آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عراقچی: برای تشکیل دو کارگروه، یکی در حوزه تحریم‌ها و دیگری در حوزه هسته‌ای توافق شد / آمریکا در هیچ جلسه ای که ایران حضور داشته باشد نخواهد بود



 عراقچی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: آمریکا در هیچ جلسه ای که ایران حضور داشته باشد نخواهد بود، این سیاست قطعی ماست و در آن تردیدی نیست و همه امور هم بر همین ترتیب برنامه ریزی شده است. وی ادامه داد: می‌توانم بگویم که در مجموع جلسه سازنده ای بود ما توافق کردیم که دو گروه کاری تشکیل بشود؛ یکی در حوزه تحریم‌ها و دیگری در حوزه هسته‌ای و این دو گروه کاری که متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک یعنی این کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشورهای 1+4 بدون حضور آمریکا. 

 

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، تأکید کرد که تیم ایرانی صرفاً زمانی مذاکرات را جلو خواهد برد که بداند روند مذاکرات در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران است.

 

سید عباس عراقچی ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت: جلسه امروز نشست معمولی کمیسیون مشترک بود که هر سه ماه یکبار برگزار می شود. البته الان مصادف شده بود با شرایط جدیدی که به وجود آمده و فرصتی که برای بازگشت همه طرف ها به برجام پیش آمده است. نشست اول را روز جمعه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کردیم و این نشست جلسه دوم بود.

 

وی ادامه داد: می‌توانم بگویم که در مجموع جلسه سازنده ای بود ما توافق کردیم که دو گروه کاری تشکیل بشود؛ یکی در حوزه تحریم‌ها و دیگری در حوزه هسته‌ای و این دو گروه کاری که متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک یعنی این کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشورهای 1+4 بدون حضور آمریکا.

 

عراقچی تصریح کرد: آمریکا در هیچ جلسه ای که ایران حضور داشته باشد نخواهد بود، این سیاست قطعی ماست و در آن تردیدی نیست و همه امور هم بر همین ترتیب برنامه ریزی شده است.

 

معاون وزیر امور خارجه افزود: این جلسات کارشناسی در قالب دو کارگروه تشکیل می شود، وظیفه آنها این است که مجموعه اقداماتی را که آمریکایی ها باید انجام بدهند تا رفع کامل تحریم ها در یک مرحله صورت بگیرد را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم هایی که باید رفع شوداینها همه در یک مرحله خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کمیسیون مشترک هم پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست و احتیاجی به سیاست‌های گام‌به‌گامی نداریم. اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند کاملاً روشن است و همینطور کارهایی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود باید انجام دهد مشخص است. بنابراین هر دو مجموعه اقدامات در یک مرحله می تواند انجام شود البته ما مجموعه اقدامات خود را پس از آنکه امریکاییها انجام دادند و راستی‌آزمایی کردیم صورت خواهیم داد.

 

عراقچی توضیح داد: وظیفه این دو گروه کاری این است که مجموعه اقداماتی را که دو طرف باید در یک مرحله انجام بدهند را مشخص و نهایی بکند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزئیات مربوط به زمان بندی آنها را مشخص بکنیم. در همه مراحل مذاکرات بین ما و کشورهای 1+4 در قالب کمیسیون مشترک صورت می گیرد و ما هیچ مذاکره ای با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. اینکه کشورهای 1+4 این موارد را چگونه به طرف امریکایی منتقل می‌کنند و با آنها چگونه صحبت می‌کنند تا آنها را به شرایط جمهوری اسلامی راضی بکنند موضوعی است که با ما ارتباطی ندارد.

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: حرکت گام به گام نداریم و همه مراحل در یک گام نهایی صورت می‌گیرد و مذاکرات ما در خصوص همان گام نهایی است. مقصود از مذاکره در حقیقت گفتگوهای فنی و حقوقی است که صورت می گیرد. در خصوص برجام هیچ مذاکره ای نداریم چه برسد به فرا برجام یا موضوعات دیگر. ما فقط در مورد اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی و حقوقی را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.

 

وی در ادمه گفت: امیدوار هستیم که ظرف روزهای آینده گروه های کارشناسی به نتایجی برسند وما به طور مرتب کار این گروه ها را رصد خواهیم کرد. قرار ما این هست که روز جمعه صبح یک بار دیگر کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی بکند و پیشرفت کار، مشکلات و موانع را ارزیابی بکنیم اگر هم پیشرفتی وجود نداشته باشد ما به کار خود خاتمه خواهیم داد

 

سید عباس عراقچی تأکید کرد: حتی اگر همین فردا ببینیم طرف‌های مقابل ما در این کارگروه ها جدی نیستند طبیعی است که ما اینجا نیامده ایم که وقت خود را تلف بکنیم و عجله‌ای هم در این امر نداریم، ما زمانی مذاکرات را جلو می‌بریم که بدانیم در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران پیش می رود

 

وی افزود: بنابراین در دو سه روز آینده ما کار گروه های دوگانه را به طور مرتب ارزیابی می‌کنیم، گزارش همکاران خود را می شنویم، اگر کار به سمت پیشرفت باشد کارگروه‌ها به کار خود ادامه خواهند داد و اگر که پیشرفتی صورت نگیرد طبیعی است که این روند ادامه پیدا نخواهد کرد ولی تا الان کشورهای 1+4 جدیت و قصد خود را برای احیای مجدد برجام به صراحت اعلام کرده‌اند، برداشتی هم که ما از رفتار آنها در جلسات دو جانبه و جلسه کمیسیون مشترک داریم همین است که این اراده وجود دارد.

 

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه اظهار داشت: من قبل از جلسه کمیسیون جلسات جداگانه‌ای را با هیات های چین و روسیه داشتم، ما همواره رایزنی‌های نزدیک با این دو کشور داشتیم و الحمدلله مواضع مان در راستای خوبی با یکدیگر قرار دارد و همکاری خوبی هم در جریان کمیسیون مشترک بین سه کشور صورت می‌گیرد. با طرف اروپایی هم صحبت داشتیم. قبل از جلسه کمیسیون مشترک دوبار با آقای مورا دیدار داشتم و تنظیمات اجرایی و ترتیبات کار را مشخص کردیم

 

عراقچی در پایان گفت: در مجموع فعلاً در مسیر درستی قرار گرفتیم ولی ادامه این مسیر بستگی به رفتار جدیت و حسن نیت طرف مقابل دارد و ما به محض اینکه احساس بکنیم چنین حسن نیت و جدیتی وجود ندارد طبیعی است که به این مسیر ادامه نخواهیم داد و هیچ عجله و شتابی هم نداریم.

 

 تسنیم 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------