آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

ترامپ طالبان را به حمله نظامی تهدید کرد/ تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت



ترامپ،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته چنانچه طالبان تجهیزات آمریکایی را که تصاحب کرده بازنگرداند ارتش آمریکا بایستی با زور نظامی آن را پس بگیرد.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته گروه طالبان بایستی تمامی تجهیزات آمریکایی تصاحب‌شده توسط این گروه حین تصرف افغانستان را بازگرداند.

 

ترامپ در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه صادر شده گفته چنانچه طالبان از تحویل این تجهیزات خودداری کند آمریکا بایستی به زور نظامی متوسل شده و یا مواضع طالبان را بمباران کند.

 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «بایستی مطالبه کرد تا تمامی آن تجهیزات فوراً به ایالات متحده بازگردانده شود. این مطالبه بایستی همه ۸۵ میلیارد دلار هزینه‌ها را هم شامل شود.»

 

وی اضافه کرد: «اگر [آن تجهیزات] تحویل داده نشوند می‌بایست بی‌چون و چرا از زور نظامی استفاده کرده و آنها را پس بگیریم و یا دست‌کم [آن تجهیزات] را با بمباران از بین ببریم.»

 

دونالد ترامپ از مدیریت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در اجرای توافق خروج از افغانستان انتقاد کرد و گفت که هیچ گاه در تاریخ خروج نیروهای آمریکا از کشوری اینقدر ضعیف مدیریت نشده است.

 

***

 

شورای امنیت قطعنامه‌ای درباره افغانستان تصویب کرد

قطعنامه شورای امنیت درباره افغانستان با وجود امتناع چین و روسیه از رأی دادن به این قطعنامه تصویب شد.

 

به گزارش تسنیم به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل متحد با 13 رأی موافق قطعنامه‌ای پیشنهادی انگلیس و فرانسه درباره افغانستان را تصویب کرد.

 

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که روسیه به آن رأی منفی داد.

 

بر اساس این گزارش، بازگشایی فوری و ایمن فرودگاه کابل و محوطه اطراف آن بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان از جمله بندهای این قطعنامه است.

 

شورای امنیت در این قطعنامه از طالبان خواسته است که خروج ایمن کسانی را که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند تضمین کند.

 

شورای امنیت  از همه طرف‌های ذیربط در افغانستان خواست که برای انجام اقدامات لازم به منظور تقویت امنیت در افغانستان با شرکای بین المللی همکاری کنند.

 

این شورا همچنین درباره احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار تقویت تلاش‌ها برای پیشبرد کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شد.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد  خواستار عدم استفاده از خاک افغانستان برای جنگ علیه کشورهای همسایه یا پناه دادن به تروریست‌ها شد.

 

نماینده آمریکا در شورای امنیت در نشست امشب این شورا برای بررسی قطعنامه پیشنهادی درباره افغانستان گفت: جامعه جهانی باید به کمک به کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند پایبند باشد.

 

نماینده انگلیس در این نشست گفت که باید حقوق بشر از جمله حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان تضمین شود.

 

وی گفت که ما بر اساس رفتارهای طالبان درباره این گروه قضاوت می‌کنیم.

 

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که کشورش به این قطعنامه پیشنهادی رأی نداده است.

 

وی افزود: ما مخالف مسدود کردن ذخایر طلا و ارز دولت افغانستان در خارج از این کشور هستیم، زیرا این اقدام به ضرر صلح و امنیت است.

 

نماینده چین نیز گفت: ما به این قطعنامه رأی ندادیم، زیرا اصلاحاتی که پیشنهاد داده بودیم لحاظ نشد.

 

وی افزود: هر قطعنامه‌ای که شورای امنیت درباره افغانستان تصویب می‌کند باید به صلح در این کشور کمک کند نه اینکه منجر به بحرانی شدن بیشتر اوضاع شود.

 

نماینده چین اظهار داشت: مسدود کردن دارایی‌های افغانستان در خارج با درخواست‌ها برای تحقق صلح و امنیت در این کشور در تضاد است.

 

وی گفت: ما باید در زمینه عملکرد نیروهای بیگانه در افغانستان در طول 20 سال گذشته تحقیق کنیم.

 

نماینده چین در شورای امنیت در ادامه گفت: جامعه جهانی باید با طالبان همکاری کند و به آنها مشورت دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------