آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

خطیب زاده: ترکیب تیم مذاکره کننده ایرانی در حال تغییر است/ دیدار با هیات آمریکایی در دستورکار نیست



 سخنگوی وزارت خارجه,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فردا به نیویورک می‌رود، گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با مقامات ۴۵ کشور از جمله وزیران خارجه ۱+۴ دیدار و گفت و گو خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز ادب و فارسی به بهانه سالگرد استاد شهریار گفت: زبان فارسی، زبانی است که پیوند دهنده تاریخ و تمدن و این منطقه است. ایران کهن و باستانی و فرهنگی به پهنه همه گستره زبان فارسی است. لذا این روز، روز تمدن، فرهنگ، ‌ ادبیات و هنر تمامی کسانی است که به زبان پرگهر فارسی صحبت می کنند. زبانی که زمانی نه چندان دور زبان علم و تمدن همین منطقه و زبان اول علم منطقه بود.  

 

وی در ادامه به گاه‌شمار سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: ۲۲ شهریورماه گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس بود. همچنین پیام تبریک وزیران خارجه کشورهای کنگو، مغولستان، ایرلند، بورکینافاسو و اندونزی به آقای امیر عبداللهیان برای انتصاب او بود.  

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: سه شنبه ۲۳ شهریور انتصابات جدید در وزارت امور خارجه اعلام شد که براساس آن باقری کنی معاون سیاسی، فتحعلی معاون اداری و مالی و مهدی صفری معاون سیاسی وزارت امورخارجه شدند. عراقچی، ابوالحسنی و مهاجر هم در احکامی جداگانه مشاوران وزیر خارجه شدند.

 

خطیب‌زاده یادآور شد: در همان روز سه شنبه پیام‌های تبریک وزیران خارجی برزیل و بولیوی را به امیرعبداللهیان داشتیم.  

 

وی گفت: روز سه شنبه کمیته ویژه حقوقی و بین‌المللی پرونده سردار سلیمانی با حضور تمام کشورهای ذیربط در وزارت امورخارجه برگزار و  تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که هفته‌های آتی پیگیری‌هایی در آن حوزه انجام خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در همان روز سه شنبه وزیر امور خارجه با فرزندان خانواده‌های شهدای وزارت امور خارجه  دیداری صمیمانه داشت. در همان روز نشست وزیر امور خارجه با رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 

خطیب زاده ادامه داد: روز چهارشنبه بیست و چهارم شهریور دیدار و گفتگوی نماینده حزب الله لبنان با وزیر امور خارجه برگزار شد. همچنین در همان روزامیرعبداللهیان در اجلاس وضعیت بشردوستانه افغانستان سخنرانی داشت.

 

وی گفت: در روز پنج شنبه بیست و پنجم شهریور علاوه بر دریافت پیام‌های تبریک وزیران خارجه اتیوپی و پرتغال، هیات جمهوری اسلامی ایران وارد دوشنبه شد و ملاقات دوجانبه وزیر امور خارجه ایران با همتای چینی و وزیر امور خارجه هند و نشست چهارجانبه وزیران خارجه کشورهای پاکستان، ایران، هند و روسیه در خصوص افغانستان برگزار شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: روز جمعه ۲۶ شهریور امیرعبداللهیان با همتای روس، بلاروس و پاکستان دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه بنین هم پیام تبریک را در همان روز برای امیر عبداللهیان ارسال کرد.

 

تایید عضویت سران شانگهای برای عضویت ایران در این سازمان

خطیب زاده ادامه داد: بیانیه مشترک وزیران خارجه چهار کشور ایران، پاکستان، روسیه و چین هم در خصوص افغانستان در حاشیه اجلاس شانگهای صادر شد که من همان زمان اطلاع رسانی کردم و تایید نهایی سند عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای هم در همان روز با اتفاق و با حمایت قوی سران کشورهای عضو شانگهای به تایید رسید. دیدار و گفتگوی وزیر خارجه ایران و تاجیکستان هم آخرین ملاقات قبل از بازگشت به جمهوری اسلامی ایران بود.

