مرگ دردناک پسربچه 4ساله در سقوط اجاق گاز



  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث
لق بودن پایه‌های اجاق گاز و تنها ماندن پسربچه 4ساله در خانه، حادثه‌ هولناکی را در مشهد رقم زد. 

به‌گزارش همشهری، هفته گذشته به قاضی صادق صفری، بازپرس جنایی مشهد خبر رسید که پیکر بی‌جان پسربچه‌ای‌ 4ساله درحالی‌که ساعتی از مرگ او می‌گذشت به یکی از بیمارستان‌های مشهد منتقل شده است. آنطور که مسئولان بیمارستان گزارش کرده بودند، پسربچه بر اثر واژگون شدن اجاق گاز 5شعله به رویش، زیر اجاق گاز گرفتار شده و در نهایت جان باخته بود. علت مرگ پسربچه عجیب بود و بازپرس جنایی پس از دریافت گزارش به همراه تیمی از مأموران آگاهی راهی بیمارستان شدند. کسی که پیکر پسربچه را به بیمارستان منتقل کرده بود، مادر او بود.

 

زن جوان گفت: مدتی قبل از همسرم به‌صورت توافقی جدا شدم و حضانت پسرم بر عهده من بود. ما در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کردیم و من گاهی مجبور بودم پسرم را در خانه تنها بگذارم تا  سر کار بروم. وی ادامه داد: روز حادثه، طبق معمول درحالی‌که پسرم در خانه تنها بود به محل کارم رفتم. برای اینکه اتفاقی رخ ندهد، در را نیز قفل کردم اما بعدازظهر وقتی برگشتم، با صحنه‌ای هولناک روبه‌رو شدم.

 

پسرم ظاهرا به‌دلیل گرسنگی به آشپزخانه و سراغ اجاق گاز رفته و از آن آویزان شده بود تا دستش به غذا برسد اما اجاق گاز روی او واژگون شده و از حال رفته بود. با دیدن این صحنه وحشتزده پسرم را از زیر اجاق گاز بیرون کشیدم و با اورژانس تماس گرفتم و وی را به بیمارستان منتقل کردیم، اما پزشکان پس از معاینه او اعلام کردند که وی جانش را از دست داده و ساعتی از مرگ او می‌گذرد. اینکه یک اجاق گاز 5شعله به راحتی روی پسربچه افتاده بود، عجیب به‌نظر می‌رسید. در این شرایط به دستور قاضی صفری جسد پسربچه به پزشکی قانونی انتقال یافت و بررسی‌ها برای مشخص شدن علت مرگ او آغاز شد.

 

کمی بعد متخصصان پزشکی قانونی اعلام کردند که هیچ آثاری از اینکه پسربچه به قتل رسیده باشد در بدن او پیدا نشده است و وی ظاهرا بر اثر خفگی جان باخته است. از سوی دیگر وقتی مأموران برای تحقیق راهی محل زندگی زن جوان و پسرش شدند و به پرس‌وجو از همسایه‌ها پرداختند، آنها گفتند که زن جوان عاشق پسرش بود و آنها روز حادثه هیچ مورد مشکوکی ندیده و هرگز نشنیده بودند که وی پسرش را شکنجه کند.

 

پایه‌ها لق اجاق گاز

بازپرس جنایی که همچنان به موضوع مشکوک بود این بار برای بررسی‌ صحنه مرگ پسربچه راهی خانه آنها شد؛ آپارتمانی حدودا 50متری با یک اتاق خواب، یک هال و یک آشپزخانه. او به سمت آشپزخانه رفت و در بررسی اجاق گاز بود که همه‌‌چیز روشن شد. پایه‌ها اجاق گاز آنقدر لق بود که به راحتی تکان می‌خورد و با یک فشار ساده می‌توانست سقوط کند. زن جوان درحالی‌که گریه می‌کرد و خود را مقصر مرگ تنها فرزندش می‌دانست‌گفت که اجاق‌گاز مدت‌ها در چنین وضعیتی بوده و چندبار دیگر هم نزدیک بوده که واژگون شود اما وی هرگز فرصت آن را پیدا نکرده که مشکل آن را برطرف کند.

 

با مشخص شدن اسرار مرگ پسربچه 4ساله، بازپرس جنایی مشهد دستورات لازم در این پرونده را صادر و به شهروندان توصیه کرد مراقبت فرزندان خردسال خود در خانه باشند و از تنها گذاشتن آنها جدا خودداری کنند. اما درصورت اجبار همه وسایل خطرناک را از دسترس دورنگه داشته و محیط امنی را برای آنها فراهم کنند.

