آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عراقچی: آمریکا و همه طرف‌ها برای احیای برجام جدیت دارند



عراقچی ,اخبار امروز,اخبار جدید
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر عزم جدی طرف های حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی عصر جمعه به وقت تهران پس از پایان دور چهارم نشست کمیسیون برجام درباره جزییات این نشست افزود: امروز جلسه اول کمیسیون مشترک از دور جدید مذاکرات در وین برگزار شد و بعدازظهر هم گروه کاری رفع تحریم‌ها و گروه کاری هسته‌ای فعالیت خود را شروع می کنند.

 

وی ادامه داد: بعد از یک دوره که هیات ها به پایتخت های خود برای مشورت رفته بودند؛ امروز با انرژی جدیدی بحث‌ها را شروع کردیم.

 

رییس هیات مذاکره کننده ایران در نشست وین خاطرنشان کرد: آنچه که از جلسه اول می توان استنباط کرد؛ جدیت همه طرف‌ها در رسیدن به یک راه حل است. این موضوع را در همه هیات ها می توان مشاهده کرد و هرکدام به نوعی آن را بیان کردند.

 

عراقچی تصریح کرد: اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم ها اعلام آمادگی کرده اند که البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات تا وقتی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم؛ ادامه می یابد.

 

وی ادامه داد: اگر خواسته های جمهوری اسلامی ایران تامین شود در بازگشت به تعهدات برجامی خود کاملا جدی است تا مجدداً به اجرای کامل برجام برگردد. این اراده ایران است که اتخاذ شده  استو هیچ ارتباطی هم با مسایل دیگری در تهران ندارد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه یادآور شد: انتخابات امر مهمی در کشور است ولی به این موضوع هیچ ارتباطی ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسایل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می شود، اهداف ملی داشته و امنیت منافع ملی را در نظر دارد.  ما صرفاً در راستای خطوط تعیین شده ای که از مواضع قطعی نظام است،  برای تامین منافع کشور و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت می کنیم.  

 

عراقچی با یادآوری این که این جدیت ما در جلسه منعکس شد، گفت: در مجموع دور جدید را با انرژی مثبت شروع کردیم و امیدوار هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خود را جمع  بندی کنیم البته نمی توان درباره زمان پیش بینی کرد اما امیدوار هستیم که سریع‌تر بتوانیم انجام دهیم. وی خاطرنشان کرد:چالش و موارد مورد اختلاف کوچک نیست و باید در مورد آن بحث صورت  و مذاکره انجام گیرد تا بتوان راه حل هایی درباره آن پیدا کرد.

 

این دیپلمات ارشد ایران درباره دور بعدی برگزاری مذاکرات هم گفت: مذاکرات تعطیلی و آخر هفته ندارد و در سطح کارگروه ها مذاکرات ادامه پیدا می کند، کارشناسان ما که کار خود را از بعدازظهر شروع کرده اند؛  اگر لازم باشد شبانه‌روز کار خواهند کرد.  هر زمانی که نیاز باشد برای جمع بندی،  حل مشکلات آن ها یا به هر دلیل دیگری، کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

 

عراقچی تاکید کرد: روسای هیات ها در وین و حتی در تعطیلات آخر هفته برای هدایت مذاکرات کارشناسی حضور خواهند داشت و هر زمان که لازم باشد جلسه کمیسیون مشترک مجدداً برگزار می‌شود.  

 

وی درباره حضور رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین توضیح داد: من روز گذشته با وی دیدار کردم اما خبری با دیگر دیدارهای  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارم، اما طبیعی است که در  هیات ها مشورت هایی با وی داشته باشند.

 

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکی کرد: آژانس در رابطه با مسایل فنی صاحب نظر است و نظرات کارشناسی آن می‌تواند به حل برخی از سوء تفاهم ها و مشکلات کمک کند و لذا مشورت‌ها و آژانس به طور طبیعی توسط همه طرف‌ها صورت می‌گیرد. ممکن است ما در مرحله خواهش کنیم که آقای گروسی و همکارانشان به طور رسمی در جلسات حاضر شوند و فقط نظرات کارشناسی خود را بیان کنند.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------