واکنش بایدن به انفجار کابل/ کشته شدگان به ۱۷۰ تن رسیدند



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا درباره انفجارهای روز پنجشنبه در فرودگاه کابل با شرکت در یک کنفرانس خبری عنوان داشت: نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، رییس جمهوری آمریکا در این زمینه با "قهرمان" خواندن افرادی که کشته شده‌اند، گفت: حملات همان چیزی بود که ما درباره آن صحبت کرده و از آن ابراز نگرانی کرده بودیم.

 

بایدن گفت: ما دل شکسته و خشمگین‌ هستیم. شرایط در حال بررسی است و من مدام در حال دریافت اطلاعات جدید هستیم. حمله‌ای که نهادهای اطلاعاتی درباره آن هشدار داده بودند در کابل رخ داد و منجر به کشته شدن شماری از آمریکایی‌ها و غیرنظامیان شد. واشنگتن این موضوع را با جزئیات پیگیری می‌کند.

 

بایدن افزود: آنها که این حمله را در کابل انجام دادند می‌دانند که ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. آنها را پیدا خواهیم کرد و بهای کارشان را خواهند پرداخت. اطلاعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه داعش، دشمن قسم‌خورده طالبان، در حال برنامه‌ریزی حمله علیه ماست. در زمان مناسب برای حمله علیه داعش برنامه‌ریزی خواهیم کرد و این دشمن ما را باز نخواهد داشت.

 

رییس جمهوری آمریکا هم چنین با تاکید بر اینکه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بر اساس قرار قبلی تا پیش از ۳۱ اوت تکمیل می‌شود، گفت که وی به نیروهای آمریکایی دستور داده تا "شبه‌نظامیانی" را که در پشت این حمله "تروریستی" بودند، مورد پیگرد قرار داده و هدف قرار دهند.

 

بایدن گفت: تروریست‌ها نمی‌توانند جلوی ما را بگیرند. ما اجازه نمی‌دهیم که آنها ماموریت ما را متوقف کنند. ما عملیات تخلیه را ادامه می‌دهیم. من به فرماندهانمان دستور داده‌ام تا طرح‌های عملیاتی را برای حمله به تاسیسات، رهبری و دارایی‌های داعش را ایجاد کنند.

 

رییس جمهوری آمریکا قول داد تا با شدت و قاطعیت علیه داعش اقدام شود و به نیروهای آمریکایی هم دستور داد تا "نهایت اقدامات ضروری" را برای حفاظت از نیروهای باقیمانده در کابل صورت دهند.

 

وی هم‌چنین این نگرانی را که میان نیروهای طالبان و داعش ارتباطی احتمالی وجود داشته باشد منتفی دانست و اظهار کرد هیچ مدرکی در این زمینه مشاهده نشده است.

 

بایدن با بیان اینکه "می‌دانیم عاملان حمله کابل چه کسانی هستند و به دنبال راه‌های مناسب برای حمله به آنها در هر کجا که هستند، خواهیم بود"، تصریح کرد: از مسئولان افغانستان می‌خواهم برنامه روشنی برای مبارزه با شاخه داعش در افغانستان ارائه کنند.

 

رییس جمهوری آمریکا عنوان داشت: من مسئولیت آنچه را که به‌تازگی در افغانستان اتفاق افتاده، بر عهده می‌گیرم اما این توافقی بود که در دولت قبلی بر آن توافق شده بود و ما باید آن را اجرا می‌کردیم.

 

بایدن در پایان نطق خود به برخی سوالات رسانه‌ها پاسخ داد.

 

او در پاسخ به سوالی درباره اعتماد ارتش آمریکا به طالبان گفت: "هیچ کس به آنها اعتماد نکرده. ما فقط روی این مساله حساب می‌کنیم که آنها به منافع خود علاقه دارند. این به نفع آنهاست که ما همان زمانی که گفتیم آنجا را ترک کنیم، و اینکه حداکثر تعداد ممکن را خارج کنیم."

 

او همچنین گفت آمریکا شاید مهاجمان را بشناسد و افزود: "آنها را خواهیم یافت."

