بایدن: ایران، چین و روسیه بهای دخالت در انتخابات را خواهند داد/ ترامپ: من در مقابل روسیه سخت‌گیر بودم و این کشور را تحریم کردم



اخبار,اخبار بین الملل,مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ
جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه برای آخرین بار رو در روی هم قرار گرفتند تا در مدت ۹۰ دقیقه به سوالات مربوط به ۶ موضوع پاسخ دهند و یا همدیگر را به چالش بکشند.

به گزارش انتخاب، از آنجا که این رئیسان جمهوری احتمالی آتی آمریکا به قواعد مناظراتی در نخستین مناظره تن ندادند و حرف همدیگر را قطع کردند، کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی تصمیم گرفت تا در ۲ دقیقه‌ای که متعلق به هریک از نامزدها است، میکروفون نامزد دیگر را قطع کند.

 

موضوعات مطرح در مناظره امشب عبارتند از : ویروس کرونا، خانواده، امنیت ملی، مدیریت، تغییرات آب‌وهوایی و مسایل نژادی.

 

به هر یک از این موضوعات ۱۵ دقیقه وقت اختصاص داده شده است. 

 

مناظره دوم ترامپ- بایدن به دلیل ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و نپذیرفتن مناظره مجازی برگزار نشد اما دو طرف در دو شبکه متفاوت در یک زمان به سوالات مجری و مخاطبان حاضر پاسخ گفتند.

 

نخستین سوال مجری مناظره درباره ویروس کرونا بود، چگونه رهبری کشور را به عهده خواهید داشت که ترامپ گفت: می دانید که ۲.۲ میلیون نفر قرار بود جان ببازند، ما بزرگترین اقتصاد جهان را بستیم، به کشورهای دیگر نگاه کنید که همین مشکل را دارند.

 

وی افزود: ما به شدت با آن مبارزه می‌کنیم، افزایشی را در برخی ایالت‌ها داشتیم که از بین خواهند رفت. ما در حال ساخت واکسن هستیم. خودم به این بیماری مبتلا شدم، تحت درمان با داروهای ویژه‌ای قرار گرفتم.

 

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد بسیاری از سران کشورها به خاطر اقداماتی که در آمریکا انجام شد، به ما تبریک گفتند. ما در حال توزیع دستگاه تنفسی در سراسر جهان هستیم.

 

این سوال از بایدن هم پرسیده شد که گفت: ۲۲۰ هزار آمریکایی در این بیماری جان باخته‌اند. هرکسی که مسئول این مرگ است نباید به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در این مسئولیت بماند.

 

وی افزود: در مقایسه با اروپا، از نرخ بسیار بالایی شروع کردیم، انتظارات این بود که از الان تا آخر سال گفته می‌شود ۲۰۰ هزار نفر دیگر جان می‌بازند. کاری که من انجام می‌دهم اطمینان از استفاده ماسک توسط همگان است، استانداردهای ملی برای بازکردن مدارس و کسب و کار تعیین می کنیم.

 

سوال بعدی درباره واکسن بود، بایدن گفت: این همان کسی است که گفت همه چیز تا عید پاک تمام می‌شود، ما در حال وارد شدن به زمستان سیاه هستیم، این شخص هیچ برنامه ای ندارد.

 

ترامپ پاسخ داد: ما برنامه داریم، از ژانویه ورود از چین را ممنوع کردیم اما همین بایدن گفت که او بیگانه ستیزی دارد، حتی آنفلوآنزای خوکی را بایدن مدیریت نکرد. رئیس دفتر کسی که آنفلوآنزای خوکی را مدیریت کرد، کفت فاجعه بار بود.

 

بایدن واکنش نشان داد: او بیگانه هراس است نه به خاطر اینکه آنجا را بست بلکه او راه ورود از چین را دیر بست. او در ماه ژانویه گفت رئیس جمهوری چین بسیار شفاف عمل کرده است. او از قانون شرایط دفاعی استفاده نکرد و عملا کاری نکرد، بعد از ترخیص از بیمارستان هم اظهار کرد همه چیز به زودی تمام می‌شود.