 

امیرعبداللهیان در راه نیویورک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه از سفر وزیر امور خارجه به نیویورک خبر داد و گفت: امیرعبداللهیان فردا برای حضوردر مجمع عمومی سازمان ملل، عازم نیویورک خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: برای ایشان در این سفر حدود ۴۵ ملاقات در سطح دوجانبه با وزیران خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آفریقا، آسیا،‌ اروپا و آمریکای لاتین و منطقه، با روسای سازمان‌های بین‌المللی دبیرکل و رییس شورا و همه کسانی که درخواست داشتند و یا امکان ملاقات بوده، هماهنگ شده است تا در این سفر چند روزه کوتاه، همه ملاقات‌ها انجام شود.

 

ملاقات‌های جداگانه وزیر امور خارجه با وزیران 1+4 در نیویورک

 

خطیب زاده با اشاره به ملاقات‌های جانبی درنظر گرفته شده برای وزیر خارجه، درباره موضوع نشست وزرای خارجه ۱+۴ هم گفت: طبیعی است اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند، مفید باشد تصمیم آن اتخاذ خواهد شد. تصمیمی درحال حاضر گرفته نشده است اما قطعا باید دستور کار  و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: چیزی که مهم است این که وزیر امور خارجه با همه وزرای ۱+۴ملاقات‌های دوجانبه و جداگانه خواهند داشت.

 

خطیب زاده با اشاره به اظهار نظر نخست وزیر لبنان درباره محموله سوخت ارسالی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولت‌های کشورهای دوست بوده است.

 

وی اضافه کرد: آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواستی توسط تجار لبنانی بوده که یک مسیر خرید کاملا عادی و معمول و فروش انجام و محموله ارسال شده است. درباره مسائل داخلی لبنان اظهار نظر نمی‌کنم اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که اگر همین فردا هم دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم بخواهد از ما سوخت بخرد ما آن را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

 

خطیب زاده تصریح کرد: صلح و ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهمتر است و کمک می کنیم دولت لبنان هم بتواند در این راه موفق باشد.

 

تاکید بر تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه اقوام در افغانستان دراجلاس شانگهای

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اجلاس شانگهای گفت: آنچه در این اجلاس روی داد به طور جدی در بیانیه چهار کشور بازتاب داشته است. در ملاقات‌هایی که انجام شد، موضوع افغانستان موضوع جدی در سطح رییس‌جمهور و ملاقات‌های وزیر خارجه بوده است.

 

خطیب زاده خاطرنشان کرد: در این اجلاس روی چند نقطه توافق جدی شد که یکی تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و قومیت‌ها بود که بازتاب دهنده ترتیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد و اینکه دستاوردهای افغانستان در آینده محقق شود.

 

وی یادآور شد: هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید کمک کنند تا خود مردم افغانستان آینده خود را شکل دهند و صدایشان شنیده شود.

 

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی نتایج گفت و گوها که در سطح سران و هیئت‌ها انجام شد، در آینده نزدیک بیشتر روشن خواهد شد.

 

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره کم کاری سفارت بلژیک برای دوچرخه سواران در صدور ویزا که موجب محروم شدن دوچرخه سواران از مسابقات شده است، گفت: درباره سفر هیات‌های ورزشی به کشورهای مختلف برای شرکت در تورنمنت‌ها به این هیات‌ها توصیه کردیم فقط وقتی مشکلی در ویزا اعمال می‌شود به وزارت خارجه مراجعه نکنند بلکه از همان اول این کار را انجام دهند. تاکنون سفارت بلژیک در تهران همکاری‌ خوبی با ما داشته است، البته درباره این موضوع جزئیات آن را نمی‌دانم.

 

همه اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا تاکنون بی‌کیفر مانده است

وی با اشاره به نقض حقوق بشر آمریکا و ظرفیت نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در مقابله با آن، گفت: نمایندگی دائم ایران در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد داشت و عزیزان را برای دیدن سخنرانی سفیر و نماینده دائم ایران دعوت ‌می‌کنم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتظار جامعه جهانی از نهادهای حقوق بشری تا امروز برآورده نشده است، گفت: ایالات متحده به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در کشورها از جمله تحریم و حتی منع دسترسی به امکانات اولیه مانند آب و غذا متهم است که در این سال‌ها همه اقدامات بی کیفر مانده است.

