آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رزمایش‌های نظامی آمریکا با امارات و اسرائیل در بحبوحه شیوع کرونا / آیا هدف، رساندن پیامی به ایران است؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , رزمایش‌های نظامی آمریکا
روزنامه الخلیج الجدید چاپ قطر نوشت:  نیروهای آمریکایی مارینز و نیروهای امارات، روز دوشنبه یک مانور نظامی بزرگ انجام دادند که هر دو سال یک بار برگزار می شود. این رزمایش نظامی در بحبوحه تنش ها با ایران و همزمان با انتشار ویروس کرونا اجرا شد؛ این در حالی است که در شرایط فعلی، اغلب وزارتخانه های دفاع، فعالیتهای نظامی خود را به تاخیر انداخته اند. 

به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: اجرای این رزمایش، به اضافه رزمایش های مشترک امریکا و اسرائیل که روز سه شنبه آغاز شد، باعث شد پیش بینی هایی در مورد تلاش مشترک این دولتها برای مقابله با ایران، مطرح شود.

 

آنچه باعث تقویت این پیش بینی ها شد، نشست هماهنگ شده بین ایالات متحده، امارات و اسرائیل، به میزبانی واشنگتن در دسامبر گذشته است، که هدف از آن، هماهنگی تلاشها برای مقابله با ایران بود.

 

این رزمایش، چند ماه پس از ترور سردار سلیمانی در عراق و پاسخ موشکی ایران، انجام شد. به گفته عمر عیاصره، تحلیلگر سیاسی، ایران حق دارد فکر کند که هدف از این مانور، متوجه این کشور است؛ به این دلیل که زمان بندی، مشکوک است؛ بویژه آنکه ویروس کرونا در تمام نقاط جهان منتشر شده و ایالات متحده عملا مانورهای نظامی مشابهش را لغو کرده است.

 

وی افزود: در شرایطی که ایران از پیامدهای ویروس کرونا رنج می برد، اصرار بر اجرای رزمایش مذکور، دربردارنده پیامهای سیاسی برای تهران است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

 

این تحلیلگر اردنی تاکید می کند که با توجه به لغو نشدن این رزمایش، آمریکایی های قصد دارند این پیام را منتقل کنند که تهران به دلیل کرونا تضعیف شده و واشنگتن قصد استفاده از این موقعیت را دارد.

 

این در حالی است که مسئولان آمریکایی ضمن اقرار به وجود تنش در روابط آمریکا با ایران، بعید می دانند که پیام این رزمایش متوجه ایران باشد. در همین رابطه، توماس سافدج، از فرماندهان مارینز می گوید: «ما در صدد بازگرداندن استقرار و آرامش به خاورمیانه هستیم؛ از این رو، مانورهای نظامی که انجام می دهیم، با هدف تحریک ایران نیست و اگر تهران با این دید به رزمایش ما نگاه می کند، این امر به خود آن باز می گردد.» وی در گفتگو با نیویورک تایمز این رزمایش ها را آموزش های نظامی روتین توصیف کرده است.

 

در این میان، همزمان، رزمایش مشترکی با حضور نیروهای آمریکایی و اسرائیلی انجام شد، که به دلیل ترس از کرونا، منحصر به بخش هوایی شد؛ برخلاف مانورهای اماراتی که در ضمن آن، نیروهای مارینز به خیابانهای تنگ در شهرهای فرضی، می رفتند.

 

می توان بین این رزمایشها و نشست سه جانبه در واشنگتن، بین ابوظبی، تل آویو و واشنگتن، ارتباط برقرار کرده و هدف از آن را ضربه زدن به تهران بدانیم.

 

در این باره، عیاصره می گوید: مانورهای آمریکایی اسرائیلی سوالات بیشتری را در مورد هماهنگی های سیاسی برای توطئه علیه ایران، مطرح می کند.

 

افیخای اردعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در گفتگو با مطبوعات عبری اعلام کرده است که مانورها روز سه شنبه شروع شده و مقرر است که ظهر پنجشنبه تمام شود. این تمرین تنها در هوا انجام شده و شامل تحرکات جنگنده های اف 35 می شود.

 

وی تصریح کرده است که این رزمایش بعنوان بخشی از نقشه آموزشها برای سال 2020، اجرا شده و هدف از آن، حفظ آمادگی نیروهاست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------