 

ترامپ در مقابل گفت: ما مثل بایدن به پناهگاه نمی‌رویم، من ملاقات های زیادی داشتم، ۹۹.۲ جوانان گرفتار این ویروس خوب می‌شوند، ما باید کشور را بازگشایی کنیم در آن صورت کشوری نخواهیم داشت.

 

بایدن پاسخ داد: او یاد می‌گیرد که چگونه با این ویروس زندگی کند اما مردم در حال آموزش هستند که چگونه با این بیماری بمیرند، او می‌گوید که این خطرناک نیست. او مسئولیت را نمی‌پذیرد.

 

ترامپ گفت: من مسئولیت را می‌پذیرم اما تقصیر من و چین نیست بلکه مقصر چین بود.

 

بایدن در پاسخ به اظهارات ترامپ که مدعی شد او گفت بستن مرزها بیگانه‌ستیزی است، گفت من هرگز چنین چیزی نگفتم.

 

سوال درباره زیان اقتصادی بستن کشور بایدن گفت: من نگفتم کشور را ببندم بلکه می‌خواهم ویروس را از بین ببرم، به جای رفتن به زمین گلف باید با نانسی پلوسی صحبت می‌کرد و این مشکل را حل می‌کردند.

 

وی افزود: مدارس نیازمند پول برای تجهیزات و فضای آموزشی بیشتری دارند.

 

ترامپ در پاسخ گفت: او درباره تعطیل کشور صحبت می‌کند، ایالت‌های دموکرات را نگاه کنید، همه جا را تعطیل کردند. جوانان مصونیت دارند.

 

سوال بعدی درباره بسته شدن مدارس بوستون از ترامپ بود، که گفت: من می‌خواهم مدارس باز شود، کشور و اقتصاد آن غول آسا است، ما باید کشور را بازگشایی کنیم. شفای این بیماری نمی تواند بدتر از معضل باشد. او می‌گوید کشور را ببندد؛ در دولت ما یک نفر هم نگفته است کشور را ببندیم.

 

بایدن گفت ما باید با ایمنی کسب و کار را باز کنیم. باید فاصله اجتماعی انجام شود، باید آزمایش سریع داشته باشیم، باید ردگیری بیماران را داشته باشیم. معلمان! ما نمی خواهیم شما جانتان را بیش از این از دست بدهید.

 

ترامپ در پاسخ اظهار کرد: ترامپ به شهر ارواح تبدیل شده است، شهر زیبای من که سالها پویا بود در حال از بین رفتن است.

 

بایدن با انتقاد از آبی و قرمز کردن ایالت‌ها توسط ترامپ گفت: اینجا آمریکا است، همه ایالت‌ها متعلق به آمریکا است، پولی که تصویب شده باید به همه برسد.

 

ترامپ در پاسخ گفت: نیویورک، میشیگان، کارولینای شمالی و دیگر ایالت ها در حال از بین رفتن هستند، باید از سالمندان محافظت کنیم، ما بهترین آزمایش ها را در جهان داریم.

 

سوال بعدی درباره آنتونی فاوچی بود که ترامپ مدعی شد فاوچی گفت که ماسک اهمیت ندارد و نمی‌تواند کمک کند، من از او انتقاد نمی‌کنم، هیچ از این ویروس اطلاعی نداشت. او گفت این مساله ای نیست و به زودی از بین خواهد رفت.

 

بایدن در پاسخ گفت: فکر کنید که ترامپ در ماه ژانویه چه می‌دانست و به مردم آمریکا نگفت. او گفت نخواسته بگوید تا مردم آمریکا وحشت نکنند، اما به او گفته بودند که این ویروس در هوا منتشر می شود و بسیار خطرناکتر از آنفلوآنزا است. آمریکایی ها وحشت نمی‌کنند او وحشت می‌کنند.

