آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شبکه «ای بی سی»:اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد. به گزارش «انتخاب»، در…

تبرئه رییس جمهوری سابق آرژانتین در پرونده مرتبط با ایران



  کریستینا فرناندز,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
دادگاهی در آرژانتین " کریستینا فرناندز دو کرشنر" رییس جمهوری سابق این کشور را از اتهامات مرتبط با سرپوش گذاشتن روی نقش ایران در انفجار آمیا (انفجار سال 1994 در مرکز یهودیان در شهر بوینوس آیرس) تبرئه کرد.  

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، خانم کرشنر که هم اینک معاون رییس جمهوری آرژانتین است، از سوی قاضی دادگاه از اتهام سرپوش گذاشتن بر نقش ایران در انفجار ساختمان آمیا تبرئه شد.

 

قاضی دادگاه در حکم خود تاکید کرده به دلیل عدم اثبات تاثیر امضای تفاهم نامه با ایران بر روند سرپوش گذاشتن روی پرونده آمیا و یا رد و بدل شدن امتیازاتی خاص در این راستا بین دولت سابق خانم کرشنر و دولت ایران، این اتهام از روی خانم کرشنر برداشته می شود.

  

در ماجرای انفجار ساختمان آمیا در شهر بوینوس آیرس (پایتخت) آرژانتین در تابستان سال 1994 (تیرماه 1373) 85 یهودی کشته و 300 نفر زخمی شدند.

 

طی سال های اخیر لابی حامی اسراییل در آرژانتین تلاش کرده خانم کرشنر را به تبانی با ایران برای سرپوش گذاشتن روی پرونده آمیا متهم کند.

 

پرونده آمیا یکی از پیچیده ترین پرونده های قضایی آرژانتین در طی بیش از 2 دهه گذشته است. در سال 2015 "آلبرتو نیسمان" دادستان وقت آرژانتین درست یک روز پیش از حضور در دادگاه برای ارایه شواهد جدیدی درباره پرونده آمیا در حمام خانه اش به مرگ مرموزی درگذشت.

  

نیسمان نخستین مقام عالی رتبه قضایی آرژانتین بود که خانم کرشنر را به سرپوش گذاشتن روی نقش ایران در حادثه انفجار آمیا متهم کرده بود.

 

ایران هرگونه نقش و یا دخالت در ماجرای انفجار مرکز یهودیان آرژانتین را رد کرده و رژیم اسراییل را به تلاش برای اتهام زنی در راستای ایران هراسی و بر هم زدن رابطه ایران با کشورهای آمریای لاتین متهم می کند.

 

با این حال بر اساس احکام دادگاه آرژانتین در سال 2007، پلیس بین الملل (اینترپل) دستور بازداشت 6 مقام ایرانی را در ارتباط با پرونده آمیا صادر کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------