تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل موضوع ناوالنی/ تحقیقات جدید در مورد مسمومیت چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه



اخبار,اخبار بین الملل,الکسی ناوالنی
پارلمان اروپا امروز (پنج‌شنبه) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به دلیل اتهام مسموم کردن رهبر اپوزیسیون روسیه با ماده "نوویچوک" شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این قطعنامه خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره این پرونده شده که توسط اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی انجام می‌شود.

 

روسیه پیش‌تر اتهامات مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا، سازمان ملل، ناتو، گروه هفت و آمریکا دال بر اینکه مسکو پشت مسموم شدن الکسی ناوالنی، اصلی‌ترین منتقد کرملین قرار دارد را رد کرده و آنها را به استفاده از این پرونده به عنوان ابزاری سیاسی علیه مسکو متهم کرده است.

 

بطری آب داخل هتل ناوالنی آغشته به "نوویچوک" بوده است

در تحقیقات اخیر اثراتی از عامل اعصاب "نوویچوک" روی بطری آب هتلی که الکسی ناوالنی در شهر تومسک در آن اقامت داشته، پیدا شده است. 

 

به  گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پست منتشر شده در صفحه اینستاگرام ناوالنی چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه، آمده است که مشخص شده بطری آب داخل هتل آغشته به عامل اعصاب معروف ساخت شوروی یعنی "نوویچوک" بوده است.

 

صفحه اینستاگرام ناوالنی تایید کرد: آزمایشگاهی در آلمان روی یک بطری پلاستیکی معمولی آب اثراتی از نوویچوک پیدا کرده است که یک ماده سمی است. این بطری در اتاق هتلی بوده است که ناوالنی و تمامی گروهش در تومسک اقامت داشته‌اند.

 

رئیس اطلاعات خارجی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که این کشور تمام منابع و ذخایر مربوط به عوامل جنگی شامل عامل اعصاب نوویچوک را قبلا بر اساس ضوابط و قوانین موجود از بین برده است.

 

به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ناریشکین، رئیس اطلاعات خارجی روسیه گفت: این عوامل جنگی بر اساس قوانین سازمان منع تسلیحات شیمیایی از بین رفته‌اند. هرگونه حدس و گمان درباره اینکه روسیه هنوز چنین تسلیحات شیمیایی دارد، نادرست است. ماده سمی در زمان خروج الکسی ناوالنی، منتقد کرملین از روسیه در خون او وجود نداشت.

 

روز دوشنبه، آلمان اعلام کرد که لابراتورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و سوئد نتیجه گیری برلین درباره وجود این ماده سمی در بدن ناوالنی را تایید کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------