 

وی به نقل از نیویورک تایمز افزود: دوستان او به وال استریت رفتند و گفتند که سریع سهام را بفروشید چون این ویروس خیلی خطرناک است.

 

ترامپ در پاسخ گفت: شما هستید که پول زیادی در وال استریت به دست آوردید، هر وقت پول زیادی به دست می‌آورید یعنی معاملاتی انجام شده است. من می توانم از نظر درآمد مالی رکورد شکن شوم، شما نباید درباره وال استریت صحبت کنید، شما کسی هستید که پول وال استریت را می‌گیرید نه من.

 

وی افزود: من می‌توانم گزارش مالی تو را منتشر کنیم، ما با اندکی از پولی که داشتیم توانستیم هیلاری کلینتون را شکست دهیم.

 

دخالت در انتخابات آمریکا

موضوع بعدی درباره امنیت ملی بود که این سوال مطرح شد که مقامات ارشد اطلاعاتی گفتند که روسیه و ایران در حال دخالت در انتخابات هستند، ایران پیام های ارعاب کننده در فلوریدا به رای دهندگان می فرستد، اقدام شما چه خواهد بود؟

 

بایدن گفت: من روشن کرده ام که هر کشوری در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای آن را خواهد پرداخت. در این انتخابات روسیه و چین دست داشته است و اکنون فهمیدیم که ایران هم دخالت داشته است. مداخله در حاکمیت ملی هزینه دارد و باید آن را بپردازند.

 

وی افزود: مطمئن نیستیم هیچ چیزی در این موضوع با پوتین صحبت کرده باشد، نمی دانم به ایرانی ها هم چیزی گفته است یا خیر اما درباره ایران علنی تر صحبت می‌کند.

 

بایدن ادامه داد: ما در وضعیتی قرار داریم که کشورهای خارجی می‌خواهند در انتخابات ما دخالت کنند. مشاور امنیت ملی ترامپ گفت اتفاقی که با رودی جولیانی می‌افتد این است که همچون مهره شطرنج روسیه استفاده می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: آنها می خواهند مطمئن شوند که من رئیس جمهوری نشوم، نمی دانم چرا این رئیس جمهوری نمی خواهد با پوتین مقابله کند در حالیکه پوتین برای سربازان آمریکایی جایزه می گذارد و می خواهد ناتو را بی ثبات کند.

 

در مقابل ترامپ به این سوال اینگونه پاسخ داد که ۳.۵ میلیون دلار از شهردار مسکو پول گرفت. باید توضیح دهید که چرا چنین پولی دریافت کردید.

 

وی افزود: جان راتکلیف به من گفت روسیه و ایران می خواهند تو ببازی. هیچ کسی مثل من با روسیه برخورد نکرد. در حالیکه جو بایدن داشت ملافه و بالشت می‌فروخت من با تانک مقابله می‌کردم. روسیه به اوکراین رفتند و شما و اوباما آن را به روسیه تقدیم کردید.

 

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: پیام های ایمیلی که نشان می دهد چه پولی دریافت کردید، آن موقع شما معاون رئیس جمهوری بودید و باید به مردم آمریکا توضیح دهید.

 

در مقابل بایدن گفت: من حتی یک سنت از منبع خارجی دریافت نکردم، اما شنیدیم که این رئیس جمهوری ۵۰ برابر اینجا به چین مالیات می دهد و در چین یک حساب مخفی دارد.

 

وی افزود: من ۲۲ سال اوراق مالیاتی خود را منتشر کردم، او حتی یکسال از این مالیات را منتشر نکرد، چه چیزی را پنهان می‌کنید، کشورهای خارجی به شما خیلی پول می‌دهند، روسیه وچین خیلی پول به شما می‌دهند، هتل ها و کسب و کارها در تمام کشورها، چین در حال ساخت جاده‌ای برای زمین گلف شما است چرا این اوراق را منتشر نمی کنید.

