آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

خطیب‌زاده:برای تمدید توافق با آژانس تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است/طالبان همه‌ افغانستان نیست و نخواهد بود



خطیب‌زاده,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تأکید بر این که همچنان هیچ تصمیم سلبی و ایجابی در خصوص دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است، گفت: درواقع در مورد نگه‌داشتن و یا پاک کردن فیلم‌ها توسط دوربین‌ها تصمیمی گرفته نشده است و همچنان در وضعیت قبلی به سر می بریم.  

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات وین و تصمیم ایران در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق با آژانس و اینکه آیا همچنان امیدوار هستیم دور بعدی مذاکرات وین دور پایانی باشد، گفت: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و ما در همین چارچوب نیز حرکت کرده ایم.

 

وی ادامه داد: موضوع توافق فنی با آژانس و ادامه و عدم آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی در مورد آن اتخاذ نشده است چه درباره ادامه و یا عدم ادامه آن و همچنین در مورد پاک شدن اطلاعات دوربین ها تصمیمی اتخاذ نشده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در مورد اینکه مذاکرات وین چگونه ادامه پیدا می کند اجازه بدهید نتایج جلسات روشن شود. گفت‌وگوها اکنون در مرحله ای است که باید تمامی طرفین تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیماتی که باید می گرفتیم را اتخاذ کرده ایم و آن را اعلام کرده ایم و منتظر این هستیم که طرف‌های مقابل تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تحولات افغانستان و اینکه در هفته جاری یکی از روزنامه های صبح در تهران مطلبی را در مورد طالبان منتشر کرده که در آن به نوعی این مطلب مطرح شده که طالبان کنونی با طالبان قبل تفاوت پیدا کرده است، آیا نگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد طالبان تغییر پیدا کرده، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی امنیتی و سیاسی موضوع افغانستان را با جدیت از نزدیک و با نگرانی پیگیری می کند و با طرف های مختلف در افغانستان در حال گفت وگو و رایزنی است.

 

خطیب زاده تأکید کرد: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و تأکید بر آن داریم که گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است. در همین چارچوب ما تلاش می کنیم که گفت وگوها بین گروه های مختلف افغانی تسهیل شود و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در سفری که به این کشور داشتند با گروه های مختلف افغانستانی رایزنی و گفت وگو کرده اند.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سفیر انگلیس در ایران معرفی شد، آیا مراحل مربوط به معرفی سفیر جدید ایران در انگلیس نهایی نشده و چه زمانی وی معرفی خواهد شد، اظهار کرد: در مورد تبادل سفرا همه آنچه که انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است که موضوع صدور ویزا و دریافت اگرمان در دستور کار بوده و انشاءالله وقتی اعزام نهایی شود در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با افغانستان و نگاه ایران به طالبان تصریح کرد: طالبان همه افغانستان نیست و نخواهد بود. بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است و آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و پایدار در این کشور است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و امنیت افغانستان به هم پیوستگی بسیار جدی دارد و همان طور که اشاره شد ما تحولات افغانستان را با دقت و از نزدیک پیگیری می کنیم.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر ایران در بیروت اعلام کرده که نفتکش ایرانی وارد لبنان شده است. نگاه تهران به ارائه سوخت و انرژی به لبنان چیست، گفت: البته سفیر ایران چنین چیزی که شما گفتید را نگفته بلکه پاسخ به برخی از اظهارات داده است.

 

وی افزود: ما در کنار دولت و ملت  لبنان هستیم. از ارائه هیچ کمکی به مردم لبناندریغ نمی کنیم. همه به ظرفیت های ایران در حوزه انرژی واقف هستند و توجه به بازارهای جدید در این حوزه نیز مورد توجه ما است. لبنان نیز می تواند یکی از مقاصد جدید ما باشد و اگر از ما در این زمینه درخواستی شود با جدیت آن را بررسی می کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اقدام اخیر آمریکا در خصوص توقیف برخی از وب سایت های رسانه های ایرانی و اقدام وزارت خارجه در این زمینه اظهار کرد: این مسئله نشان دهنده استیصال گردن کشان ایالات متحده در مقابل صداهای مستقل از کشورهایی چون ایران است و همچنین نشان دهنده استانداردهای دوگانه و دروغین بودن ادعاهای آن ها در خصوص آزادی بیان است.

 

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: به ایالات متحده توصیه جدی می کنیم که به جای این حرکات تدابیری بیاندیشند که به واقع به آزادی بیان و صداهای حق گرا ملتزم باشند و اجازه دهند گفت‌وگوها در فضاهای بین المللی و در یک بستر بی طرفانه صورت بگیرد.