 

خطیب زاده با اشاره به رویه بی کیفر ماندن اقدامات اخیر آمریکا در افغانستان اظهار کرد: کاروان ۱۰ نفره مردم عادی  افغانستان مورد حمله قرار گرفت و گفتند گروه‌های افراطی مورد حمله قرار گرفتند اما دو روز قبل اعلام کردند ببخشید اشتباه شد و از این سبوعیت و کشتار زنان و کودکان و مردم بی دفاع به عنوان یک اشتباه به راحتی عبور کردند و این وضعیت و شرایط بسیار دردناک ایجاد کرده است.

 

وی با تاکید بر لزوم وجود قانون و تبعیت از آن  اظهار کرد: آنچه که الان وجود دارد یک استثنا در حقوق بین المللی و تصور چند کشور خاص مبنی بر این است که اجرای قانون برای خودشان نیست و برای بقیه است.  ایران در این راه ایستادگی کرده است. پیام جمهوری اسلامی مبارزه با سلطه طلبی و استیلا بر کشورها بوده و این را فعالانه با سیاست خود ادامه می‌دهیم. خبر خوب این است صداهای بیشتری در کنار جمهوری اسلامی همصدا شده‌اند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ایرنا و درباره گزارش امروز نیویورک تایمز و همکاری ترامپ با اسراییل در ترور شهید فخری‌زاده و اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ما با جزییات این موضوعات را در فضای خود پیگیری کردند و جزییات این عملیات کاملا برای آنها روشن است و در چند مسیر پیگیری‌های ایران انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: قسمتی که باید توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انجام شود آنها وظیفه خود را انجام داده و می‌دهند و آنهایی که باید بدانند می‌دانند. این ننگ است برای کسانی که گردنکشانه به چاقوکشی و این اقدامات افتخار می‌کنند.

 

خطیب زاده خاطرنشان کرد: مسیر حقوقی که این‌ها را بی کیفر نگذاریم، در کنار مسیرهای اطلاعاتی و امنیتی پیگیری کردیم و گزارش‌های جزیی به دست آمده که طرف‌های مشارکت کننده را روشن کرده است. گزارش روزنامه را اجازه دهید در بستر روزنامه‌ای پیگیری شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره الحاق ایران به سازمان شانگهای و همچنین ترکیب جدید هیات مذاکره کننده و وضعیت FATF گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز یک پروسه است که یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد و در این مدت باید کارهای تشریفاتی و آیینی از جمله تایید همه اسناد سازمان شانگهای توسط تمام نهادهای ذی‌ربط در داخل جمهوری اسلامی اعمال شود.

 

وی افزود: این برنامه پایان یک پروسه‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران برای عضویت آغاز کرد اما آغاز یک پروسه آیینی است.

 

 حضور ایران سازمان شانگهای را قدرتمندتر می‌کند

خطیب زاده گفت: سازمان همکاری شانگهای یک سازمان چند بعدی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و  ظرفیت‌های مختلفی برای استفاده بردن دارد. سازمان شانگهای و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از ظرفیت‌های متقابل هم برای ارتقای روابط و جایگاه این سازمان استفاده کنند همانطور که رییس جمهور روسیه اشاره کرد، حضور ایران در شانگهای باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که عضویت ایران در سازمان شانگهای پایان عملی پروژه انزوای توسط برخی کنشگران بین‌المللی از جمله ایالات متحده بود و این نشانه دیگری از شکست خوردن این سیاست‌ها بود لذا از این به بعد هم خیلی مهم است.

 

خطیب زاده همچنین درخصوص آخرین وضعیت بررسی لوایح مرتبط با FATF گفت: این موضوع را در  جای خود دنبال کنید و این موضوع هم در حال بررسی‌ است.

