آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

المانیتور: سد بولتون برداشته شد؛ اکنون ترامپ راحت تر برنامه مذاکره با ایران را دنبال می کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,بولتون
جک دیتش در المانیتور نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرده است. بدین ترتیب یکی از معماران اصلی کمپین فشار آمریکا علیه تهران از دولت خارج خواهد شد. 

به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: رئیس جمهور در صفحه توییتر خود اشاره کرد که در مورد مسائل مختلف با بولتون اختلاف نظر داشته است. ظاهرا بولتون با برنامه های ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه مخالفت کرده است.

 

چارلز کوپرمان، متحد نزدیک جان بولتون به طور موقت هدایت این شورا را بر عهده گرفته. اما خروج بولتون چه تاثیری بر سیاست های آمریکا خواهد گذاشت؟

 

کمپین فشار حداکثری ایران: بولتون درست چند هفته قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد کار خود را از دست داد. در روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی در مورد از سر گیری مذاکره بین تهران و واشنگتن انجام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این هفته در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد احتمال دیدار ترامپ با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت: «البته رئیس جمهور به طور صریح اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با رهبران ایران دیدار کند». اما استیو منوشین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که واشنگتن فشارهای نظامی و اقتصادی خود علیه تهران را متوقف نخواهد کرد.

 

سوریه: بولتون از ابتدای حضور خود در کاخ سفید خواستار گسترش عملیات های ارتش برای بیرون راندن نیروهای مرتبط با ایران از سوریه شده بود. ظاهرا او و رئیس جمهور اختلافات زیادی بر سر سیاست سوریه داشته اند. او در ماه های اخیر نفوذ خود در هدایت کردن سیاست های دولت را از دست داده بود.

 

یمن: مطابق با گزارش های منتشر شده در رسانه ها، دولت ترامپ به دنبال گفت و گوی مستقیم با شبه نظامی های حوثی تحت حمایت ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور است.

 

میراث بولتون: در دوره حضور او در تیم امنیت ملی، آمریکا تلاش کرد از فشارهای نظامی و اقتصادی برای پیشبرد اهداف خود در سرتاسر دنیا استفاده کند. اما مقامات سابق دولت معتقدند که بولتون نتوانست برنامه ها و سیاست های خود را با ترامپ هماهنگ کند. برت مک گورک، نماینده سابق رئیس جمهور در امور ضد تروریسم در مراسمی در اندیشکده بروکینگز گفت: «روال سیاست گذاری شورای امنیت ملی در دوران فعالیت جان بولتون مستقل از رئیس جمهور هدایت میشد. شما بدون همکاری نزدیک با رئیس جمهور نمی توانید تاثیر چندانی در شکل دهی سیاست خارجی داشته باشید»

 

ظاهرا رئیس جمهور گزینه های مختلفی از جمله ریچارد گرینل، سفیر آمریکا در آلمان، استیفن بیگان، نماینده ویژه دولت در امور کره شمالی، ژنرال بازنشسته داگلاس مک گرگور و برایان هوک، نماینده ویژه در امور ایران را برای جایگزین کردن جان بولتون در نظر گرفته است.

 

رئیس جمهور آمریکا با خروج جان بولتون می تواند راحت تر برنامه های خود برای مذاکره با سران ایران را دنبال کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------