 

ترامپ در پاسخ گفت: من به وکلایم خواهم گفت که تمام اوراق حسابم را فاش کنند، خواهید دید چقدر موفق بوده‌ام، هفته پیش پرسیدم گفتند ده ها میلیون دلار مالیات پرداختید. چین، اوکراین و روسیه به من پول نمی‌دهند، این شما بودید که 3.5 میلیون دلار دریافت کردید، حتی آنها گفتند که 10 درصد باید به مرد بزرگ بدهیم، فکر کنم شما بودید.

 

وقتی پرسیده شد که آیا می‌توانید اسامی کسانی که به اسناد مالیاتی شما رسیدگی کرده‌اند را فاش کنید، گفت: با من خیلی بدرفتاری شده است، در سازمان مالیاتی آمریکا با من خیلی بدرفتاری می‌کنند، به محض اینکه آن کار انجام شود، اسناد مالیاتی را منتشر می‌کنم، میلیون ها دلار از قبل پرداخته ام.

 

بایدن گفت: فقط اسناد را نشان بده، بازی را تمام کن، چهار سال است که می‌گویی مدارک مالیاتی را منتشر خواهید کرد، هیچ کسی نمی داند، اما می دانند که مالیات را پرداخت نمی‌دهید یا بسیار کم می پردازید.

 

ترامپ در پاسخ گفت: سه سال درباره من جاسوسی کردند، مولر و 18 دموکرات خشمگین در همه جا به دنبال من بودند، 48 میلیون دلار هزینه کردند تا اسناد تبانی را بیابند، اگر من یک میلیون دلار خرج کنم می توانم درباره شما بایدن چیزهای زیادی به دست آورم.

 

وی مدعی شد برادر شما از ایران پول دریافت کرد و برادر دیگر هم همین طور، همه از طریق شما بود. شما در همه جا خانه دارید و وضع مالی  شما خیلی خوب است.

 

سوال بعدی درباره خبرهای منتشر شده درباره فرزند جو بایدن در چین بود که نامزد دموکرات‌ها پاسخ داد:  به هیچ وجه، چیزی غیر اخلاقی نبود، درباره اوکراین این سوال را مطرح کردند که او در هیات مدیره بوریسما بود و من کار اشتباهی انجام داده‌ام. وقتی او استیضاح می‌شد همه شهادت دادند که حتی یک چیز غیر قاعده نبود.

 

بایدن افزود: او می‌خواست به اوکراین رشوه دهد تا علیه من حرف بدی بزنند، این کار را نکردند و هرگز نخواهند کرد چرا که چیزی وجود ندارد. پسر من در این مساله پول نساخت در چین پول در نیاورد، تنها کسی که در چین پول در آورد این شخص بود.

 

ترامپ با قطع سوال مجری گفت: فرزند او شغلی نداشت، به محض معاون اولی، در شرکت بوریسما که شهرت خوبی هم ندارد 183 هزار دلار در ماه به او پرداخت کرد و سه میلون دلار هم از قبل داد در حالیکه سابقه ای در کار انرژی نداشت.

 

بایدن پاسخ داد: این حرف بی پایه و اساس است، همه تحقیق کردند.

 

سوال بعدی از ترامپ درباره دارایی‌های شخصی وی بود، می گویند که یک حساب بانکی در چین دارید. 

 

ترامپ گفت: من در خیلی جاها حساب دارم، لیست آنها موجود است، من یک سرمایه دار بودم و کار می‌کردم. در 2013 باز شد و 2015 بسته شد. من دوست داشتم با چین معامله کنم اما تصمیم گرفتم که این کار را نکنم. بعد از آن تصمیم گرفتم که وارد انتخابات شوم. تفاوت زیادی با وضعیت بایدن دارم. او معاون اول بود که خودش و فرزندش پول دریافت می‌کردند.

بایدن اظهار کرد: حقیقت ندارد.

