برمی گردد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به ادعاهای مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه واکنش نشان داد.

 

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

 

کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------