آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

تروئیکای اروپایی: صدور قطعنامه در شورای حکام را متوقف کردیم/ آمریکا حمایت کرد



تروئیکای اروپا,اخبار امروز,اخبار جدید
سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) با اشاره به تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که بر این اساس تصمیم گرفتند صدور قطعنامه علیه ایران را متوقف کنند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است: ما تروئیکای اروپایی به طور کامل به برجام، که اگر اجرا شود به سود منافع امنیتی همه ما خواهد بود، متعهد می‌مانیم. 

 

این بیانیه از تدابیر جبرانی ایران تحت برجام و توقف اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی و ادعا شده که اقدام ایران کار را برای جامعه بین المللی برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های ایران صلح امیز است دشوار می‌کند.

 

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

 

پنجم اسفند ماه گذشته ایران در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

 

در بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا شده است: برخی از گام‌های ایران پیامدهای غیر قابل بازگشتی را در زمینه ظرفیت‌های اتمی ایران به همراه دارد. اقدامات ایران به طور جدی مزایای عدم اشاعه [تسلیحات اتمی] تحت برجام را تضعیف می‌کند و احیای آن را دشوارتر می‌کند.

 

سه کشور اروپایی عضو برجام با اشاره به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از سوی ایران مدعی شده‌اند که این اقدام «توجیه غیر نظامی ندارد» و خواستار توقف آن شده‌اند. آن‌ها با اشاره به نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات فردو و اقدامات صورت گرفته در این زمینه ادعا کرده‌اند که این اقدامات نقض جدی تعهدات ایران در رابطه با غنی سازی اورانیوم است.

 

انگلیس، آلمان و فرانسه همچنین یادآور شدند که ایران رسما اجرای پروتکل الحاقی و تمام تعهدات شفاف سازی تحت برجام را  متوقف کرده است. این مساله به گفته آن‌ها، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به طور جدی کاهش می‌دهد و توانمندی آژانس را برای راستی آزمایی صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران سلب می‌کند.

 

تروئیکای اروپایی بر همین اساس از تفاهم فنی صورت گرفته میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال اما ادعا کرده‌اند که این مساله ضرورت بازگشت تمام دسترسی به آژانس را از بین نمی‌برد. ایران به گفته آن‌ها باید به طور کامل با آژانس همکاری کند تا این سازمان بتواند به وظیفه‌اش در خصوص تهیه گزارش از فعالیت‌های اتمی ایران ادامه دهد.

 

وال استریت ژورنال: آمریکا از عقب نشینی تروئیکای اروپا حمایت کرد

به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال در گزارش پنجشنبه شب نوشت: دیپلمات های ارشد اعلام کرده اند که عقب نشینی سه کشور اروپایی با حمایت واشنگتن همراه بود و نشان دهنده نگرانی های ایالات متحده مبنی بر فشار مجدد بر ایران است که می تواند دیپلماسی را از بین ببرد.

 

براساس این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه تصمیم گرفتند که قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام ارائه نکنند. پیش از این ایران هشدار داده بود که این اقدام می تواند منجر به محدود کردن بازرسی های بین المللی از این کشور و منصرف کردن وی از گفتگوهای مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته ای شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------