 

سوال بعدی از بایدن بود: ترامپ گفته است که چین به خاطر عدم شفافیت درباره کرونا باید پول بدهند، آیا اگر رئیس جمهوری شوید این را مطرح خواهید کرد؟

 

نامزد حزب دموکرات گفت: کاری که می خواهم چین انجام دهد این است که بر اساس مقررات بین‌المللی رفتار کند. کار ترامپ باعث کسری تجاری را افزایش داد. وقتی با چین کار می کنیم باید شریک تجاری در چین داشته باشیم که 51 درصد مربوط به آنها باشد، ما این کار را نمی‌کنیم.

 

بایدن افزود: وقتی معاون اول بودم، رئیس جمهوری چین گفت در دریای چین جنوبی نمی توانید پرواز کنید اما ما یک هواپیمای ب52 را به پرواز درآوردیم. کاری کردیم که می‌خواستیم. باید کاری کرد که اوباشی که در کره شمالی هستند و همین طور رئیس جمهوری چین و پوتین تسلیم شوند.

 

وی ادامه داد: ما باید از هم پیمانان خود حمایت کنیم، ما 25 درصد اقتصاد جهان را در اختیار داریم باید دوستان مان را جمع کنیم تا در مقابل چین بایستند، اگر این کار را نکنید بازی را خواهید باخت.

 

ترامپ از بایدن پرسید آیا از چین پولی دریافت نکرده‌اید؟

 

بایدن پاسخ داد: حقیقت ندارد.

 

نامزد حزب جمهوریخواه مساله دوم را درباره ایمیل‌هایی دانست که نشان می‌دهد خانواده شما می‌خواست 10 میلیون دلار پول دربیاورد که بایدن آن را نادرست دانست.

 

مجری برنامه از ترامپ پرسید دقیقا در قبال چین چه کار خواهید کرد؟ 

 

رئیس جمهوری آمریکا گفت: چین در حال پرداخت میلیاردها دلار است.

 

مجری پرسید به چه شکلی؟ ترامپ اظهار کرد: من 28 میلیارد دلار به کشاورزان دادم. 

بایدن گفت این پول مالیات دهندگان بود.

 

ترامپ در پاسخ گفت: این پول چین بود، 28 میلیارد دلار داد بعد ارزش پول ملی خود را کاهش دادند، حتی آنها در حال از بین بردن صنعت فولاد ما بودند.

 

بایدن در واکنش اظهار کرد: دلیل دارد که او درباره این مسایل صحبت می‌کند، او نمی‌خواهد درباره مسایل مهم صحبت کند، مساله خانواده او و من نیست، موضوع خانواده شما است که به شدت در حال رنج بردن است. 

 

وی ادامه داد: ما باید درباره خانواده‌های شما صحبت کنیم اما این آخرین چیزی است که می‎خواهد درباره آن صحبت کند.

 

ترامپ در پاسخ گفت: این یک اظهارات سیاسی بود، می گوید که مساله چین را فراموش کنید و خانواده و ... من یک سیاستمدار نیستم، جو می‌خواهد مساله چین را به فراموشی بسپرد به همین خاطر، موضوع خانواده و .. را پیش می‌کشد.

 

جدال بر سر کره شمالی

مجری برنامه درباره ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون پرسید که ترامپ در این باره گفت: موقعی که با باراک اوباما در اوایل دوره صحبت کردم، گفت بزرگترین معضل ما کره شمالی است. می‌ توانستیم با کره شمالی یک جنگ اتمی داشته باشیم.

 

وی افزود: من رابطه خوبی با رهبر کره شمالی دارم، شخص متفاوتی است. جنگی در کار نیست. 2 ماه پیش او وارد موضوعات خاصی شد که شاید دردسر آفرین باشد؛ در منطقه 32 میلیون نفر حضور دارند که ممکن بود اکنون در حال جنگ باشند.

 

بایدن در این باره گفت: برای اینکه ما روشن می‌کنیم و همانطور که برای چین روشن کردیم و گفتیم که آنها هم باید بخشی از این توافق باشند. چینی‌ها گفتند چرا مانور نظامی انجام می‌دهید و نیروهایتان را به آنجا می‌برید، گفتیم که کره شمالی مشکل بزرگی است و می‌خواهیم آنها را مهار کنیم.

