آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

چین با هدف ذخیره‌سازی مایحتاج، شدت شیوع ویروس را پنهان کرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار
گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا حاکی‌ست چین برای انباشت نیازمندی‌ها و تدارکات، شدت و سختی ویروس را پنهان کرده بود.

به گزارش بهارنیوز به نقل از اسوشیتدپرس، گزارش اطلاعاتی چهار صفحه‌ای را رویت کرده است که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده تهیه کرده و در آن اظهار شده که دولت چین اوایل ماه ژانویه، «عمدا شدت [شیوع ویروس سارس-۲ را] پنهان کرد». به نوشته اسوشیتدپرس، این گزارش طبقه‌بندی محرمانه ندارد اما «تنها برای استفاده رسمی» تهیه شده‌است. در آن تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گویند پکن در حالی‌که دست به پنهان‌کری زده بود، دست به افزایش واردات و کاهش صادرات نیازمندی‌های پزشکی زده است. بنا بر این گزارش چین در راستای این اقدامات «محدودیت‌های صادراتی را انکار کرده و داده‌های تجاری خود را به تاخیر انداخته و یا در اطلاعات سردرگمی ایجاد کرده است». اتهام دیگر این است که چین امکان انتقال ویروس از انسان به انسان را در اکثر روزهای ماه ژانویه از سازمان جهانی بهداشت پنهان نگه داشته، تا بتواند نیازمندی‌های درمانی و پزشکی خود را تامین کند.

 

گزارش تحلیل‌گران وزارت امنیت داخلی آمریکا بر پایه احتمالات ۹۵ درصدی‌ست، بر این مبنا که عملکرد چین در صادرات و واردات، در بازه زمانی مذکور، شکل طبیعتی نداشته اشت. گزارش اسوشیتدپرس دو روز پس از آن است که شماری از نشریات غربی مدعی شدند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند در گزارشی محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته گفته‌اند: «چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفته است». طی روزهای گذشته بر حملات لفظی مقام‌های ارشد آمریکا، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، بر اقدامات چین و نحوه شیوع ویروس افزوده شده‌است. روز یک‌شنبه نیز وزیر خارجه آمریکا، گفت شواهد فراوانی هست که نشان می‌دهد موسسه ویروس‌شناسی ووهان منشأ کرونا بوده است.  مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده روز گذشته (یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت/ سوم مه) در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌بی‌سی اظهار داشت ویروس جدید کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین به بیرون شیوع پیدا کرده و برای اثبات این مسئله "شواهد زیادی" وجود دارد. او همچنین گفت این نخستین بار نیست که به خاطر اختلال در کار آزمایشگاه‌های چین ویروسی در جهان شیوع یافته است. پومپئو درباره شواهدی که این موضوع را اثبات می‌کند توضیح بیشتری نداد. مطابق روایت رسمی دولت چین، ویروس جدید کرونا نخستین بار در روزهای پایانی ماه دسامبر از بازار خرید و فروش حیوانات شکاری در شهر ووهان، و احتمالا از طریق نوعی خفاش به انسان منتقل شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها درباره صحت روایت‌های رسمی چین در مورد چگونگی شیوع بیماری کووید- ۱۹ ابراز تردید کرده و پکن را به پنهان‌کاری و گمراه‌کردن افکار عمومی درباره ویروس کرونا متهم کرده است.

 

اختلاف نظر درباره دست‌ساز بودن کرونا

پمپئو در بخشی از مصاحبه با ای‌بی‌سی تاکید کرده که بسیاری از پزوهشگران جهان معتقدند که ویروس جدید کرونا ساخته دست بشر است و او دلیلی ندارد که این دیدگاه را باور نکند. نهاد ناظر بر مراکز اطلاعاتی ایالات متحده به تازگی اعلام کرده که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا دست‌ساز یا دستکاری ژنیتکی شده نیست اما تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. پمپئو می‌گوید این گزارش را هم دیده و دلیلی برای مخالفت با آن ندارد. او در عین حال چین را متهم کرد که با "تلاش کلاسیک کمونیستی" و پخش اطلاعات تحریف شده و نادرست درباره شیوع کرونا، سراسر جهان را به خطر انداخته است. بر پایه آمار دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز تا صبح دوشنبه چهارم مه بیش از سه و نیم میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۱۸۷ کشور شناسایی شده و نزدیک به ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ جان باخته‌اند. ایالات متحده با فراتر از یک میلیون و ۱۵۸ هزار مبتلا به ویروس کرونا و حدود ۶۷ هزار و ۶۸۰ قربانی درگیرترین کشور جهان با بیماری کووید- ۱۹ است.

 

اتهامات و حملات کلامی روزهای گذشته، و افزایش احتمالی تنش‌ها بین دو کشور، بر بازار سهام و بهای نفت نیز پیامدهایی داشته است. خبرگزاری رویترز می‌گوید در حالی‌که ارزش دلار افزایش یافته، بهای نفت رو به کاهش بوده و بازارهای سهام نیز روندی نزولی داشته‌اند. بهای شاخص نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» به حدود ۱۸.۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته و برنت به زیر ۲۶ دلار رسیده است. در حال حاضر بنا بر آمار رسمی و موارد تائید شده، ۳.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۲۴۵ هزار تن جان باخته‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------