آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آیا عقب‌نشینی پمپئو از مواضع تندش در ریاض، نتیجه اظهارات ظریف قبل از سفر به نیویورک بود؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , پمپئو
الاخبار نوشت:گذشت بیش از یک هفته از ضربه ای که به دنبال حمله به آرامکو، به محور واشنگتن-ریاض وارد شد، نشان دهنده گزینه های اندک این محور در برابر توازنهای موجود در منطقه است. روز پنجشنبه، در حالی که عادل الجبیر از جهان می خواست موضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کند، مایک پمپئو به سفرهای خود به خلیج فارس پایان داده و تصریح کرد که پیام اصلی ترامپ، مبتنی بر ایجاد یک ائتلاف دیپلماتیک برای پایان دادن صلح امیز به بحران موجود بوده است.

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: پنتاگون نیز ضمن تایید موضع گیری پمپئو ، تاکید کرد که گزینه هایی را برای بازدارندگی و نه درگیری، به رئیس جمهور آمریکا ارائه می دهد؛ گزینه هایی که محمد جواد ظریف هشدار داد در بین آنها حمله نظامی به ایران نباشد؛ چرا که این حمله منجر به وقوع یک جنگ فراگیر می شود.

 

از زمان حمله یمن به تاسیسات ارامکو، همچنان ایالات متحده و هم پیمان آن عربستان، در حالت سردرگمی قرار دارند. هیئت آمریکایی به ریاست وزیر خارجه این کشور به جده و سپس امارات رفته و بر مسئولیت ایران در این عملیات، تاکید کرد. اما هنوز اتهام رسمی متوجه تهران نشده است، نه از سوی ریاض و نه توسط واشنگتن.

 

این در حالی است که وزیر دفاع عربستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی که با موضوعیت حمله به آرامکو برگزار شد، تنها به اعلام نوع سلاح مورد استفاده اکتفا کرد؛ بی آنکه از اتهام رسمی ایران سخنی بگوید.

 

دلیل دیگری که حکایت از تمایل واشنگتن به اجتناب از برخورد نظامی مستقیم با ایران دارد، این گفته پمپئو در ابوظبی است:«ما به راه حل صلح آمیز متمایل هستیم و امیدوارم که جمهوری اسلامی نیز به همین شیوه به این موضوع نگاه کند».

 

به نظر می رسد این صحبت پمپئو در پاسخ به اظهارات ظریف کمی قبل از حضور در نیویورک برای حضور در نشستهای سازمان ملل است که طی آن از انجام اقدامی علیه کشورش هشدار داده و در مصاحبه با سی ان ان گفت: «با جدیت تمام می گویم که ما خواهان جنگ نیستیم و نمی خواهیم وارد مقابله نظامی شویم، اما در دفاع از خاکمان هم تعلل نمی کنیم».

 

در بین واکنش های آمریکا، دو اقدام نمود خاصی دارند: اول، اعلام واشنگتن در مورد عزم جدی اش برای ایجاد ائتلاف دیپلماتیک در راستای مقابله با ایران و دوم، اعلام ارتش آمریکا در مورد مشورت دادن به عربستان برای بررسی راههای احتمالی دفاع از این کشور، در حملات آینده؛ بویژه حملاتی که متوجه شمال عربستان می شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------