آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مشاور ویژه موگرینی: انتظارات ایران از برجام مشروع است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مشاور ویژه موگرینی
مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه سیاست دولت آمریکا درقبال ایران کاملاً تحت تأثیر جان بولتون است، گفت که ایران حق دارد تهدید به خروج از برجام کند.

به گزارش ایسنا، ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی به سوالاتی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رویکرد آمریکا درقبال این توافق پاسخ داد.

 

وی درباره اولتیماتوم ایران به اروپا مبنی بر اینکه اگر اروپایی‌ها برای حفظ برجام کاری نکنند، تهران از این توافق خارج خواهد شد، گفت: من وقتی خود را جای ایرانی‌ها می‌گذارم، تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر یک تصمیم گیرنده در ایران بودم احتمالاً همین تهدیدات را مطرح می‌کردم.

 

ناتالی توچی ادامه داد: منظور من این است که اگر یک طرف توافق به تعهدات خود پایبند باشد، یعنی ایران و یا سایر طرف‌ها، شامل گروه ۳+۳ که به‌طور قطع شامل روسیه نیز می‌شود عادلانه است که به طرفی که توافق را نقض کرده بگوید "صبر کنید، اگر بخواهید این گونه ادامه دهید من از توافق خارج خواهم شد". با این حال، من همچنین بر این باورم که کاملاً غیر عقلانی است که ایران پیش از سال ۲۰۲۰ از برجام خارج شود، چراکه تنها یک سال و چند ماه تا وقوع تغییراتی احتمالی در آمریکا زمان باقی مانده است.

 

وی همچنین گفت: در حقیقت اگر من جای ایران بودم احتمالاً به برجام پایبند نمی‌ماندم زیرا همان‌طور که گفتم یک قرارداد تنها زمانی ادامه می‌یابد که دو طرف پای حرف خود بایستند.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او انتظارات ایران مشروع است، گفت: قطعاً.

 

ناتالی توچی درباره اینکه آیا رئیس جمهور روحانی می‌تواند کاری کند که اروپا را وادار به اقدام کند، بیان کرد: تاکنون نیز اقداماتی بوده اما مسئله این است که ما درباره چیزی حرف می‌زنیم که بسیار پیچیده است، هم از نظر فنی و هم سیاسی. از نظر من این موضوع تنها به اتحادیه اروپا محدود نمی‌شود.

 

وی افزود: منظور من این است که وقتی اروپا برای راه‌اندازی سازوکار اینستکس تلاش می‌کند، تنها این نیست که اجازه تجارت میان ایران و اروپا بدون درگیر شدن با تحریم‌های فرا مرزی (آمریکا) را می‌دهد بلکه این یک سازوکار خواهد بود که در نهایت به سایر بازیگران نیز اجازه می‌دهد بدون آسیب دیدن از سوی تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران بپردازند. این شامل روسیه و چین نیز می‌شود. بنابراین، از نظر من این بخشی از یک ماجرای بسیار بسیار بزرگ‌تر است که فراتر از ایران، فراتر از خاورمیانه و فراتر از عدم اشاعه می‌رود و تنها مربوط به اروپایی‌ها نیست، بلکه تمام بازیگران بین‌المللی را شامل می‌شود زیرا ما اکنون درباره تحریم‌های فرا مرزی آمریکا علیه ایران صحبت می‌کنیم.

 

مشاور موگرینی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه روسیه آن طور که ایران انتظار داشته، عمل نکرده است، تصریح کرد: ما باید یک فضای سرمایه گذاری جهانی ایجاد کنیم که شرکت‌ها را علی‌رغم تحریم‌های آمریکا وادار به انجام سرمایه گذاری می‌کند. اگرچه در این جریان شرکت‌های اروپایی بیشتری در مقایسه با شرکت‌های روس دخیل هستند اما این سازوکار روی همه تأثیرگذار است.

 

وی خاطر نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید دولت‌ها نمی‌توانند روی شقیقه شرکت‌ها تفنگ بگذارند آنها را مجبور به کاری کنند. آنچه ما باید انجام دهیم این است که فضای سرمایه گذاری و تجارت را برای شرکت‌ها فراهم کنیم تا آزادانه و بدون اینکه مجازات شوند به سرمایه گذاری و تجارت (با ایران) بپردازند.

 

ناتالی توچی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر اروپا و آمریکا بر سر ایران و اینکه واشنگتن خواهان تغییر نظام و اروپا تنها خواستار محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: شاید ترامپ باید مشاور امنیت ملی خود را عوض کند که خیلی آشکارا موضعی بسیار متفاوت در این مورد دارد.

 

مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهار داشت: از نظر من او (دونالد ترامپ) متأسفانه درباره ایران به مسیری بسیار متفاوت رانده شده است. به‌ویژه به دلیل جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) که موضعش در قبال ایران به خیلی قبل‌تر، یعنی در دولت جورج بوش و حتی پیش از آن باز می‌گردد. بنابراین، به نظر می‌آید که متأسفانه سیاست آمریکا درخصوص ایران یک مؤلف کاملاً آشکار دارد و او رئیس جمهور آمریکا نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------