آخرین وضعیت پرونده قتل بابک خرمدین



  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث
رئیس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: سازمان پزشکی قانونی هنوز در مورد وضعیت سلامت روان والدین بابک خرمدین هیچ‌گونه اظهار نظر رسمی و قطعی نکرده است. 

به  گزارش ایرنا؛ دکتر مهدی صابری افزود: هفته گذشته پدر و مادر مرحوم بابک خرمدین به پزشکی قانونی منتقل شدند و معاینات و مصاحبه های اولیه با آن ها انجام شد از آن جایی که در آن زمان هنوز مشخص نبود آن ها از نظر وضعیت سلامت روان در زمان ارتکاب جرم در چه وضعیتی قرار داشته اند، توصیه شد در یکی از مراکز دانشگاهی تحت نظر باشند و آزمایش‌های لازم بر روی آن‌ها انجام شود.

 

وی اضافه کرد: در مصاحبه سرپرست دادسرای جنایی تهران به درستی نتیجه بررسی های اولیه مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه طوری خبر انعکاس داده شد که بررسی های پزشکی قانونی به طور کامل به انجام رسیده و آن ها به لحاظ روانی، سالم تشخیص داده شده اند این در حالی است که متعاقب آن در این زمینه شبهاتی مطرح شد و بحث هایی به دنبال این موارد در فضای مجازی پیش آمد که لازم می دانم به عنوان مسئول بخش معاینات روانپزشکی، پزشکی قانونی توضیحاتی در این زمینه داده شود.

 

صابری تاکید کرد: این که پزشکی قانونی هنوز در مورد سلامت روان پدر و مادر بابک خرمدین اظهار نظر رسمی و قطعی نکرده است به این دلیل است که موضوع روان شناسی قتل های زنجیره ای (اصطلاحی که در مورد بیش از سه فقره قتل که با روش مشابه در طی زمان رخ می دهد به کار می رود) بسیار پیچیده است و باید معاینات دقیق روان پزشکی و ارزیابی ها، آزمایش ها و آزمون های روانی مختلفی در زمینه آن انجام شود که همه این موارد نیازمند صرف زمان کافی است و در یک زمان کوتاه اظهارنظر قطعی درباره این گونه موارد ممکن نیست.

 

این متخصص روانپزشکی گفت: هرچند در مصاحبه ها و بررسی های انجام شده اولیه مشخصاتی از ویژگی های شخصیتی و روانی متهمان به دست آمده اما بر اساس روال بررسی چنین پرونده هایی، بررسی‌های بیشتری در این خصوص لازم است تا انجام شود.

 

صابری تصریح کرد: در ارزیابی های روانی متهمان، تشخیص بیماری روانی به دلیل تاثیر در تصمیمات کیفری دارای اهمیت است و دادستان در این بخش از تحقیقات قضایی می خواهد، بداند که آیا اختلالات روانی فرد به شدتی بوده که متهم در زمان ارتکاب جرم فاقد قوه تشخیص باشد و به عبارت دیگر شدت بیماری روانی به این حد بوده که او بر رفتارش آگاه نباشد و مغایرت رفتار خود با قانون را درک نکند یا خیر.

 

این عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: حساسیت های موجود در چنین مواردی باعث خواهد شد که معاینات در این زمینه طولانی باشد، روز گذشته دومین جلسه بررسی وضعیت روانی آن ها برگزار شد و در روند این بررسی ها باید دید و به این نتیجه رسید که آیا این مشکلات به حدی بوده است که قوه تشخیص آن ها را از بین ببرد؟ این در حالی است که هنوز چیزی در مورد مسئولیت یا رفع مسئولیت کیفری آن ها محرز نشده، به همین دلیل است که در اولین جلسه معاینه توصیه شده در یک مرکز روان پزشکی دانشگاهی بستری شوند و چنانچه به هر دلیل این امر میسر نباشد، روانپزشکان قانونی قادرند با تکمیل اطلاعات اخذ شده از منابع دیگر و انجام آزمایش های طبی و روان شناختی به نتیجه برسند که البته این فرایند زمان بر خواهد بود.

 

صابری با اشاره به موضوع قتل های زنجیره ای "محمد بیجه" که در آن کودک و نوجوانان پسر ۱۲_ ۱۳ ساله را مورد تعرض قرار می داد و به قتل می رساند، گفت: این مورد و موارد مشابه هم یک جنایت سریالی بود و در مورد آن بسیار بحث شد که در آن فردی که دارای انگیزه های بیمارگونه روانی بود و مشکلات واضح شخصیتی داشت به مجازات هم رسید برای این که صرفاً داشتن مشکلات روانی و شخصیتی رافع مسئولیت فرد نبوده و دلیل بر این نیست که فرد مرتکب جنایت شده ولی مجازات نشود.

 

وی به بیان یک مورد مشابه دیگر پرداخت و گفت: مثال دیگر خانمی بود به نام مهین در یکی از شهرستان ها که خانم های مسن را به عنوان قربانی انتخاب و با یک روش مشابه و خوراندن آبمیوه مسموم آن ها را به قتل می رساند و طلاهای آن ها را سرقت می‌کرد. همه اینها ممکن است ناشی از انگیزه های روانی و خیلی پیچیده باشد.

 

صابری ادامه داد: در مورد والدین بابک خرمدین باید منابع اطلاعاتی درباره سابقه آن ها داشته باشیم و بررسی‌های تکمیلی از نظر آزمایشات بالینی و روان پزشکی بر روی آن ها انجام شود که ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد به همین دلیل با تاکید دادستانی سعی بر این است که این بررسی ها از جمله آزمایش های روانشناسی تا حد امکان با سرعت و در عین حال با دقت انجام شود.

 

وی تاکید کرد : با توجه به سالخوردگی والدین بابک خرمدین احتمال آسیب های روانی و حتی اختلالات مغزی در آن ها وجود دارد و این موضوع نیز مطرح است، اما قطعیتی در کار نیست تا نتیجه آزمایش ها مشخص شود.

 

صابری تصریح کرد: تاکید ما در پزشکی قانونی بر این است که برخلاف آنچه در جامعه شایع شد، پزشکی قانونی در یک مصاحبه روانپزشکی و در یک زمان کوتاه نمی تواند، تشخیص دهد که آن ها از سلامت روان برخور دارند و این موضوع را نمی تواند، اعلام کند تا این که بر اساس آزمایش های نهایی به نتیجه برسد.

 

بابک خرمدین کارگردان سینما، توسط پدر و مادرش در شهرک اکباتان به قتل رسید. پدر بابک خرمدین در اعترافات خود، گفت: پسرم مجرد بود، به خاطر اختلافاتی که داشتیم صبح قتل (روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت) او را با خوراندن مواد بیهوشی بیهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزدیکترین سطل آشغال خیابانی انداختم.

 

بابک خرمدین متولد ۱۳۵۳ در تهران و کارگردان سینما بود و برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای «بور بیجاده رنگ» در جشنواره بین المللی فیلم آسا (فیلم های انسان دوستانه) ۱۳۸۸، برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در پنجمین جشنواره بین المللی پروین اعتصامی۱۳۸۸، برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در ششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر) ۱۳۸۸ و نامزد بهترین تصویر برداری و تدوین را در کارنامه کاری خود ثبت کرده بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------