آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

کنعانی: تبادل پیام با آمریکا وجود دارد/ به عراق اعتراض کردیم/ سفررئیسی به ترکیه و سوریه در دستور کار



 کنعانی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه اقدام اخیر نشریه فرانسوی را مصداق بارز خشونت‌طلبی و تحریک به خشونت و همچنین توهین به جایگاه و مقام زنان عنوان کرد. 

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری‌اش با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی فرا رسیدن سالگرد میلاد حضرت زهرا «س» و فرا رسیدن روز زن را تبریک گفت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتشار برخی از اخبار مبنی بر انجام سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در ماه ژانویه آیا زمان انجام این سفر قطعی شده است، تصریح کرد: من خبر جدیدی در این ارتباط نداریم. ارتباطات در بحث همکاری بین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است ولی من اطلاعی از تنظیم برنامه احتمالی در ارتباط با سفر آقای گروسی به تهران در حال حاضر  ندارم و نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظری بکنم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی شاهد اظهار تمایل از سوی مقامات ونزوئلا و آمریکا برای از سرگیری روابط هستیم و نظر ایران در این ارتباط چیست؟ و احیانا این موضوع چه تاثیری می‌تواند بر مناسبات تهران کاراکاس داشته باشد، اظهار داشت: مناسبات دو جانبه میان کشورها به خود کشورها بر می‌گردد و این مناسبات بین کشورها در چهارچوب منافع و مصالح خودشان انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: آنچه که به ما مربوط می‌شود مناسبات دو جانبه بین ایران و ونزوئلا است که این مناسبات در عالی‌ترین سطح برقرار است و دو کشور به گسترش همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مورد علاقه مشترک توجه و اهتمام دارند. اسناد همکاری امضا شده بین دو کشور نقشه راهی برای تقویت همکاری‌ها است و خوشبختانه ریل گذاری‌های خوبی برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور صورت گرفته است.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت آلمان ادعا کرده که یک فرد ایرانی تبار را به ظن تلاش برای انجام یک حمله با انگیزه‌های اسلام گرایانه بازداشت کرده آیا دولت آلمان در این زمینه به ایران اطلاع رسانی کرده است، تصریح کرد: در این ارتباط هیچ دریافت رسمی از سوی مقامات دولت آلمان دریافت نکردیم و نمی‌توانیم در مورد چنین ادعایی اظهار نظر کنیم.

 

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیگیری‌های لازم را در مورد پرونده این شهروند ایرانی مورد ادعای آلمان انجام می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه تغییراتی در مدیریت سفارت افغانستان در ایران ایجاد شده و مسئولیت این سفارت به نمایندگان دولت طالبان سپرده شده است، خاطرنشان کرد: هیچ تحولی در این ارتباط رخ نداده است. سفارت افغانستان در ایران کما فی السابق فعال است و در همان چارچوب مناسبات بین سفارت افغانستان در ایران و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان است و همانطور که اشاره کردم هیچ تحول جدیدی در این ارتباط رخ نداده است.

 

وی افزود: بر اساس قوانین و عرف بین‌الملل جابجایی در کادر دیپلماتیک در یک سفارتخانه در چارچوب دیپلماتیک و مبتنی بر وضعیت مناسبات مورد بررسی قرار می‌گیرد و همانطور که گفتم در شرایط کنونی هیچ تحولی در این ارتباط رخ نداده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در مورد ایران و نگاه ایران در این ارتباط و همچنین آخرین تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: اینکه مقامات آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند چیز جدیدی نیست. متاسفانه بر اساس اسناد و شواهد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیز همانطور که بارها اعلام شده است. موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست و توافق نیز یک مسئله دو جانبه است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم کشوری که نقض تعهد کرده و باید پاسخگو باشد دولت آمریکا است.

 

کنعانی با بیان اینکه سیاست ایران در مورد موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند، گفت: ما دارای آمادگی برای جمع بندی مذاکرات مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده است هستیم . البته همانطور که بارها گفته‌ایم ذره‌ای از خطوط قرمز و حقوق مردم ایران در این زمینه عدول نمی‌کنیم و این خواسته مردم ایران است و تیم مذاکره کننده ایران در این چارچوب عمل کرده و می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در پی تحولات اخیر در ایران در سه ماه گذشته چندین بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها اکنون در دستور کار آنها نیست. علی رغم این ادعا سوال این است که آیا تبادل پیام و مذاکره بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها در حال انجام است یا نه؟ تصریح کرد: تبادل پیام و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد.

 

کنعانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع پرونده هواپیمای اوکراینی و ارائه غرامت به خانواده‌های بازماندگان این هواپیما، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم که بار دیگر با خانواده‌های داغدار این حادثه تلخ ابراز همدردی کنم و برای روح درگذشتگان و شهدای این حادثه مغفرت و آرامش طلب کنم.

 

وی تصریح کرد:‌ در ارتباط با این موضوع جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهدات بین‌المللی خود و در چارچوب قوانین و مقررات داخلی، وظایف خود را انجام داده و در حال انجام است و این موضوع را دنبال می‌کند.

 

وی گفت: ایران در مورد این پرونده بر موضوع شفافیت و اجرای عدالت منطبق به قوانین و مقررات داخلی و تعهدات بین‌المللی خود تاکید دارد و بر همین اساس پس از بررسی‌های صورت گرفته در مورد این سانحه، ستاد کل نیروهای مسلح بیانیه‌ای را منتشر کرد.