 

وی درباره ترکیب هیات مذاکره کننده ایران گفت: این موضوع در حال بررسی است طبیعتا تغییراتی اعمال می‌شود هنوز شکل آن نهایی نشده به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

 

ایالات متحده با رویکرد متفاوتی باید به وین بیاید

سخنگوی وزارت خارجه درباره چگونگی حضور آمریکا در مذاکرات وین به یکجانبه گرایی این کشور اشاره کرد و گفت: یکجانبه‌گرایی آمریکایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه در فراسرزمینی معنا پیدا کرد. انتفاعی که جمهوری اسلامی باید از برجام می برد و همچنین حقوق استفاده همه اعضا کننده همچنان پابرجا است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا این یکجانبه گرایی را در مقام اجرا و رویکرد کنار بگذارد، گفت و گوهای وین در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. ما ایالات متحده را متهم اصلی وضعیت فعلی جامعه می‌بینیم و این کشور ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و همچنان اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران را ادامه می‌دهند.

 

خطیب‌زاده تاکید کرد:موقعی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و اطمینان پیدا کنیم یا ایالات متحده راستی آزمایی شده قابل اعتماد است آن وقت مسیر برجام همان مسیر خود خواهد بود. تعهد به کسی نمی‌دهیم که کمتر از برجام انتفاعی از برجام قبول کنیم و ایالات متحده باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مسدود شدن بزرگراهی در استان هم مرز ارمنستان و اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر هزینه یک میلیارد دلاری این مسیر و چگونگی همکاری ایران با پروژه گفت: تمامیت ارضی کشورهای همسایه برای ما بسیار مهم است درعین حال همکاری‌های منطقه‌ای مبنای توسعه، صلح و ثبات در منطقه است و آنچه الان در حال اتفاق است باید به یک همکاری دسته جمعی تبدیل شود.

 

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی به دلیل روابط بسیار خوبی که با ایروان دارد تلاش کرده و می‌کند اجرای توافقات را تسهیل کند. تنها مسیر مسیری است که با در نظر گرفتن مرز طرفین انجام می‌شود.

 

خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی توسعه کشورهای همسایه را توسعه خود می‌داند و تلاش می‌کنیم به طور متوازن ظرفیت‌های خود را در ارتباط با همسایگان به کار بگیریم.

 

کشورهای همسایه از تحمیل اراده خود به مردم افغانستان پرهیز کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا اجلاس آینده در خصوص افغانستان که با حضور وزیران خارجه در تهران برگزار می‌شود، راهگشا است یا نه گفت: آنچه در افغانستان روی می‌دهد نیاز به راه حل معجزه آمیز ندارد. راه حل‌ها باید به خواست و اراده مردم افغانستان پیوند بخورد و کشورهای همسایه باید کمک و صادقانه از تحمیل خواست و اراده خود به مردم این کشور پرهیز کنند. این که نشست تهران در چه تاریخی برگزار می‌شود در دست بررسی و در کشورهای منطقه در رفت و آمد است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اتهامات باکو به ایران و بازداشت رانندگان ایرانی در این کشور گفت: این موضوع در دست بررسی است. موضوع بازداشت رانندگان ایرانی در جمهوری آذربایجان را از همان اول پیگیری کردیم و درخواست داریم فورا راننده را آزاد کنند و این رانندگان به مسیر خود ادامه دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته تمامیت ارضی کشورها برای ما حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران به همین منظور دیداری برای مسئولان راهداری دو کشور تدارک دیده است تا به راه حل پایداری در این زمینه برسیم.

 

خطیب‌زاده درباره انتقاد به دولت قبل مبنی بر کاهش ارتباطات با کشورهای آفریقایی و ادامه این روند در این دولت، گفت: سیاست خارجی دولت در چند مفهوم قابل ارزیابی است و یکی از مهمترین آنها سیاست خارجی متوازن است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این سیاست هرچند آسیا محور است و همسایگان در اولویت هستند اما حتما ظرفیت دیگر کشورها مهم است. معمولا خبرهای دیدار سفیران با وزیر امور خارجه را جز در زمان خداحافظی اعلام نمی‌کنیم اما هفته قبل دیدار سفیر آفریقای جنوبی با وزیر خارجه را رسانه‌ای کردیم.

