آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مدیرکل آژانس از تمدید تفاهم با ایران به مدت یک ماه دیگر خبر داد



 ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
کنفرانس خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع تحولات مربوط به بازرسی و راستی آزمایی آژانس درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، آغاز شد. 

به گزارش  ایرنا، این کنفرانس خبری هم‌زمان با روند مذاکرات وین درباره احیای برجام برگزار می‌شود. این نشست قرار بود دیروز برگزار شود اما پس از چند ساعت تاخیر به امروز موکول شد.

 

دقایقی پیشی ازشروع نشست خبری رافائل گروسی، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یکماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

 

۳۱ اردیبهشت گذشته، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یافت. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

 

مقرر گردید که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

 

این درحالیست که نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمدند تا در خصوص فعال کردن این توافق، بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم‌ها رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

 

هیات ها با اشاره به متن های تهیه شده که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند،  از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.

 

خطیب زاده امروز تصریح کرد: کاملا روشن است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است.  آنچه باقی مانده قابل توجه هستند. آنها باید مورد مداقه قرار گرفته و پیگیری شوند.

 

مدیرکل آژانس از تمدید تفاهم با ایران به مدت یک ماه دیگر خبر داد

لندن – ایرنا – مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشست خبری از تمدید تفاهم درباره تداوم بازرسی و راستی آزمایی آژانس درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی به مدت یک ماه دیگر( تا سوم تیر ماه) خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در ابتدای نشست بابت تاخیر برگزاری جلسه که قرار بود دیروز برگزار شود عذرخواهی کرد و افزود طی مذاکرات مفصلی که امروز با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی داشته دو طرف درباره تفاهمی که اسفند ماه گذشته حاصل شد به توافق‌هایی رسیده‌اند.

به گفته وی، دو طرف توافق کردند که بازرسی‌ها و راستی آزمایی که در ماه اسفند تفاهم شد ادامه پیدا می کند و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تجهیزات آژانس در مراکز هسته‌ای ایران ذخیره شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------