آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: اروپا نه آبرو و نه جایگاهی دارد که مقامات ایرانی را تحریم کند



وزیر امور خارجه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امیدواریم امکان خرید تعداد بیشتری واکسن از روسیه فراهم شود . 

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف بعد از دیدار و رایزنی با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تهران در اظهاراتی گفت: امیدوارم با توافقی که بین دو کشور صورت گرفته تولید واکسن اسپوتنیک وی  در ایران شروع شود و امکان خرید  تعداد بیشتری واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ایران فراهم شود.

 

وی افزود: این موضوع زمینه خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور است.

 

وزیر خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در مورد اقدام روز گذشته اتحادیه اروپا در تحریم تعدادی از مقامات ایرانی و نوع واکنش ایران به این اقدام اظهار کرد: اتحادیه اروپا در سال های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا نشان داده است که کم کم دارد موضوعیت خود را در روابط بین الملل از دست می دهد و امروز هم به جای اینکه اروپایی ها اقدام آمریکایی ها برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی بیش از ۸۲ میلیون ایرانی را محکوم کند، به جای اینکه علیه اتفاق صورت گرفته در پایگاه غنی سازی ایران اقدام کنند جایی که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است در حد اظهار نظر خیلی نرم از این موضوعات عبور می کنند و همزمان علیه مقامات نظامی ایران اقدام می کنند. این اتفاقات باعث می شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که جایگاهی در دنیا ندارد و این اتحادیه در واقع نه تنها دنباله رو سیاست های آمریکاست بلکه دنباله‌رو تندترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این به نظرم برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد.

 

وی ادامه داد: ما حتما با این اقدام اتحادیه اروپا برخورد می کنیم. قسمتی از تصمیمات و دیپلماسی ایران در مورد این موضوع را دیروز اعلام کردیم و در حال بررسی احتمال تحریم افراد اروپایی که در این اقدام غیر قانونی حضور داشتند هستیم و این روند را ادامه می دهیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان، در ادامه صحبت های خود در محکومیت اقدام اروپا در تحریم تعدادی از مقامات ایرانی خاطرنشان کرد: این را اروپا باید بداند که در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی تواند دنیا را  موعظه کند.  اروپایی که بیگانه ستیزی  و اسلام ستیزی در آن  شرایط وحشتناکی را برای مسلمانان ایجاد کرده است، این  اروپا نه آبرویی و نه جایگاهی دارد که مقامات ایرانی را تحریم کند .

 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد : این موضوع  را اروپایی ها هرچه زودتر بفهمند ، زودتر متوجه می شوند که« ای  مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری».

 

وزیر خارجه کشورمان همچنین با تشکر از موضع روسیه علیه اقدام خرابکارانه ای که روز شنبه در نطنز انجام شد، اظهار کرد: تاکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری ها ادامه پیدا کند و همچنین آمریکا بدون توقف به تعهدات برجامی خود برگردد و کلیه تحریم ها را رفع کند. ایران نیز پس از راستی آزمایی اقدامات خود را انجام می دهد و ما هیچ مشکلی برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی خود نداریم.

 

وی در ادامه تصریح کرد که آمریکایی ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد و آنها باید بدانند که این اقدامات وضعیت را برای آنها دشوارتر می کند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف  وزیر خارجه روسیه در تهران  تصریح کرد: اگر  آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد باید کلیه تحریم ها را بردارد و  فهرست تمامی تحریم ها را ارائه دهد 

 

وی افزود: بر اساس برجام این وظیفه آمریکاست که فهرست تحریم‌ها را ارائه دهد 

 

ظریف ادامه داد: البته ما یک فهرست مثالی  نه فهرست کامل ارائه داده‌ایم تا بدانند با چه دارند بحث می کنند اما طبق برجام این وظیفه آمریکا است که فهرست  کلیه تحریم ها را ارائه دهد .

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در ادامه صحبت های خود در این نشست مطبوعاتی خطاب  به آمریکایی‌ها گفت:  آنها فراموش نکنند زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد ، ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت ایران امروز بالای ۴ هزار کیلو دارد.

 

ظریف  ادامه داد:  زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد ایران فقط از سانتریفیوژIR1 استفاده می‌کرد، امروز زنجیره ای از IR6 کار می‌کند . 

وی خاطرنشان کرد : قبل از اقدام تروریستی اخیر پنج هزار سانتریفیوژ IR1 در نطنز غنی سازی می کرد، بعد از اقدام تروریستی اخیر اگر قرار باشد که برگردیم حتماً به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر  برمی‌گردیم.

 

 این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد : آمریکایی‌ها باید بعد از ۴۲ سال امتحان مردم ایران باید فهمیده باشند که راه برخورد با ایران تهدید نیست ، راه  برخورد با ایران تروریسم هسته‌ای نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------