۳ کشته و ۳ مصدوم در سیلاب استانهای جنوبی کشور/ هشدار سیل به مناطق شمالی اصفهان



اخبار,اخبار حوادث,سیل در ایران
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جانباختن سه تن و مصدومیت سه تن بر اثر حوادث جوی سیلاب در استان های جنوبی کشور خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: بارش در استان های جنوبی کشور طبق اطلاعیه های سازمان هواشناسی اعلام شده بود وجود دارد و تا ساعت ١٩:٣٠ دقیقه سوم فروردین در استان های هرمزگان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان شاهد بارش باران بودیم. 

 

وی با بیان اینکه اقداماتی در این حوزه از سوی وزارت بهداشت انجام شده است گفت:  دستور العمل مقابله با حوادث جوی که از سال گذشته تایید شده بود پیرو اطلاعیه سازمان هواشناسی در سال ٩٩ به همه دانشگاه ها به خصوص در استان های درگیر ابلاغ شد. 

 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: به صورت مرتب هم با مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی و هم با روسای مراکز اورژانس استان های درگیر کنفرانس های لازم انجام شده است. 

 

خالدی با بیان اینکه این حوادث جوی تا کنون سه مصدوم اعزامی بر جای گذاشته است گفت: دو تن از این مصدومان در بندر کنگان بوشهر و یک نفر در داراب دچار حادثه شده اند. همچنین متاسفانه یک خانم ٣٢ ساله و یک دختر پنج ساله در بندرعباس و یک مرد ۵٨ ساله در لارستان در اثر گرفتار شدن خودرو در مسیر سیلاب جان خود را از دست داده اند. 

 

به گفته وی احتمال داده می شود که یک نفر نیز در بندر کنگان بر اثر سیلاب مفقود شده باشد.

 

خالدی این را هم گفت که بحث انسداد برخی محور های فرعی در ریگان و کهنوج مطرح است.

 

خالدی با تاکید بر اینکه تمام اورژانس پیش بیمارستانی در استان های درگیر در حالت آماده باش هستند گفت: توسط مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت رصد وضعیت سیلاب ها در دستور کار قرار دارد و آمادگی های لازم مطرح است. از تجارب سیلاب نیز در حال بهره برداری هستیم و امیدواریم شرایط همچون سال گذشته نشود هرچند که آمادگی های لازم در حال انجام است و گزارش های لازم نشان دهنده افزایش آمادگی در این خصوص است. 

 

هشدار سیل به مناطق شمالی استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان گفت: در مناطقی از جمله خور و بیابانک، اردستان ‌و بخش های شمالی استان اصفهان مانند کاشان، آران و بیدگل، نطنز و میمه احتمال سیلابی شدن مسیرها پیش بینی شده است.

 

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شرایط جوی و بارش های استان اصفهان، اظهار کرد: مطابق با پیش بینی های قبلی برای بارش ها و افت دما، از شب گذشته تاکنون پنج تا هفت درجه کاهش دما در مناطق غربی استان اصفهان داشته ایم. در مناطق فریدونشهر و سمیرم نیز بارش برف ۲۵ و ۱۸سانتی متری را شاهد بودیم. همچنین در بخش های جنوب غرب و ارتفاعات استان نیز بارش برف و کاهش دما را داریم.

 

وی افزود: تیم‌های راهداری شهرداری ها در ارتفاعات و مناطق جنوب غربی اصفهان مستقر بوده و در حال بازگشایی جاده و مسیرهای عبوری هستند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان همچنین پیش بینی کرد که این سامانه از بعدازظهر امروز (یکشنبه سوم فروردین) بارش های رگباری را در مناطق شمال و شمال شرقی استان تا بعد از ظهر دوشنبه ادامه داده و صبح سه شنبه از شرق استان خارج شود.

 

شیشه فروش در خصوص تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارات این بارش ها، تصریح کرد: تمام مرخصی های عوامل مدیریت بحران لغو شده و نیروها در محل خود حضور دارند. همچنین جلساتی به صورت ویدیو کنفرانس با مدیریت بحران شهرداری ها،  فرمانداری ها و ستادهای پیشگیری از وقوع سیل نیز به حالت آماده باش درآمده اند.