 

از بایدن سوال شد آیا تایید می‌کند آمریکا فهرستی از اسامی کسانی که باید از افغانستان خارج شوند را به طالبان داده است تا امکان خروج آنها فراهم شود.

 

او در پاسخ گفت که آمریکا در مورد مسائل امنیتی با طالبان هماهنگی‌هایی دارد و افزود: "بله، ممکن است مواردی مثل این بوده باشد."

 

***

 

پنتاگون: در انفجارهای فرودگاه کابل ۱۳ نیروهای آمریکایی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند

یک ژنرال آمریکایی از پنتاگون تایید کرد که در دو عملیات انتحاری که در فرودگاه کابل روی داد و داعش مسئول آن معرفی شد ۱۳ نظامی آمریکایی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، این اولین تلفات نیروهای آمریکایی در افغانستان از فوریه ۲۰۲۰ و خونین‌ترین آن در یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

 

روز پنجشنبه دست‌کم دو انفجار در میان جمعیتی که در فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان تجمع کرده بودند روی داد. داعش با پذیرش مسئولیت این دو انفجار عنوان کرده یکی از انفجارها مترجمان و کسانی را که با نیروهای آمریکایی همکاری داشته‌اند، هدف قرار داده است.

 

در این انفجارهای هم‌چنین دستکم ۶۰ افغان کشته و ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

 

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در یک کنفرانس خبری بعد از این انفجارها عنوان داشت پس از دو انفجار نیروهای داعش اقدام به تیراندازی کردند و به گفته وی "ما هنوز انتظار ادامه چنین حملاتی را داریم و برای آن آماده‌ایم."

 

وی ادامه داد، حملات بعدی می‌تواند با استفاده از حملات راکتی یا خودروهای بمب‌گذاری شده باشند. فرمانده نیروهای آمریکایی تصریح کرد شواهدی وجود ندارد که نشان دهد طالبان اجازه چنین حملاتی را داده است.

 

***

 

شمار کشته های غیرنظامی به ۹۰ نفر رسید

یک مقام وزارت بهداشت افغانستان که نخواست نامش فاش شود  گفته است که شمار مردمی که در حمله دیروز فرودگاه کابل کشته شدند به ۹۰ نفر رسیده و شمار مجروحان هم ۱۵۹ نفر است. 

 

***

 

سخنگوی طالبان: انفجارهای امشب کابل توسط آمریکا صورت گرفت/ ۲۸ نفر از اعضای ما در انفجارهای کابل کشته شدند

سخنگوی طالبان مدعی شد که انفجارهای کابل با دستور آمریکا صورت گرفته است.

 

طالبان روز جمعه اعلام کرد که دستکم ۲۸ نفر از اعضای این گروه در انفجارهای روز پنجشنبه کابل کشته شدند.

 

نیروهای حفاظتی وابسته به این گروه برج‌های کنترل و نظارت در اطراف همه فرودگاه‌های افغانستان مستقر خواهند شد.

 

طالبان همچنین گفته است که دلیلی برای تمدید مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان وجود ندارد.

 

***

 

تازه‌ترین آمار تلفات و زخمی‌های انفجارهای فرودگاه کابل/ داعش هویت عامل حمله را اعلام کرد

 آمارها در مورد تعداد دقیق کشته‌های افغان هنوز به درستی روشن نیست، اما براساس برخی گزارش‌ها این تعداد به ۹۰ نفر می‌رسد. طالبان هم می‌گوید که ۲۸ عضو آن در این میان کشته شده‌اند.

 

یک مقام وزارت بهداشت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفته است که شمار کسانی که در حمله دیروز فرودگاه کابل کشته شدند به ۹۰ نفر رسیده و شمار رسمی مجروحان هم ۱۵۹ نفر است.

 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)‌ نیز ابتدا از کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکایی و زخمی شدن ۱۳ سرباز خود خبر داده بود که اکنون به ۱۳ کشته رسیده است.

 

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام،‌ در بیانیه خود تاکید که علیرغم این حمله، عملیات هوایی آمریکا برای خروج پناهجویان افغان و شهروندان خارجی ادامه خواهد یافت.

