آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

جمهوریخواهان: دو توافق جانبی ایران و آژانس اتمی را هم می خواهیم



اخبار,اخبارسیاست خارجی,کنگره آمریکا

بر اساس ادعای این دو عضو کنگره آمریکا یکی از این دو توافقنامه ها درباره بازرسی از سایت پارچین است و دیگری به مساله ابعاد احتمالی نظامی (PMD) فعالیت های هسته ای ایران در گذشته مربوط می شود.

جمهوریخواهان کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به اوباما از او خواستند دو توافقنامه جانبی بین آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ایران را نیز برای ارزیابی در اختیار کنگره قرار دهد.جمهوریخواهان: دو توافق محرمانه ایران و آژانس اتمی را هم می خواهیم

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز این نامه به امضای " تام کاتن " سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس ،" مارک پمپئو " نماینده جمهوریخواه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا ،" میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا و" جان بینر" رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است.

در این نامه از اوباما درخواست شده دو توافق نامه جانبی را که در حاشیه توافق نهایی هسته ای در وین بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای امضا شده است، برای ارزیابی بهتر توافق نهایی هسته ای در چارچوب قانون بازبینی توافق هسته ای با ایران، در اختیار کنگره قرار گیرد.

در این نامه تاکید شده است که عدم اطلاع از مفاد توافق ایران و آژانس سبب می شود کنگره اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری درباره توافق هسته ای با ایران را نداشته باشد.

در این نامه ادعا شده است:" نگران کننده ترین جای کار اینجاست که ایران و آژانس درباره نظام بازرسی های هسته ای توافق هایی کرده اند که ما از مفاد آن اطلاع نداریم و هیچ ارزیابی جدیدی نیز از بررسی های آژانس پیش از ارایه گزارش (فصلی) 15 دسامبر این سازمان درباره فعالیت های هسته ای ایران به دست ما نخواهد رسید.

سناتور کاتن و مارک پمپئو روز سه شنبه مدعی شدند در جریان سفر اخیر خود به وین از منابعی در آژانس بین المللی انرژی هسته ای مطلع شده اند که ایران و آژانس دو توافقنامه جداگانه به امضا رسانده اند، که رسانه ای نشده است.

بر اساس ادعای این دو عضو کنگره آمریکا یکی از این دو توافقنامه ها درباره بازرسی از سایت پارچین است و دیگری به مساله ابعاد احتمالی نظامی (PMD) فعالیت های هسته ای ایران در گذشته مربوط می شود.

پمپئو روز چهارشنبه پس از جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا گفت کری در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تایید کرده است که توافقنامه هایی بین ایران و آژانس به امضا رسیده است که او خود نیز از محتوای دقیق آنها اطلاع ندارد.

جمهوریخواهان توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 را یک توافق بد می دانند و می گویند دولت اوباما در چارچوب این توافق عقب نشینی های بزرگی در برابر ایران کرده است.

توافق نهایی هسته ای با ایران که از سوی دولت اوباما به کنگره ارسال شده است در 2 ماه آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب یا عدم تصویب برای امضای نهایی اوباما به کاخ سفید ارسال خواهد شد.

پس از رای اخیر شورای امنیت به قطعنامه 2231 درباره توافق هسته ای ایران نیز جمهوریخواهان از این اقدام انتقاد کردند و  ارایه قطعنامه از سوی آمریکا به شورای امنیت را پیش از بررسی توافق هسته ای با ایران در کنگره اقدامی پیشدستانه و به منظور ایجاد فشار سیاسی علیه کنگره دانستند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - عصر  ایران   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------