 

وی همچنین تصریح کرد: آمریکا اعتیاد عجیب و غریب و عمیقی به تحریم پیدا کرده است و این را همه می دانند و این مسئله چیز جدیدی نیست و ترک عادت هم موجب مرض است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی دیگری درباره کشف دومین گور دسته جمعی بومیان در کانادا اظهار کرد: هر بار که این اخبار را می شنوم فکر می کنم کانادا مثل سارق حرفه ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد می زند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: کانادا کشوری است که سالها با دانستن سابقه ننگین خود در خصوص حقوق بومیان، با نمایش های فریبکارانه سعی می کند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهد و همه این ها برای انحراف افکار عمومی و توجهیات از این تاریخ انجام می شود غافل از اینکه حقیقت هیچ گاه پنهان نمی ماند. اینکه دولت کانادا سعی می کند مسئولیت این جنایات را به گردن کلیسا بیاندازد نشان می دهد هنوز هم دولت کانادا مسئولیت قطعی خود را در این زمینه نپذیرفته و اقدامی در خصوص رفع کامل نگرانی های بومیان کانادا و جامعه بین المللی انجام نمی دهد.

 

خطیب زاده تأکید کرد: از هر منظری که به این اتفاقات نگاه کنیم باید بگوییم یک نسل زدایی شرم آور در این جغرافیا رخ داده است و علت اینکه ایران و سایر کشورها به مدیریت سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی در این خصوص هستند از این جهت است که دولت کانادا نشان داده صلاحیت رسیدگی بی طرفانه به این اتفاق را ندارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و اینکه اگر مذاکرات وین بخواهد پیش از دولت جدید بار دیگر برگزار شود آیا نماینده دولت جدید در این مذاکرات حضور پیدا می کند یا تیم قبلی همچنان مسئولیت مذاکرات را بر عهده خواهند داشت؟ تصریح کرد: اساسا هیچ اهمیتی ندارد که در چه بازه زمانی و یا کدام دولت توافق انجام می شود و اگر همین الان نیز انجام این توافق ممکن شود ما حتی یک ساعت نیز کار را به عقب نمی اندازیم چرا که آنچه که مهم است تأمین منافع عالی جمهوری اسلامی ایران از بستر این گفت‌وگوها است. هر موقع که این اتفاق بیفتد آن را اعلام می کنیم.

 

وی بار دیگر تأکید کرد: تصمیم در مورد این موضوع به این دولت و آن دولت برنمی گردد بلکه مکانیزم تصمیم گیری در مورد آن در سطوح عالی تعریف و پیگیری شده است و دولت ها نیز بخشی از این پروسه تصمیم گیری هستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات وین و برجام و انتظارات کشورهای طرف مذاکره از ایران در این مذاکرات تصریح کرد: اگر امروز برجام زنده است و برجامی است که در خصوص اجرای آن گفت‌وگو انجام می شود به خاطر جمهوری اسلامی ایران و تصمیمی است که ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و بی عملی اروپا اتخاذ کرد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ ایران سهم خود را برای حفظ برجام داده اند و تصمیم سختی که باید می گرفتند را در همان مقطع گرفتند، خاطر نشان کرد: آمریکا باید بداند که در این مذاکرات در موضع مجرم حضور دارد چرا که طرفی است که تمامی تلاش های خود را انجام داد که برجام را از بین ببرد و همه این موضوع را می دانند.

 

خطیب زاده ادامه داد: ما تنها چیزی که اکنون در مورد آن گفت‌وگو می‌کنیم چگونگی اجرای برجام است و نه در مورد اصل برجام و یا آینده آن بلکه در مورد اجرای آن گفت‌وگو می کنیم. جز منافع مردم و تحقق آن چیز دیگری برای ما مهم نیست و این آمریکاست که باید برجام را به طور کامل اجرا کند و به تعهدات خود بازگردد چرا که ما پیش از این ثابت کرده ایم به آنچه که امضا می کنیم به صورت کامل پایبند هستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در خصوص حملات هوایی ایالات متحده به مناطق مرزی عراق و سوریه تصریح کرد: متأسفانه ایالات متحده همچنان مسیر اشتباهی را در منطقه طی می کند و آنچه که امروز در حوزه رفتارهای منطقه ای این کشور می بینید ادامه میراث شکست خورده دولت پیشین است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: توصیه ما به دولت جدید آمریکا این است که به جای بحران آفرینی و رفتارهای احساسی و ایجاد تنش و مشکل برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و اجازه دهد که مردم منطقه بدون دخالت آن ها سرنوشت خود را تعیین کنند و در مورد آینده خود تصمیم گیری کنند.

