آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بورل: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، بر حمایت این اتحادیه از تل‌آویو تاکید کرد. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی…

وزیر خارجه انگلیس: معقول نیست حملات به آرامکو از سوی شورشیان حوثی صورت گرفته است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ،وزیر خارجه انگلیس
وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه تا کنون اطلاعات روشنی درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان وجود ندارد، تصریح کرد که لندن بدنبال جنگ‌افروزی در منطقه خاورمیانه نیست. 

«دومینیک راب» در مصاحبه با بخش «اندرو مار» شبکه بی.بی.سی، حمله به تاسیسات آرامکو عربستان را غیرقانونی دانست و گفت که این اقدام صادرات نفت جهان را هدف قرار داد.

 

وی افزود:‌ بطور دقیق تمامی اطلاعات را بررسی و درباره آن با شرکای بین المللی تبادل نظر می کنیم. اما پیش از آنکه کسی را مسئول بدانیم می خواهیم به طور روشن اطمینان حاصل کنیم، زیرا اقدامی که صورت خواهیم داد می تواند محکم و به طور گسترده مورد حمایت باشد.

 

راب در حالیکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مسوولیت حمله به تاسیسات نفت عربستان را برعهده گرفتند، ادعا کرد: تنها چیزی که می توانم بر اساس اطلاعاتی که مشاهده کردم اظهار کنم این است که معقول نیست این حملات از سوی شورشیان حوثی صورت گرفته است.

 

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا لندن مانند عربستان و آمریکا، ایران را مسوول این حادثه می داند، گفت: می خواهم پیش از آنکه موضع انگلیس را مشخص کنم به طور کامل وضعیت روشن شده باشد. طبیعی است که با شرکای سعودی و دوستان آمریکایی صحبت و ارزیابی آنها را درک می کنیم. ما هم ارزیابی های خود را داریم و زمانی که وقت آن برسد موضع خود را اعلام می کنیم.

 

وی درباره پاسخ انگلیس و احتمال درگیری نظامی هم گفت: خواهان کاهش تنش در منطقه هستیم و بدنبال آتش افروزی نظامی نیستیم. این رویکرد به نفع کسی نخواهد بود. البته عربستان حق دارد از خود در برابر حملات مشابه دفاع کند. اما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که جامعه جهانی موضع قوی تری بگیرد و پاسخ بین المللی به این حادثه داده شود.

 

یگان  پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیاتی با عنوان "توازن بازدارندگی دوم " پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" وابسته به شرکت نفتی "آرامکو" عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار داد.

 

با حمله به این تأسیسات نفتی ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

ترامپ پس از این حمله بدون هرگونه مدرک، ایران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودی کرد.

وزارت دفاع عربستان سعودی نیز چهارشنبه گذشته با برگزاری کنفرانس خبری و تکرار اتهام های واهی خود، ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات آرامکو متهم کرد.

انگلیس تاکنون از نسبت دادن این حادثه به ایران، خودداری و بر کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه تأکید کرده است.

یک دیپلمات بلندپایه انگلیسی در گفت وگو با ایرنا، ارزیابی و ادعای بی‌اساس عربستان در مورد عامل حمله به آرامکو را مورد اعتنا قرار نداد و تصریح کرد که این کشور «به همکاری با شرکای بین المللی، برای روشن شدن مسؤول این حادثه ادامه می دهد.»

 

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از مصاحبه با بی.بی.سی عنوان کرد که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مقامات ایران ملاقات خواهد کرد.

 

وی ادعا کرد: می خواهیم ایران از انزوا خارج شود و به سمت جایگاه بهتری حرکت کند اما به شرط آنکه مبانی قوانین بین المللی را رعایت کند و دست از برخی تجاوزهایی که در منطقه انجام می دهد، بردارد.

 

راب از توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» در خلیج فارس و حبس اتباع دو تابعیتی در ایران انتقاد کرد و مدعی شد که ایران در مسیر غلطی حرکت می کند.

 

وی با بیان این مطالب یادآور شد که انگلیس همچنان به برجام پایبند و خواهان اجرای این توافق است.

 

ایرنا  

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------