آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

بورل:به رغم اختلاف با روسیه، درباره برجام منافع مشترک داریم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز چهارشنبه در آستانه برگزاری اجلاس اعضای پیمان ناتو به خبرنگاران در بروکسل ادعا کرد: روسیه از ارزش‌های اروپایی در حال فاصله گرفتن است و دارد به یک کشور خودکامه تبدیل می‌شود.  

 

وی با تکرار ادعای حملات سایبری روسیه به زیرساخت‌های غرب، شایعه‌پراکنی و عدم پایبندی مسکو به توافق مینسک درباره اوکراین بیان کرد که اتحادیه اروپا باید دربرابر این رفتارها بایستد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه مقام‌ها روس افزود که اتحادیه اروپا و ناتو در حال ترسیم چارچوبی یکپارچه علیه روسیه هستند.

 

وی افزود: هم زمان باید کانال‌های ارتباط با روسیه را حفظ کرد. روسیه یک همسایه متخاصم است اما باید مسائل منافع مشترک مانند توافق هسته‌ای ایران و تغییرات آب و هوایی را با آن‌ها درمیان بگذاریم.

 

روسیه در کنار پنج قدرت جهانی (چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا)، اتحادیه اروپا و ایران یکی از طرف‌های توافق هسته ایران است که سال ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش به امضاء رسید.

 

روابط این کشور در هفته‌ها و روزهای اخیر با اروپا وارد مرحله بحرانی شده، به طوری که تنش های جدید روابط دو طرف را به پایین‌ترین سطح از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون کاهش داده است.

 

تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا که مهم ترین شریک تجاری روسها محسوب می شود بر همه حوزه های همکاریهای دو طرف سایه انداخته است و این وضع روابط بین مسکو و بروکسل (مرکز اداری اتحادیه اروپا) بی سابقه است. 

 

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام قهرانه، دوشنبه گذشته چند مقام دیگر روس را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار داد. در همین پیوند سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز (سه شنبه) تصریح کرد: اقدامات یک جانبه بروکسل تمام زیرساخت های روابط با روسیه را از بین برده است، بنابراین اکنون مسکو هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد.

 

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وانگ یی وزیر خارجه چین افزود: هیچ ارتباطی با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان وجود ندارد. کل زیرساخت های این روابط با تصمیمات یک جانبه بروکسل از بین رفته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------