آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واکنش ایران به بیانیه سران گروه هفت؛ برنامه موشکی و دفاعی هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست



 نشست سران,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن بخش‌هایی از بیانیه سران گروه هفت علیه ایران، تصریح کرد که برنامه موشکی و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه‌شنبه) هفتم تیر ماه به بیانیه نهایی نشست سران کشور‌های گروه هفت در آلمان واکنش نشان داد و گفت: ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشور‌های عضو گروه هفت که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم.

 

«گروه هفت» در بیانیه پایانی نشست سران در آلمان، اتهام‌های بی اساس خود در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

 

* بیانیه‌ای حاکی از پافشاری بیهوده بر سیاست‌های شکست خورده

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص با بیان این‌که این بیانیه مطابق عادت غلط کشور‌های صادر کننده آن بی پایه، یکجانبه، و ناعادلانه بوده، خاطرنشان کرد: این بیانیه حاکی از پافشاری بیهوده بر سیاست‌های شکست خورده‌ای است که بیشترین سهم را در ایجاد بی ثباتی در اجرای توافق هسته‌ای، تدارک مناقشه در مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز ایجاد ناامنی و جلوگیری از برقراری ترتیبات امنیتی درون زا در منطقه خلیج فارس داشته‌اند.

 

کنعانی افزود: بیانیه سران گروه هفت، عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری علیه ملت شریف ایران را نادیده می‌گیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: صادر کنندگان بیانیه، با ادامه سیاست تحریم‌های غیرقانونی فرامرزی علیه مردم ایران و یا بی عملی در مواجهه با آن، بیشترین سهم را در ایجاد مناقشه فعلی داشته و همچنان به روش‌های مختلف بر این سیاست غلط اصرار می‌کنند و به عمد تأکید جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم سلاح هسته‌ای را نادیده می‌گیرند و نیز با در اختیار داشتن بزرگترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای، با فرار به جلو، اتهامات ساختگی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌کنند.

 

کنعانی این بیانیه را منعکس کننده سیاست‌های نادرست صادر کنندگان آن در وارد کردن اتهامات بی اساس در مورد همکاری‌های پادمانی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند که در مقاصد اخیر آن‌ها در جریان نشست شورای حکام آژانس نیز مشهود بود.

 

گفتنی است در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی (روسیه و چین) و سه رای ممتنع (لیبی، پاکستان و هند) تصویب شد.

 

* وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چنین مجموعه‌ای از مواضع و رفتار غیر مسؤولانه و تنش زای صادر کنندگان بیانیه، بیشترین تهدید را متوجه امنیت بین‌المللی کرده و این در حالی است که به روشنی وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای هستند که اگر نبود، امروز موضوعی برای مذاکره باقی نمی‌ماند، اما عامدانه چشمان خود را به روی این حقیقت می‌بندند.

 

کنعانی در ادامه اظهار داشت: بنابراین این آن‌ها هستند که برای جبران سیاست‌های غلط گذشته بایستی از فرصت‌های متنابهی که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات فراهم آورده استفاده کنند و با روی آوردن به دیپلماسی، با رفع کامل تحریم‌ها، آرامش را به فضای مذاکرات نتیجه بخش بازگردانند.

 

به گزارش فارس، در بیانیه گروه هفت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا، انواع اتهام پراکنی واشنگتن و متحدانش در حوزه‌های مختلف علیه ایران تکرار و عنوان شده است: «ما تعهد صریح خود را مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند، تکرار می‌کنیم. ما متاسفم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای احیای اجرای کامل توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران هنوز فرصت را غنیمت نشمرده است».

 

* برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که قویا نقش بی ثبات کننده طرف‌های صادر کننده بیانیه در منطقه خلیج فارس را محکوم می‌کنیم، گفت: ضروری است آن‌ها به جای متوجه ساختن اتهامات واهی علیه برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست، در قبال فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات پیشرفته که یکی از مهمترین عوامل بی ثباتی در منطقه ماست، پاسخگو باشند.

 

در بیانیه پایانی گروه هفت ادعا شده است: «ما به شدت ادامه فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه‌های دیگر شورای امنیت را متوقف کند. تهدید‌های ایران برای امنیت دریانوردی ثبات بیشتر منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما از ابتکارات منطقه‌ای برای بهبود روابط دوجانبه بین شرکا در منطقه است.»

 

* محکومیت استفاده سیاسی و ابزاری کشور‌های صادرکننده بیانیه از حقوق بشر

کنعانی با محکوم کردن استفاده سیاسی، ابزاری و گزینشی کشور‌های صادرکننده بیانیه از حقوق بشر افزود: مدعیان حقوق بشر، همان کسانی هستند که چشم خود را به نقض فاحش حقوق بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به واسطه اعمال تحریم‌های غیرقانونی حداکثری و کشتار مردم بی دفاع فلسطین و یمن بسته اند و اگر نبود سیاست‌های دوگانه این کشور‌ها در قبال تروریسم و حمایت‌های آن‌ها از حامیان داعش و سایر گروه‌های تروریستی، منطقه ما با چنین وسعتی از خونریزی و کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه مواجه نمی‌شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از شهروندان ایرانی به بهانه‌های مختلف جعلی تحریمی و غیر تحریمی، در کشور‌های غربی به صورت غیرقانونی و خودسرانه به گروگان گرفته شده و بازداشت و محاکمه شده‌اند، اما بیانیه می‌کوشد با فرافکنی، این واقعیت را پنهان کند. جمهوری اسلامی ایران با مسؤول دانستن این دسته از کشورها، حق خود برای پیگیری حقوق این دسته از هموطنان و مطالبه خسارات وارده به آن‌ها را محفوظ می‌دارد.

 

گفتنی است، سران گروه هفت در این بیانیه، ضمن دخالت در امور داخلی ایران، ادعا‌هایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کردند و ضمن اظهارنظر درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بر «ادامه حمایت بین‌المللی برای مسؤول شناختن ایران» تاکید کردند.

 

* طرفدار یک توافق خوب، قوی و سازگار با منافع به حق و مشروع مردم ایران هستیم

کنعانی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، همانطور که نشان داده، در ادامه سیاست حکیمانه خود، بر ادامه دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید دارد و طرفدار یک توافق خوب، قوی و سازگار با منافع به حق و مشروع مردم ایران است. همچنین جمهوری اسلامی ایران بر سیاست همسایگی که هدف آن ایجاد و ارتقای ثبات، امنیت و رفاه درون زا، دسته جمعی و بدون مداخله و حضور خارجی است، تأکید می‌کند و در پیگیری این سیاست‌ها نیازی به ترغیب صادر کنندگان بیانیه ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از کشور‌های صادرکننده بیانیه خواست تا از اقدامات تنش‌زای خود که مرتبا فضا را برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تنگ‌تر می‌کند، دست بردارند.

 

کنعانی در پایان افزود: بدیهی است اینگونه بیانیه‌های دارای اغراض سوء سیاسی، باعث نخواهد شد که ایران از مواضع به حق و اصولی خود دست بردارد.

 

گفتنی است صدور این بیانیه در شرایطی صورت گرفته است که مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از وقفه‌ای سه ماه و نیمه و پس از سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و توافق حاصله، از امروز (سه‌شنبه) در دوحه به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با واسطه انریکه مورا هماهنگ کننده گفتگو‌ها آغاز شده است. در همین خصوص نیز حسین امیرعبداللهیان امشب در عشق آباد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از خطوط قرمز خود عقب نمی‌نشیند و اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد، توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.

 

آفتاب‌‌نیوز 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------