آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مذاکرات وین امروز از سر گرفته می‌شود | سفیر ایران: +۴ برای تضمین تداوم اجرای توافقات سال ۹۴ ابتکار به خرج دهد



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها امروز دوشنبه پس از یک وقفه سه روزه از سرگرفته می‌شود تا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فشرده مذاکره‌کنندگان برای حصول توافق ادامه پیدا کند.

 به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها روز دوشنبه ششم دی‌ماه آغاز و در روز پنجشنبه نهم دی‌ماه به دلیل شروع تعطیلات سال نوی میلادی به مدت سه روز متوقف شد تا دوباره از روز دوشنبه سیزدهم دی، از سر گرفته شود. البته به گفته مذاکره‌کنندگان، در این سه روز نیز رایزنی‌ها و تبادل متن‌ها به صورت غیر رسمی در جریان بود.

 

در مدت چند روزه مذاکرات، گفت‌وگوهای فشرده‌ای در سطح رؤسای هیئت‌ها و کارشناسان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد. همزمان، اعضای برجام بدون حضور ایران چندین جلسه با هیئت آمریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر عهده داشت، برگزار کردند.

 

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر دربارخ این جلسه نوشت: مشارکت کنندگان برجام (بدون حضور ایران) و ایالات متحده عصر امروز با یکدیگر دیدار کردند و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین تبادل نظر کردند. وی افزود که همه شرکت کنندگان در جلسه امشب، «با خوشنودی روند مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری را مورد توجه قرار دادند.»

 

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از پایان مذاکرات وین در راند اول دور هشتم و در آستانه تنفس چند روزه مذاکرات به دلیل سال نوی میلادی، به خبرنگاران گفت که در نتیجه گفت‌وگوی روزهای اخیر در وین پیشرفت‌های خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.

 

وی افزود: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد؛ هم هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد.

 

باقری ادامه داد: در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در این چند روز آغازین دور هشتم صورت گرفت.

 

بهاروند: گروه ۱+۴ برای تضمین تداوم اجرای توافقات سال ۹۴ ابتکار به خرج دهد

 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 «محسن بهاروند» سفیر ایران در لندن یکشنبه شب با انتشار پیامی در حساب اینستاگرامی خود نوشت: همه کشورهای عضو برجام حتی دولت فعلی آمریکا هم قبول دارند که رفتار ایالات متحده پس از انعقاد برجام در عدم اجرای تعهدات خود یک اقدام یکجانبه خودسرانه، غیرقانونی و غیر سازنده بود. همه آنها هم قبول دارند که باید تضمینی وجود داشته باشد که این رفتار مجددا تکرار نشود و همگان در آینده طبق قطعنامه ۲۲۳۱ باید متعهد به تعهدات خود باقی بمانند.

 

وی افزود: با این‌حال هیچ‌یک از آنها تاکنون ابتکار قابل توجهی اعم از سیاسی، حقوقی و عملی برای تضمین تداوم اجرای تعهدات این توافق مهم و استراتژیک در آینده ارائه نکرده‌اند. در حالی‌که حقوق بین‌الملل، نهادهای سیاسی مانند شورای امنیت ملل متحد و ایجاد مکانیسم‌های تبادلات بانکی ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد این تضمین دارند.

 

سفیر ایران با بیان اینکه «کافی بود قضیه برعکس باشد و قرار بود طرف مقابل آنها چنین تضمین‌هایی بدهد» افزود: آنگاه ده‌ها راهکار سیاسی و حقوقی را مطرح می‌کردند و تمام ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی بین‌المللی را در این راستا بکار می‌گرفتند.

 

وی خاطر نشان کرد که هیات ایرانی دارای توانایی کارشناسی هست که بتواند این راهکارها را روی میز بگذارد و همه ما باید از هیات کشورمان در این مذاکرات مهم حمایت کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------