اتحادیه اروپا عملیات ترکیه را محکوم کرد؛ اقدام نظامی متوقف شود



اخبار,اخبار بین الملل,حملات ترکیه به سوریه
شورای اروپا با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، با اشاره به توافق ترکیه – آمریکا برای تعلیق این عملیات، خواستار خاتمه اقدام نظامی در این منطقه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه نهم اکتبر (۱۷ مهرماه) عملیات امنیتی برون مرزی موسوم به "چشمه صلح" را علیه نیروهای تحت امر کردها در سوریه آغاز کرد؛ ترکیه این نیروها را همانند داعش تروریست قلمداد می‌کند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا پنج‌شنبه اعلام کرد، ایالات متحده و ترکیه به توافقی برای اجرای آتش‌بس ۱۲۰ ساعته در شمال شرق سوریه دست یافته‌اند تا اجازه خروج به نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) داده شود.

 

شورای اروپا شامگاه پنج‌شنبه در پایان نخستین روز از نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا اقدام نظامی یک جانبه ترکیه در شمال سوریه را که درد و رنج انسانی غیر قابل پذیرشی ایجاد کرده، تضعیف مبارزه علیه داعش را به دنبال داشته و به شدت تهدیدی علیه امنیت اروپا تلقی می‌شود، محکوم می‌کند. شورای اروپایی روی توافق امشب آمریکا – ترکیه برای توقف تمام عملیات‌های نظامی تاکید می‌کند. دوباره از ترکیه می‌خواهیم به اقدام نظامی خود پایان دهد، نیروهایش را خارج کرده و به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارد.»

 

شورای اروپا همچنین یادآوری کرد، تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند به صدور مجوز صادرات تسلیحات به ترکیه در بحبوحه عملیات چشمه صلح پایان دهند. در این سند همچنین تاکید شد: «اتحادیه اروپا با توجه به نیازهای در حال تحول، همچنان تلاش خود را برای رفع مؤثر بحران انسانی و بحران پناهندگان ادامه می‌دهد، از جمله با حمایت از کشورهای عضو که از نظر جریان مهاجرتی در شرق مدیترانه با جدی‌ترین چالش‌ها روبرو هستند.» شورای اروپا همچنین از طرحی برای تنظیم تحریم‌هایی علیه ترکیه بابت حفاری آن در منطقه اقتصادی انحصاری قبرس حمایت کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------