 

  مکث

کودکان و خطرات تنها ماندن در خانه

 ساحل گرامی- روانشناس کودک

این روزها که اغلب مهدکودک‌ها تعطیل شده و مدرسه‌ها نیز نیمه حضوری هستند و کلاس‌های درس اغلب به شکل آنلاین برگزار می‌شود، بسیاری از پدرها و مادرانی که شاغل هستند گاهی مجبور می‌شوند فرزندان‌شان را در خانه تنها بگذارند. اما این تنها ماندن کودکان چه خطراتی را ممکن است به همراه داشته باشد؟

 

زمانی که کودکان به تنهایی در خانه رها می‌شوند، به‌خصوص در سنین کم، ممکن است خطراتی آنها را تهدید کند و گاهی اتفاقاتی رخ بدهد که جبران ناپذیر باشد. آتش‌سوزی، سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام و وسایل روی آنها، بلعیدن اجسام خطرناک و... فقط بخشی از این خطرات است. اما برای در امان ماندن کودکان از این خطرات چه باید کرد؟ کودکان با توجه به توانایی های‌شان شرایط مختلفی دارند، اما به‌طور کلی توصیه می‌شود که تا قبل از 11سالگی، کودکان در منزل تنها نمانند و بعد از این سن هم تنها ماندن آنها در خانه نباید بیشتر از 3ساعت باشد. آکادمی روانپزشکی کودکان آمریکا، شرایطی را مطرح کرده که باید زمان تنها گذاشتن کودکان در خانه رعایت شود. برخی از این شرایط به این شرح است:

 

کودکان باید نحوه پاسخ‌ دادن مناسب به تلفن را بدانند و آگاه باشند که به افراد غریبه نگویند در خانه تنها هستند. مثلا باید به آنها آموزش داده شود که اینطور پاسخ دهند که مادرم الان نمی‌تواند صحبت کند و می‌توانم شماره شما را بگیرم که مادرم بعدا با شما تماس بگیرد. آنها باید بدانند در مواقع اضطراری مثل آتش‌سوزی، نیاز به کمک پزشکی، حضور فرد غریبه پشت در خانه و یا هر موقعیت اضطراری دیگری، چه کاری انجام دهند و با چه کسی تماس بگیرند. محل قرار گرفتن جعبه کمک‌های اولیه و وسایلی مانند پنبه، دستمال کاغذی و... برای جراحت، خون دماغ شدن و سوختگی‌های کوچک و در صورت امکان نحوه روشن و خاموش کردن فیوز برق را بدانند. کودکانی که کمی بزرگ‌تر هستند و توانایی جسمی بیشتری دارند، باید نحوه خاموش‌کردن اجاق گاز و استفاده از کپسول آتش‌نشانی را تا حدودی بدانند. باید به آنها آموزش داده شود که در مواقع اضطراری چطور می‌توانند با شما تماس بگیرند.

 

توصیه می‌شود زمانی که کودک در خانه تنهاست با او تماس بگیرید. حتما یک فرد بزرگسال آشنا را به او معرفی کنید تا در صورتی که به شما دسترسی نداشت، بتواند با این فرد تماس بگیرد. باید زمان رفت‌وآمدتان به خانه را به کودک بگویید تا او کمتر دچار اضطراب شود. با وجود همه این شرایط اما توصیه می‌شود که کودک در هفته بیش از یک مرتبه در خانه تنها نماند.  در جریان تحقیقاتی که در سال 2017در ژاپن انجام شد، متخصصان به این نتیجه رسیدند که بین تنها ماندن بیش از یک‌بار کودک در خانه و مشکلات روحی او ارتباطی وجود دارد.

 

این کودکان که 6 تا 7ساله بودند، بیشتر از کودکان دیگر به ترس، احساسات منفی، بیش فعالی، نقص توجه و مشکلات با همسن و سال‌های‌شان دچار شدند. این مشکلات می‌تواند هم به تنها بودن کودک در خانه مرتبط باشد و هم به ارتباط ضعیفی که بین کودک و والدین وجود دارد. این دسته از والدین بیشتر کودک را در خانه تنها می‌گذارند و برای کارهای شخصی‌شان خانه را ترک می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------