آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

اظهار نگرانی پنتاگون درخصوص وخامت وضعیت افغانستان | تشکر مقام‌های افغان از میزبانی ایران در مذاکره با طالبان



 مذاکره با طالبان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی پنتاگون به فاکس نیوز گفت، آمریکا با نگرانی نظاره‌گر حملات شبه نظامیان در افغانستان بوده و از دولت افغانستان می‌خواهد در برابر این پیشروی بایستد. 

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، از زمان شروع فرآیند خروج نظامیان آمریکایی و دیگر نظامیان خارجی از افغانستان در بهار امسال، گروه طالبان در چند منطقه در شمال افغانستان جای پای خود را محکم کرده است.

 

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: ما مطمئنا با نگرانی عمیق نظاره‌گر وضعیت امنیتی در حال وخامت و خشونتی که البته بسیار بالاست و پیشروی‌ها و تحرکی که ظاهرا هم اکنون طالبان دارد، هستیم.

 

او اظهار کرد، آمریکا شرکایش در افغانستان را تشویق می‌کند که از تواهنمندی‌هایشان استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: و ما می‌دانیم که آنها می‌دانند چطور از کشورشان دفاع کنند. اکنون زمان آن است که آنها برخاسته و دقیقا همین کار را کنند.

 

این سخنگو در گفتگویی با فاکس نیوز عنوان کرد، آمریکا "دست از افغانستان نکشیده است" اما این به عهده خود افغانها است که با استفاده از توانمندی‌هایشان که "ما میدانیم" از کشورشان دفاع کنند.

 

پنتاگون روز جمعه نیز اظهار اطمینان کرده بود که افتادن کنترل افغانستان به دست طالبان امری محتوم نیست و واشنگتن به کابل و نیروهای امنیتی‌اش حمایت کافی را به منظور اینکه آنها را قادر به ادامه جنگ با این گروه شبه نظامی در صورت تمایل کند، ارائه کرده بود.

 

او در مصاحبه روز یکشنبه با فاکس نیوز عنوان کرد، واشنگتن همچنان به دنبال گزینه‌هایی به جهت استقرار سربازانش با هدف رسیدگی به تهدیدات تروریستی بالقوه برآمده از افغانستان بعد از تکمیل خروج آمریکا از این کشور در ماه اوت است.

 

او گفت: ما همواره خواستار یافتن گزینه‌های بیشتر هستیم. به همین دلیل با کشورهای همسایه‌ای که به افغانستان نزدیک‌تر هستند همکاری می‌کنیم تا ببینیم امکانات چه چیزهایی هستند. و این کار را با هر میزان چابکی و انرژی که بتوانیم برای یافتن گزینه‌های بیشتر انجام میدهیم.

 

کربی همچنین به آمریکایی‌ها اطمینان داد اگر این کشور قادر به یافتن پایگاه‌هایی در نزدیکی افغانستان نباشد، خواهد توانست  از "توانمندی‌های پیچیده و قدرتمند قطعی" به جهت اجرای حملات "حتی از راه دور" استفاده کند.

 

کربی گفت: ما می‌توانیم این کار را کنیم و حتی در سالهای اخیر در جاهایی همچون لیبی ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم این کار را کنیم.

 

او از تصمیم دولت بایدن برای اجرا کردن برنامه‌های دولت قبل برای خارج ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان دفاع و عنوان کرد چند دهه اشغالگری در افغانستان به آمریکا برای ایجاد "اهرم" برای مذاکرات صلح کمک نکرد.

 

او خاطرنشان کرد: این استدلال که شما با حضور نظامیان در آنجا به ناگهان همه اهرم‌ها را دارید دقیقا در طول پنج، ۱۰ و ۱۵ سال گذشته اتفاق نیفتاد. ما ۱۰۰ هزار نظامی را در عرصه میدانی داشتیم بنابراین این استدلال که  حضور نظامیانتان در عرصه میدانی به ناگهان به شما اهرم می‌دهد، تا کنون سابقه تاریخی دقیقی نداشته است.

 

 تشکر مقام‌های افغان از میزبانی ایران در مذاکره با طالبان

مقام‌های افغان از میزبانی ایران از مذاکرات با طالبان تشکر کردند.

 مذاکره با طالبان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از دیدار با اعضای هیأت جمهوری اسلامی افغانستان که برای مذاکره با هیأت طالبان به جمهوری اسلامی ایران رفته بودند، گفت که از تلاش‌های هیأت و ارائه‌ گزارش مذاکرات تهران و از میزبانی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت جمهوری اسلامی افغانستان تشکر می‌کنیم. 

 

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت: ما به صلح عادلانه و پایدار پایبند هستیم و راه حل بیرون رفت از بحران کنونی در کشور را مذاکره و گفت‌وگو می‌دانیم.

 

او گفت: ما بارها تأکید کرده‌ایم که مشکل افغانستان راه نظامی ندارد. از اعلامیه‌ مشترک دو طرف در پایان  مذاکرات تهران استقبال می‌کنیم. عملکردهای دو طرف میزان تعهد آنان را به مفاد این اعلامیه نشان می‌دهد.

 

وی بیان کرد که از طالبان می‌خواهیم با استفاده از فرصت، قبل از این‌که دیر شود تعهد خود را به مذاکره و حل قضایای کلان ملی نشان دهند. 

 

یونس قانونی رئیس هیات مذاکره کننده افغانستان نیز در این نشست، با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، بحث‌ها و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی دو طرف در مورد موضوعات کلان را واضح و روشن خواند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------