 

وی افزود: من به چینی‌ها گفتم که اگر می‌خواهید کاری کنید بیایید کمک کنید، اما او به کره شمالی مشروعیت داد و به یک اوباش گفت دوست خوب من. اکنون آنها موشک‌های توانمندتری دارند که می‌توانند به راحتی به خاک آمریکا برسند.

 

سوال درباره مذاکره با کره شمالی از بایدن پرسیده شد که گفته بود بدون هیچ پیش شرطی با کره شمالی مذاکره نخواهید کرد.

 

بایدن در پاسخ گفت: به این شرط که کیم موافقت کند که توانایی هسته ای خود را کاهش دهد و شبه جزیره کره باید یک منطقه عاری از سلاح اتمی شود.

 

ترامپ در واکنش اظهار کرد: آنها تلاش کردند که با کیم ملاقات کنند، اما آنها انجام ندادند، او اوباما را دوست نداشت. ما که الان با کره شمالی در حال جنگ نیستیم، داشتن یک رابطه خوب با رهبران کشورهای دیگر مساله خوبی است.

 

بایدن متقابلا گفت: پیش از حمله هیلتر به اروپا، با او هم رابطه خوبی داشتیم. دلیل داشت که او با ما ملاقات نمی‌کرد، ما خواستار عاری سازی اتمی بودیم، ما نمی‌خواستیم به او مشروعیت بدهیم.

 

رئیس جمهوری آمریکا اما اظهار کرد: آنها یک شرایط آشفته را برای من به ارث گذاشتند. رابطه با کره شمالی در شرایط بسیار خطرناکی بود، در سه ماه نخست بسیار آشفتگی وجود داشت.

 

موضوع بعدی درباره مراقبت‌های بهداشتی بود. مجری برنامه به انتصاب قاضی امی کنی برت برای دیوان عالی اشاره کرد و گفت میلیون ها نفر تحت قانون مراقبت بهداشتی اوباما هستند، اگر دیوان عالی این مساله را برگرداند، میلیون‌ها نفر بیمه را از دست خواهند داد و دچار مشکل خواهند شد.

 

ترامپ گفت: مساله لزوم داشتن بیمه را که در دوره اوباما بود را باطل کردم. قانون مراقبت بهداشتی اوباما خوب نیست، نظام مراقبت بهداشتی باید به صورت خوبی اداره شود. هر کاری که ما انجام دهیم، عده‌ای می‌گویند خوب نیست. می‌خواهیم الزام داشتن بیمه درمانی یا جریمه را حذف کنیم.

 

وی افزود: می‌دانم فشار زیادی خواهد بود، من فکر می کنم مجلس نمایندگان را پیروز خواهیم شد و آن برای رسیدن به یک نظام مراقبت بهداشتی تازه دست بیابیم.

 

رئیس جمهوری آمریکا با حمایت از بیمه‌های خصوصی اظهار کرد: 180 میلیون نفر از این بیمه استفاده می‌کنند اما بایدن می‌خواهد سیستم مراقبت بهداشتی سوسیالیستی را پیاده کند.

بایدن درباره این سوال گفت: من قانون بیمه خدمات درمانی اوباما را به همه تسری خواهم داد. هر کسی که برای این بیمه سزاوار شناخته شود، تحت پوشش قرار خواهند گرفت. می‌خواهیم هزینه بیمه و قیمت دارو را کاهش خواهیم داد.

 

وی افزود: من نمی‌خواهم بیمه خصوصی را لغو کنم، حتی یک نفر تحت برنامه ما بیمه خصوصی را از دست نخواهند داد مگر آنکه خودشان بخواهند. او مدت‌ها است در حال طرح این مسایل است اما هرگز نخواهد توانست این کار را بکند.

 

معاون اول باراک اوباما ادامه داد: بسیاری به خاطر کرونا بیمه خود را از دست داده‌اند، اکنون آنها می‌خواهند 20 میلیون نفری از قانون اوباماکر استفاده می‌کنند را هم از خدمات بیمه خارج کنند.