 

وی تاکید کرد: حوزه آفریقا نه تنها برای ما یک فرصت بلکه یک الزام در روابط خارجی است و برنامه سفری در هفته‌های آتی برای آقای امیرعبداللهیان به این قاره تدارک خواهیم داد.

 

اجازه نمی‌دهیم ترور سردار سلیمانی بی‌کیفر باقی بماند

خطیب‌زاده در ادامه نشست درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی، گفت: وزیر امور خارجه در همان روزهای اول کاری، جلسه‌ای با حضور همکاران وزارت امور خارجه برگزار کرد و بلافاصله جلسه‌ای نیز با تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه، دادستانی، نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و همچنین همکاران من در وزارت امور خارجه تشکیل شد.

 

وی افزود: سردار سلیمانی، سردار «صلح‌ساز» منطقه ما بود و این ترور به دست شقی‌ترین اشقیا انجام شد و شهادت فوز عظیمی بود که نصیب وی شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد که این پرونده از بعد حقوق بین‌الملل بدون کیفر باقی بماند، از این رو در داخل کشور دادخواست‌های لازم تهیه شده است. در این جلسه ابعاد و نکاتی را که باید تکمیل می‌شد را در چند صد صفحه آماده کردیم.

 

خطیب زاده با بیان اینکه در این جلسه پیرامون متهمان این پرونده بحث و مقرر شد که علیه آنها کیفرخواست تنظیم شود، تصریح کرد: همچنین در خصوص اینکه در حوزه بین‌الملل از چه مسیرهایی می توان مقامات سابق ایالات متحده را مورد سوال قرار داد و آنها را متوجه عدالت کرد، بحث شد.

 

وی اضافه کرد: دومین سالگرد ترور سردار نزدیک است و انشاءالله تا قبل از آن ما شاهد آغاز این دادگاه باشیم. مقدمات این دادگاه با همت دوستان ما در قوه قضاییه و با تعیین قاضی ویژه آغاز  شده است.

 

سخنگوی وزارت‌ امور خارجه با بیان اینکه نهادهای اطلاعاتی تمامی اطلاعات را فراهم کرده‌اند،اظهار داشت: وزارت امور خارجه نیز تمامی آنچه را که باید انجام می‌داده، چه در ارتباطات با نهادهای بین‌المللی و چه در موضوعات حقوق بین‌الملل، انجام داده است و امیدواریم که قبل از دومین سالگرد شهادت سردار، شاهد آغاز دادگاه باشیم.

 

خطیب زاده افزود: فکر می‌کنم در یک ماه آینده، جلسه‌ای در سطح وزیر امور خارجه در این خصوص، مجدد برگزار خواهد شد که گزارش آن‌ را خواهیم داد.

 

واردات ۶۰ میلیون دز واکسن کرونا در ماه آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت واکسن در کشور گفت: واکسن به تعدادی که برای تزریق روزانه و هفتگی ضروری بوده در یکی دوماه گذشته وارد شده است. در ماه آتی هم حدود ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد خواهد شد. 

 

وی ادامه داد: درباره این‌که چه واکسنی وارد ایران شود فقط وزارت بهداشت نظر می‌دهد و هر واکسنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد وارد می‌شود.

 

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: مجوز واردات برخی واکسن‌هایی که توسط آمریکای شمالی در حال تولید است و در کشورهای دیگر خط تولید دارد، اخیرا صادر شده است.

 

رییس جمهور شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند

خطیب زاده همچنین درباره چگونگی سخنرانی رییس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رییس جمهوریبه خاطر شرایط ویژه کرونایی و پروتکل‌‏هایی که در این سفر باید انجام می‌شد، ترجیح دادند که در این سفر وزیر امور خارجه تشریف ببرند و خودشان مانند رؤسای بسیاری از کشورهای دیگر، مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صورت مجازی ارائه کنند. 

 

روز سه شنبه سخنرانی خودشان را در مجمع عمومی سازمان ملل خواهند داشت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------