روز خونین در میانمار با 18 کشته/ واکنش سازمان ملل و اتحادیه اروپا



اخبار,اخبار بین الملل,اعتراضات میانمار
سازمان ملل اعلام کرد، دست‌کم ۱۸ تن طی امروز، یکشنبه در جریان متفرق کردن تظاهرکنندگان در میانمار توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، که خونبارترین روز از زمان وقوع کودتای نظامی در اول فوریه محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه آرتی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، طی درگیری‌های امروز دست‌کم ۱۸ تن کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند.

 

این نهاد اشاره کرد، براساس اطلاعات به دست آمده کشته‌ها در صفوف تظاهرکنندگان در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های واقعی در شهرهای یانگون، داوی، ماندالای، مییک، باگو و بوکوکو هستند.

 

در این بیانیه همچنین اشاره شده است: نیروهای امنیتی از گاز اشک آور، گلوله‌های مشقی، بمب‌های صوتی و گاز اشک آور علیه معترضان استفاده می‌کنند.

 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد، براساس معیارهای بین‌المللی در زمینه حقوق بشر استفاده از زور و اقدامات شدید علیه تظاهرکنندگان صلح‌جو غیرقابل توجیه است و ارتش و پلیس میانمار باید به حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و درخواست برای "بازگرداندن دموکراسی" احترام بگذارند.

 

در این رابطه اتحادیه اروپا نیز بر لزوم تعقیب و بازخواست مقامات جدید میانمار به دلیل گزارش‌ها درباره کشته شدن تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات تاکید کرد.

 

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش میانمار اخیرا دست به عملیات سرکوب تظاهرکنندگان و نادیده گرفتن حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در سراسر این کشور زده که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.

 

او ادامه داد: نیروهای امنیتی در جریان استفاده از گلوله‌های واقعی در حق غیرنظامیان بی‌دفاع در واقع علنا قانون بین‌المللی را نقض کرده‌اند و باید تحت تعقیب قرار بگیرند. استفاده از خشونت هیچ مشروعیتی را به براندازی غیرقانونی دولت منتخب دموکرات نمی‌دهد و مقامات نظامی باید فورا دست از خشونت در حق غیرنظامیان برداشته به مردم اجازه دهند حق آزادی بیان و تجمع داشته باشند.

 

بورل افزود: اتحادیه اروپا با قاطعیت در کنار ملت شجاع میانمار که از دموکراسی دفاع می‌کنند، می‌ایستد و بروکسل به زودی تدابیری در واکنش به تحولات اخیر این کشور لحاظ خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------