آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

کمیسیون امنیت ملی: دور بعدی مذاکرات وین از هفته بعد آغاز می‌شود



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «سلام تهران»، با اشاره به شش دوره مذاکرات برجامی در دولت قبل، که طرفین به متون پایه‌ای رسیدند که بخش‌هایی از آن هنوز قطعی نشده است، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، مذاکرات قبلی مرور و نظراتی به آن اضافه شد. در ابتدای آذر تیم جدید مذاکرات ایران به وین رفتند. اصلاحاتی بر متون اولیه وین انجام شده است و بحث بر سر این بود که متن‌های پایه چه محتوایی دارند. در این دوره ۲ متن اصلی که مربوط به رفع تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای است، ارائه و متن هسته‌ای به عنوان مبنای گفتگو پذیرفته شد. متن رفع تحریم‌ها هم به عنوان ایده طرف ایرانی مورد قبول بود، نهایتاً اصلاحات طرف ایرانی وارد متن دوم شد؛ الان یک متن پایه وجود دارد که می‌توان گفت ۱۲ موضوع دارد و برخی از موضوعاتش مورد اختلاف است. یعنی متنی که تقریباً ۸۰ درصد آن شکل گرفته و قسمت‌هایی از عباراتش نیاز به مذاکره دارد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه از دور بعدی مذاکرات که از هفته بعد آغاز می‌شود، وارد موضوعات چالشی مانند رفع تحریم‌ها می‌شویم، تصریح کرد: لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم. ممکن است طرف مقابل مذاکره درباره برخی از آن‌ها نظر داشته باشد.

 

وی درباره نظر‌های مطرح شده در خصوص اورانیوم غنی شده ایران نیز گفت: طبق متن توافق سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران نباید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۷.۳ درصد داشته باشد، اما اورانیوم غنی شده بیشتری در کشور وجود دارد، که نگاه ما این است که ظرفیت‌ها برای تبدیل آن به میله سوخت ایجاد شود. در این صورت دیگر درصد آن بالا و پایین نمی‌شود و فقط داخل رآکتور‌ها قرار می‌گیرد تا انرژی تولید کند. ممکن است طرف مذاکره بگوید که باید در اولین فرصت این اورانیوم را از کشور خارج و آنجا به میله سوخت تبدیل کنید، که این موضوع مورد پذیرش ما نیست و باید درباره‌اش گفتگو شود.

 

مصادیق این موضوع در ۸ تا ۱۰ موضوع دیگر هم وجود دارد که باید درباره آن صحبت کرد. اما تمام این‌ها یک مجموعه بسته است و بستگی به نحوه صحبت و توافق دارد.

 

فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------