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، افزود: پروتکلی با عنوان رعایت الزامات بهداشتی در ستاد پیشگیری از سیل از سوی مرکز بهداشت ابلاغ شده تا جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمام نیروها این دستورالعمل را اجرایی کنند. یعنی تمام تیم های کنترل سیل ملزم به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک شده اند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان با یادآوری سیل بهار ۱۳۹۷، تصریح کرد: با توجه به تجارب سیلاب ها در فروردین ماه سال گذشته پیش از این اقداماتی ازجمله اعلام به سازمان های شهرداری و راهداری برای تخلیه رسوبات از دهانه پل ها انجام شده است

 

شیشه فروش خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ تیم بازرسی از شرکت آب منطقه‌ای، اداره راه و شهرداری ها مسیر رودخانه ها را برای باز بودن مسیر کنترل کرده‌اند. همچنین به تمام دهیاری ها و شهرداری ها به ویژه در مناطق پیش بینی شده برای وقوع سیل اعلام شد تا سیل بند های اطراف روستا و شهر را برای تقویت جارو کنند.

 

وی ادامه داد: ۴۳ پایگاه هلال احمر به همراه یک فروند بالگرد و ۴۲ راهدارخانه در مسیرها مستقر بوده و از عملیات امدادی پشتیبانی می کنند. ارتش نیز با یک بالگرد هوانیروز کمک رسان فوریت های پزشکی خواهد بود و حدود ۱۵۰ پایگاه شهری و جاده‌ای فوریت های پزشکی اصفهان نیز آماده خدمت رسانی هستند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان درخصوص وضعیت محورها توضیح داد: تمام مسیرها باز است، اما در روستاهای پشت کوه که بارش برف بوده به صورت موقت بسته شده است.

 

شیشه فروش درباره محصولات باغی و زراعی نیز خاطرنشان کرد: توصیه های ایمنی به کشاورزان و باغداران نیز ابلاغ شده تا با توجه به افت دما و احتمال سرمازدگی محصولات نکات سازمان جهاد کشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی را رعایت کنند. همچنین بستری فراهم شده تا به صورت غیر حضوری موضوعات بیمه را پیگیری کنند

 

وی تاکید کرد: به ساکنین مناطق شمال و شمال شرقی استان اصفهان و افرادی که در مسیل ها و آب راهه ها حضور دارند نیز هشدار داده شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان هشدار داد: با توجه به شرایط شیوع کرونا و مخاطرات جوی، سازمان مدیریت بحران به طور اکید اعلام می‌کند که سفری انجام نشود تا با همت جهادی مردم، از این بحران نیز گذر کنیم.

 

شیشه فروش با اشاره به مشارکت خوب مردم، اظهارکرد: سازمان مدیریت بحران به طور شبانه روز فعال بوده و با توجه به بررسی ها از طریق مانیتورینگ جاده ها و پرسش از اداره راه، حدود ۷۵ درصد میزان تردد در جاده ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

 

وی با بیان تداوم عملیات ضدعفونی، خاطر نشان کرد: تیم های تخصصی ضد عفونی و مه پاشی با همکاری سپاه، ارتش، بسیج، نیروهای شهرداری و تشکل‌های مردمی شبانه روز توسط ۴۵۰ اکیپ عملیات گندزدایی و ضدعفونی را انجام می دهند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان ادامه داد: در محورهای فرعی و بیش از ۱۴محور اصلی استان اصفهان نیز تیم های پایش سلامت در ایستگاه ها مستقر شده و عملیات غربالگری را انجام می دهند.

 

شیشه فروش با تاکید بر نقش موثر مردم در مدیریت بحران، افزود: جبهه ملی سلامت به عنوان یک حرکت مردمی و خودجوش با پلاکاردهای پویش در خانه بمانیم به میدان آمده و کمک رسانی می دهد. طبق اصول اولیه مدیریت بحران که همگی طبق برنامه عملیاتی مرکز بهداشت اقدام کنند.