 

خطیب زاده افزود: قطعا آنچه که ایالات متحده انجام می دهد بر هم زدن امنیت در منطقه است و یکی از قربانیان این موضوع خود ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست اردوغان از ارتش این کشور که با همکاری جبهه النصره در مقابل ارتش سوریه در ادلب آماده جنگ شود، گفت: راه حل سیاسی تنها راه حل پایدار برای موضوعات منطقه است و ما باید توجه داشته باشیم که منطقه ما بیش از حد ممکن خسته جنگ، خشونت و تروریسم افسار گسیخته است و همه باید کمک کنیم تا برای حل و فصل بحران ها از راه حل های مسالمت آمیز استفاده کنیم. ما همه باید تلاش کنیم که در چارچوب منطقه ای به حل و فصل بحران های انباشت شده در منطقه کمک کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آینده افغانستان و اینکه اگر طالبان بر کل افغانستان با توجه به تحولات پیش رو مسلط شود تهران چه نگاهی خواهد داشت، اظهار کرد: ما پیش بینی نمی کنیم که چه اتفاقی می افتد. آنچه که برای ما مهم است امنیت، یکپارچگی، حضور دولت فراگیر و بااصالت در افغانستان است. ما تحرکات داعش در افغانستان و شاخه خراسان را با دقت پیگیری می کنیم و تمام تحولات را از نزدیک رصد می کنیم.

 

خطیب زاده ادامه داد: من این جمله را گفته ام و بار دیگر تکرار می‌کنم که طالبان بخشی از افغانستان است، چه امروز و چه آینده افغانستان و طالبان همه امروز و آینده افغانستان نخواهد بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: پنهان نیست که خشونت ها در افغانستان بالا گرفته و تحولات در این کشور به وضعیت نگران کننده ای رسیده است. برخی از اقلیت های دینی و قومی تحت فشار قرار گرفته اند و ما از گروه های مختلف افغانستانی می خواهیم که حقوق همه را رعایت کنند و تنها یک راه حل سیاسی می تواند آینده افغانستان را تضمین کند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات اخیر سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه اجرای برجام پایه ای برای توافق بلندمدت تر با ایران خواهد بود، گفت: مقامات آمریکایی خودشان بیش از همه می دانند که طرح این موضوعات چقدر ضدبرجامی است. این اظهارات نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه در ضدیت کامل با برجام است.

 

خطیب زاده ادامه داد: تمامی موضوعات اختلافی بین ایران و آمریکا با بی اعتمادی دو طرف مذاکره شد و برجام توافق، امضا و مهروموم شد.

 

وی با بیان اینکه مسئله هسته ای و موشکی ایران در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با زمان بندی خود تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد که ایران به عنوان استثنا در حقوق بین الملل مطرح شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: اگر قرار بود از این اظهارات پاسخ مثبتی گرفته شود در همان چهار سال قبل که از سوی دولت ترامپ مطرح شده بود پذیرفته می شد. الان هم همان منطق برقرار است و آنچه که در برجام توافق شده باید نعل به نعل و نه بیشتر و نه کمتر اجرا شود. آمریکا بداند که فصل تحمیل خواسته هایش به پایان رسیده و به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام از موضعی سخن بگوید که واقع گرایانه باشد. آمریکا دولت جهانی نیست بلکه فقط دولت آمریکاست و حداکثر چیزی که آمریکا می تواند به آن فکر کند بازگشت تمام و کمال به اجرای برجام و تعهداتش است و آن وقت آن ها می توانند در میز برجام حاضر شوند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد تفاهم ایران و آژانس گفت: مصوبه مجلس الزام آور است و توافقی که با آژانس انجام شد یک توافق در راستای حل برخی از نگرانی های آژانس در چارچوب مصوبه مجلس بود. توافق مان این بود که دوربین ها جمع نشود ولی اطلاعات این دوربین ها در اختیار آژانس قرار نگیرد. در این مدت هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.

 

خطیب زاده تأکید کرد: همچنان هیچ تصمیم سلبی و ایجابی در خصوص دوربین ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است. نه در مورد نگه داشتن و نه در مورد پاک کردن فیلم ها و ما همچنان در وضعیت قبلی به سر می بریم.

 

وی همچنین در این نشست حادثه رخ داده برای اتوبوس های خبرنگاران و سربازان را تسلیت گفت و اظهار کرد: متأسفانه در این روزها همکارانمان در ایسنا و ایرنا روزهای غم انگیزی را طی می کنند و امیدوارم با اتخاذ تدابیری مناسب از وقوع این گونه اتفاقات در کشور جلوگیری شود.

 

سعید خطیب زاده همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: هفته حقوق بشر آمریکایی یادآور نقض مکرر و شرم آور حقوق بشر از سوی دولت های مختلف آمریکا علیه ملت ایران و ملل مختلف است.

 

وی ادامه داد: حقوق بشر ابزاری نیست که به صورت سیاسی در اختیار یک یا دو کشور قرار بگیرد تا آن ها علیه دیگر کشورها استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با توجه به مناسبت هایی که در این ایام در آن قرار داریم به تشریح اقدامات وزارت خارجه در طول یک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته با توجه به شدت گرفتن تحولات در افغانستان شاهد سفر نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان به کابل و اسلام آباد بودیم.

 

وی همچنین گفت: در روزهای اخیر جلسات در مورد بررسی گفت وگوهای وین و برجام ادامه داشته که شما خود در جریان آن هستید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------