 

سوال بعدی از بایدن درباره اتهام ترامپ مبنی بر مراقبت بهداشتی سوسیالیستی بود که پاسخ داد: این مسخره است. حق انتخاب مردم را بگویند سوسیالیستی است؟ همه باید حق بیمه خدمات درمانی مقرون به صرفه داشته باشند. این چیزی است که جان مردم را حفظ می‌کند.

 

ترامپ در پاسخ گفت: بایدن 47 سال در مشاغل مختلف بوده و کاری نکرده است، او 8 سال معاون اول بود که کاری نکرد. او می‌خواهد مراقبت بهداشتی به سبک سوسیالیستی را وارد کند، برنی سندرز این را می‌خواهد. شما بهداشت سوسیالیستی خواهید داشت.

 

مجری برنامه در حالی که تلاش کرد به مساله دیگری بپردازد اما بایدن خواستار پاسخ شد و اظهار کرد: مردم حق این را دارند که یک بیمه درمانی مقرون به صرفه داشته باشند. بیمه ما 750 میلیارد دلار را در مدت 10 سال صرفه جویی می‌کند، هزینه بیمه مردم را کاهش می‌دهد اما او هیچ کاری برای درمان مردم نکرده است.

 

ترامپ واکنش نشان داد و افزود: او درباره مراقبت بهداشتی به سبک سوسیالیستی صحبت می‌کند. او می‌خواهد برنامه رفاه اجتماعی را از بین ببرد، برنی سندرز تلاش کرد اما موفق نشد. این کارایی ندارد.

 

بایدن گفت: او بسیار گیج شده و فکر می‌کند با کسی دیگر رقابت می‌کند. تو با من جو بایدن رقابت می‌کنی. ترامپ می‌خواست بیمه خدمات درمانی را از بین ببرد آنگاه می‌خواهد برای من از تامین اجتماعی سخن بگوید؟

 

ترامپ در اظهار نظری مدعی شد: بازار سهام در صورت پیروزی بایدن سقوط خواهد کرد.

 

بایدن پاسخ داد: این ایده که بازار سهام در حال رشد است فقط در ذهن او است. در سه سال گذشته میلیاردرهای این کشور 700 میلیارد دلار بیشتر درآمد داشتند، مردم معمولی چه می‌شوند، خط کش و مقیاس او تنها کسانی هستند که در وال استریت فعالند. 

 

سوال بعدی درباره 12 میلیون بیکار و 8 میلیون آمریکایی زیر خط فقر بود و اینکه مردم به واشنگتن نگاه می‌کنند که مدام در حال جدال بی‌فایده هستند.

 

ترامپ گفت: به خاطر این است که نانسی پلوسی نمی‌خواهد آن را تایید کند. او نمی خواهد چیزی را تصویب کند برای اینکه می‌خواهد سوم نوامبر پیروزی به دست آورد. ما برای این کار رقبت داریم. پیش از این سه طرح یارانه ای را انجام دادیم.

 

بایدن در پاسخ اظهار کرد: او حتی از رای جمهوریخواهان هم برخوردار نیست.

 

سوال از بایدن درباره تلاش وی برای سوق دادن دموکرات‌ها به یک توافق بود که گفت: من از تابستان این کار را کردم، قانون موسوم به قهرمان از قبل بوده است. او هیچ کاری نکرد میچ مک‌کانل گفت که بگذارید ورشکست شوند.

 

ترامپ در واکنش اظهار کرد: آن چه که تصویب شد برای نجات تمام ایالت‌های دموکرات‌ها بود که به صورت بدی اداره می شود و میلیونها دلار به هدر می‌رفت. پول مردم به جیب کسانی می رفت که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند.

 

بایدن گفت: من اگر انتخاب شوم به عنوان یک دموکرات، مدیریت نخواهم کرد. ایالت دموکرات و جمهوریخواه نداریم. چه قرمز باشید یا آبی، پلیس یا آتش نشان یا هر کسی دیگری که باشید باید کمک کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------