 

او گفت که انتظار دارد حملاتی از این دست ادامه پیدا کند و وعده داد که آمریکا علیه عوامل حمله تلافی کند.

 

از طرف دیگر، شبکه اعماق وابسته به داعش می‌گوید که این گروه مسوولیت حمله را برعهده می‌گیرد.

 

در بیانیه داعش آمده است که یک بمب گذار انتحاری این گروه - که "عبدالرحمان لوگری" معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع "همدستان" افغان و نیروهای آمریکایی منفجر کرد.

 

***

 

مخالفت کاخ سفید با درخواست‌ها برای برکناری بایدن پس از انفجارهای کابل
به دنبال وقوع انفجار در فرودگاه کابل و کشته و مجروح شدن چندین نظامی آمریکایی شماری از سیاستمداران و به ویژه جمهوری خواهان این کشور خواستار برکناری جو بایدن، رئیس جمهوری کشورشان شدند.

 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این درخواست‌ها گفت: اکنون زمان مناسبی برای بازی‌های سیاسی نیست.

 

وی افزود: ما از هر آمریکایی، چه یک مقام منتخب باشد و یا خیر، توقع داریم که در کنار ما ایستاده و از ما برای تعقیب این تروریست‌ها و مقابله با آنها در هر نقطه از دنیا حمایت کنند.

 

این اظهارات پس از آن مطرح شد که شماری از سیاستمداران آمریکایی، عمدتا جمهوری خواه، از جمله مقامات سابق و اعضای کنگره پس از وقوع انفجارهای فرودگاه کابل از بایدن خواستند که استعفا دهد.

 

رونی جکسون، نماینده جمهوری خواه درباره کنفرانس مطبوعاتی جو بایدن درباره این حمله در توییتر نوشت: این شرم آور بود. به وضوح مشکلی در سلامت روانی بایدن وجود دارد. او نباید حتی برای یک ثانیه دیگر رئیس جمهور باقی بماند، ما شایسته بهتر از این هستیم.

 

همچنین نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در این باره گفت: آیا باید بایدن پس از برخورد با مسئله افغانستان برکنار شود و یا از سمتش استعفا دهد؟ پاسخ مثبت است اما باید دقت کرد که این اتفاق ما را به کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا می‌سپارد؛ اتفاقی که به مراتب بدتر خواهد بود.

 

***

 

ترامپ به انفجار فرودگاه کابل واکنش نشان داد
 دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت آنچه روز پنجشنبه در فرودگاه کابل رخ داد "یک تراژدی است که هرگز نباید اجازه داده می‌شد رخ دهد".

 

ترامپ که قبلاً از مدیریت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا درباره بحران در افغانستان شدیدا انتقاد کرده بود، افزود: "هرگز نباید اجازه می‌داد این فاجعه اتفاق بیفتد، این(حادثه) درک غم ما را عمیق‌تر و دشوارتر می‌کند. "

 

***

 

گوترش خواستار نشست فوری شورای امنیت شد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله «تروریستی» به فرودگاه کابل را محکوم کرد و خواستار تشکیل نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت برای بحث درباره تحولات افغانستان شد.

 

***

 

داعش رسماً مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را پذیرفت

شبکه اعماق وابسته به داعش می‌گوید که این گروه مسوولیت حمله را برعهده می‌گیرد.

جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

در بیانیه داعش آمده است که یک بمب گذار انتحاری این گروه - که "عبدالرحمان لوگری" معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع "همدستان" افغان و نیروهای آمریکایی منفجر کرد.

 

***

 

ترکیه: تمام نیروهای خود را هرچه زودتر از افغانستان خارج می‌کنیم 

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اوضاع افغانستان اعلام کرد که قصد داریم که در زودترین فرصت ممکن تمام نیروها خود را از افغانستان خارج کنیم.

 

 ***

 

آخرین آمار کشته‌شدگان انفجار کابل 

شمار کشته شدگان حملات دیروز به فرودگاه کابل به ۱۷۰ تن رسید.

 

۱۳۲ جسد از اجساد قربانیان هنوز شناسایی نشده است.

 

تعداد زخمی‌های حادثه به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------