 

وی یادآور شد: در این مدت بالغ بر ۱۰۰پروتکل بهداشتی برای تمامی اصناف و فعالیت ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز بهداشت تدوین و ابلاغ شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان از مردم تقاضا کرد؛ با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و همچنین پیش بینی وقوع سیلاب در اصفهان، این استان را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند تا با همکاری جمعی از این پیچ ها گذر کنیم.

 

قطع راه ۴۰ روستا در شهرستان بشاگرد

در پی بارش‌های اخیر رودخانه جگین طغیان کرد و راه بیش از ۴۰ روستا مسدود شد.

 

بخشدار بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد امشب (سوم فروردین ماه) با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، افزود: در این روستا‌ها بیش از ۷ هزار نفر زندگی می‌کنند.


امید رنجبر اظهار کرد: پل موقت لوله ایی در حال ساخت است که با توجه به روند کند ساخت این پل، شاید تا یک سال دیگر نیز به بهره برداری نرسد.


بخشدار بخش گافر و پارامون بیان کرد: به دهیاران و شورا‌ها از قبل اعلام شده مایحتاج اولیه خود را تامین کنند و این کار انجام شده است.


رنجبر اضافه کرد: در صورت بروز مشکل و وجود بیمار در این منطقه ناچار به استفاده از بالگرد و امداد هوایی هستیم.

 

احتمال وقوع سیلاب در تمامی مناطق کاشان/ آماده‌باش تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

رئیس مرکز مدیریت بحران شهرستان کاشان ضمن اشاره آماده‌باش تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های این منطقه گفت: احتمال وقوع سیلاب در تمامی مناطق کاشان وجود دارد.

 

مجید مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به نزول بارش رحمت الهی در دو روز اخیر در کاشان اظهار داشت: با توجه به نزول باران تمام دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند و تمامی امکانات و تجهیزات با هدف وقوع اتفاقات احتمالی آماده خدمت‌رسانی هستند.

 

وی با بیان اینکه احتمال وقوع سیلاب در تمامی مناطق کاشان وجود دارد، افزود: بخش قمصر، شهر کاشان و بخش برزک از جمله مناطق مستعد سیلاب در منطقه کاشان است در حالی که سایر نقاط نیز احتمال وقوع سیلاب متصور است.

 

رئیس مرکز مدیریت بحران شهرستان کاشان از استقرار ماشین آلات در سطح شهرستان کاشان به منظور اقدامات پیشگیرانه با بروز وقایع احتمالی ابراز داشت: بازدید از مسیل‌ها در دستور کار‌ قرار گرفته و تمامی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در منطقه کاشان به حالت آماده باش قرار دارند تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری به عمل آید.

 

خسارت سیلاب در جنوب استان کرمان؛ تخریب پل خروجی شهر کهنوج

سید‌مصطفی آیت‌اللهی موسوی در گفت‌‌و‌گو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت خسارت بارندگی در جنوب استان کرمان اظهار داشت: پل خروجی شهر کهنوج به سمت منوجان بر اثر بارندگی شدید و سیلاب تخریب شده است.

 

وی با بیان اینکه این پل قدیمی بوده و دوره ساخت آن مربوط به قبل از انقلاب است گفت: خوشبختانه در زمان شکستن پل خودرویی بر روی پل نبوده و خوشبختانه تخریب پل هیچ خسارت جانی نداشته است.

 

 دستورات فوری استاندار قم برای مدیریت بحران احتمالی سیل

استاندار قم در پی ادامه بارش شدید باران در قم و احتمال وقوع سیل دستورات فوری به دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی استان صادر کرد.

 

بهرام سرمست در این دستور از اعلام آماده باش ۱۰۰درصدی تمام دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خبر داد.

 

همچنین مسدود شدن مسیر رودخانه قمرود نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه استان برای جلوگیری از خطرات احتمالی وقوع سیل است.

 

اعلام هشدار به بخش‌ها و دستور تخلیه کامل مسیرهای رودخانه‌ها و روستاهای در معرض خطر سیل در کل استان و آماده باش کامل نیروهای خدماتی و شهری به‌منظور رفع آب‌گرفتگی معابر و منازل نیز در این راستا صادرشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------