 

وی ادامه داد: تحقیقات قضایی و دادستانی نظامی تهران و تحقیقات فنی در مورد این سانحه دلخراش بر اساس کنوانسیون شیکاگو انجام شد. دادگاه ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران بر مبنای صلاحیت در این زمینه در حال رسیدگی عادلانه به این پرونده است و متعاقب صدور کیفرخواست در مورد این پرونده، تا کنون چند جلسه دادگاه با حضور شاکیان و وکلا برگزار شده است.

 

وی افزود: ایران مبتنی بر حسن نیت و شفافیت از نماینده سفارت اوکراین برای حضور در تمامی جلسات دعوت به عمل آورده است. در یادداشت‌هایی به کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه دلخراش حضور داشتند از جمله کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و همچنین اولیای دم جانباختگان از طرق مختلف اعلام شده که از حقوق حضور در دادگاه برخوردار هستند.

 

وی تصریح کرد: در مورد جبران خسارت مالی این اتفاق و دلجویی از بازماندگان مبلغی نیز در حدود عرف بین‌الملل و بیش از تعهدات کشور ذیل کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب و تعیین شده است و ستاد دیه تعیین شده در ارتباط با این موضوع در حال فعالیت است و بخشی از بازماندگان و خانواده‌ها برای دریافت دیه مراجعه و دریافت کرده‌اند.

 

وی تاکید کرد: ایران بر انجام تعهدات خود در این زمینه تاکید دارد و پیگیر انجام این تعهدات است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان و انجام گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برای برقراری مجدد حج عمره و شرکت شهروندان ایرانی در این مراسم، گفت: هماهنگی با مقامات سعودی در ارتباط با حضور شهروندان ایرانی در فریضه حج از قبل وجود داشته است و مبتنی بر همین گفت‌وگوها در حج تمتع سال گذشته خوشبختانه شرایط خوبی را برای حج گزاران ایرانی شاهد بودیم و آنها در فضای مناسبی اعمال حج واجب خود را انجام دادند.

 

کنعانی در ارتباط با حج سال آینده و تمایل ایران برای اینکه فضای مناسبی برای اجرای حج عمره مفرده شهروندان ایرانی فراهم شود، گفت:  گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ایران و عربستان برقرار است و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی اصلی موضوع اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری دادگاه تجدیدنظر حمید نوری شهروند ایرانی در سوئد و آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت خارجه در مورد این پرونده اظهار کرد: پرونده آقای نوری به جزو موضوعات مورد پیگیری جدی ایران است و ما در سطوح مختلف و روش‌های مختلف این پرونده را پیگیری می‌کنیم و جزو مطالبات‌مان از دولت سوئد است، متاسفانه همچنان اتفاق خوبی در این زمینه رخ نداده است و ما انتظار داریم که دولت سوئد به مسئولیت قانونی خود در این ارتباط عمل کند و پاسخگوی انتظارات ایران باشد. باید حقوق مسلم کنسولی این شهروند ایرانی که به صورت غیر قانونی در سوئد بازداشت و محاکمه شده با دقت اجرا شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش توافقاتی بین ایران و عراق برای حضور نیروهای عراقی در مرزها جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی انجام شد، آیا اکنون این توافقات اجرا شده و مرزها از سوی نیروهای مرزبانی عراق کنترل می‌شوند یا نه؟ تصریح کرد: مبتنی بر توافقات صورت گرفته بین دو کشور انتظار داشته‌ایم و داریم که دولت عراق به مسئولیت خود در مورد مرزهای مشترک عمل کند. گزارش‌هایی که مقامات عراقی داده‌اند ناظر بر انجام یک سری اقدامات و تلاش برای تامین نظر ایران در این ارتباط بوده است. دولت ایران انتظار دارد که دولت عراق به صورت کامل تعهدات خود را در این زمینه انجام دهد و ما نیز در این ارتباط پیگیری‌های خود را همچنان با دولت عراق داریم.

 

کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری‌های  وزارت امور خارجه در مورد کاریکاتورهای موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت:  اقدام نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات دیگر ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان بود.

 

وی ادامه داد: اقدام این نشریه فرانسوی  مصداق بارز خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود.

 

کنعانی همچنین گفت: اقدام این نشریه توهین به جایگاه زنان و مقام زنان نیز بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد جعل نام خلیج فارس از سوی برخی از مقامات عراقی گفت : بلافاصله که متوجه این موضوع شدیم و قبل از اعلام اتفاق رخ داده در رسانه ها ، ما اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم .

 

 وی ادامه داد: با توجه به این که اتفاق رخ داده در قالب یک اقدام ورزشی بود ، شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیز بودیم.

 

کنعانی در پاسخ به سوالی تاکید کرد : سفر رییس‌جمهور ایران به دو کشور ترکیه و سوریه در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله با قطعی شدن برنامه‌ریزی‌ها، این سفر انجام می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر رییس بانک مرکزی به قطر گفت: اخیرا شاهد سفر  آقای فرزین  رییس بانک مرکزی و آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به قطر بودیم .

 

وی گفت: یکی از محورهای اصلی این سفر ، انجام رایزنی و گفت‌وگو در راستای تقویت مناسبات و همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور بود. در این چارچوب مذاکرات خوبی با مقامات قطر از جمله رئیس بانک مرکزی این کشور انجام شد و اصل این سفر در چارچوب استمرار همکاری های دو کشور و تقویت همکاری‌های پولی و بانکی و تسهیل مناسبات تجاری انجام شد.

 

این خبر تکمیل می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------