آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

غنی: برای برقراری صلح، مذاکرات را جدی ادامه می‌دهیم/ عبدالله: فردا روی آتش‌بس بحث می‌شود



اخبار,اخبار بین الملل,اشرف غنی
رئیس جمهوری افغانستان آغاز گفت‌وگو میان هیئت‌های دولت این کشور و طالبان را نتیجه فداکاری‌های نیروهای امنیتی خوانده و تاکید کرد کابل مذاکرات را با عزم راسخ ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در اولین واکنش به نخستین نشست مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان که امروز در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد، آغاز گفت‌وگوهای رو در رو میان دولت و طالبان را نتیجه فداکاری‌های نیروهای امنیتی و دفاعی خواند و اظهار کرد: "ما با رویکرد، راهکار، برنامه و عزم راسخ برای دستیابی به صلح پایدار و آبرومندانه پیش می‌رویم".

 

وی امروز طی اظهاراتی در جلسه فرماندهی ستاد مشترک ارتش در کابل خطاب به فرماندهان نظامی کشورش گفت: "دولت افغانستان با عزم راسخ برای پایان دادن به جنگ روند را ادامه می‌دهد. صلح پایدار، آبرومندانه و مطمئنی را دنبال کنید که در آن آرزوهای هر افغان و دستاوردهای نوزده سال گذشته امن باشد".

 

همچنین رئیس شورای صلح ملی افغانستان گفته است که آتش‌بس موردی است که فردا درباره آن بحث خواهد شد.

 

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح ملی افغانستان اعلام کرد، روز یکشنبه (۱۳سپتامبر) روی آتش‌بس گفت‌وگو خواهد شد.

 

عبدالله به رویترز گفت: "اجرای آتش بس یکی از اولین مواردی است که روز یکشنبه نمایندگان حکومتی و طالبان مورد بحث قرار می‌گیرد".

 

قابل ذکر است نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان صبح امروز شنبه ۱۲ سپتامبر با حضور هیئتی از مقامات دولتی وجناح‌های مختلف افغانستان و هیئت گروه طالبان و همچنین مقامات و نمایندگان برخی کشورها در هتل شرایتون شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

 

همچنین نخستین نشست رو در روی هیئت‌های مذاکره کنده دولت افغانستان و گروه طالبان عصر امروز شنبه پس از پایان مجلس افتتاحیه به منظور آشنایی اعضای هیئت‌های طرفین و بحث پیرامون مسایل ابتدایی بدون حضور رسانه‌ها آغاز شد.

 

این گفت‌وگوها گام بعدی پس از توافق آمریکا-طالبان درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است. این یک لحظه تاریخی به شمار می‌رود، چون برای نخستین بار، طالبان علی‌رغم اینکه دولت افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، با نمایندگان آن بر سر آینده این کشور مذاکره می‌کنند.

 

در این نشست ۲۱ نماینده از طرف دولت افغانستان و ۲۱ نماینده از طرف گروه طالبان و نمایندگان شماری از کشورهای خارج مشارکت دارند.

 

خلیلزاد: مذاکره ‌کنندگان افغان به هم بی‌اعتمادند/ آزادی ۲۲ اسیر نیروهای امنیتی افغانستان

گروه طالبان امروز، شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس دستور ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان ۲۲ تن از نیروهای امنیتی افغانستان را که در درگیری‌ها توسط این گروه در ولایت هلمند اسیر شده‌ بودند، به نشانه "حسن نیت در مذاکرات صلح" آزاد کرده‌اند.

 

براساس این اطلاعیه، این گروه به منظور تسریع روند مذاکرات بین‌الافغانی و ایجاد فضای اعتماد در این روند گام برمی‌دارد تا روند گفت‌وگوها را به

 

در پیوند با این خبر اسپوتنیک گزارش داد، زلمای خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که میان هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بی‌اعتمادی بسیار وجود دارد اما رسیدن به صلح ناممکن نیست.

 

خلیلزاد این گفته‌هایش را ساعتی پس از نشست نخستین میان افغانان در دوحه بیان کرد.

 

فرستادۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان اما دو طرف مذاکره کننده را فرا می‌خواند که هر چه زودتر مذاکرات‌شان را به‌پیش ببرند.

 

او افزود: «ما آنان را تشویق می‌کنیم که هرچه‌ زودتر حرکت کنند. این یک فرصت تاریخی است که نباید از دست برود. امیدوارم که به‌ پیش بروند اما می‌دانم که بی‌اعتمادی بسیاری وجود دارد. جنگ برای مدت درازی ادامه داشته‌ و در افغانستان از رهگذر تاریخی گذشت آسان نبوده‌ است. این کار دشوار است اما ناممکن نیست.»

 

خلیلزاد، تهدید نشدن آمریکا و عدم هراس‌افکنی در افغانستان را مهم‌ترین خواسته واشنگتن می‌داند.

 

او افزود: «رضایت ما این خواهد بود که هیچ‌گاهی دوباره تهدید نشویم، این تعهد هر دو طرف یعنی حکومت و طالبان دربارۀ هراس‌افکنی است و این مهم‌ترین شرط است. اگر این شرایط تا پایان ماه آوریل سال آینده تکمیل شوند، ما برای بیرون رفتن از این کشور یک جدول زمانی داریم.»

 

زلمای خلیلزاد می‌افزاید که برای ادامۀ کمک‌های آمریکا به افغانستان پس از توافق احتمالی صلح، چک سفید وجود ندارد و این کمک‌ها به تصمیم‌های مذاکرات میان افغانان بستگی خواهد داشت.

 

این در حالی است که مایک پامپئو، وزیر خارجۀ آمریکا نیز در سخنرانی‌اش در نشست امروز گفت که نوع تصمیم‌گیری در مذاکرات صلح بر کمک‌های آیندۀ آمریکا به افغانستان تأثیر دارد.

 

نشست نخستین میان افغان‌ها امروز در دوحه برگزار شد و قرار است مذاکرات رسمی روز دوشنبه آغاز شود. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------