طالبان، «فیض الله جلال» استاد دانشگاه کابل را به جرم مخالفت با حکومت بازداشت کرد



فیض الله جلال،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
افراد وابسته به گروه طالبان فیض الله جلال استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل را به جرم مخالفت و تحریک مردم علیه نظام، بازداشت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خانواده فیض الله جلال استاد دانشگاه کابل، شامگاه شنبه (۱۸ جدی/دی ۱۴۰۰) در صفحه توئیتر رسمی وی از بازداشت او توسط اعضای گروه طالبان در کابل خبر دادند.

 

جلال، طی دو ماه گذشته در مباحث تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی بصورت علنی، طالبان را جنگجویان نیابتی پاکستان در افغانستان عنوان کرده و همواره مشروعیت و استقلال آنها را زیر سوال می‌برد.

 

وی دو ماه قبل در یک مباحثه تلویزیونی «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر را «گوساله» خطاب کرده و به مجری معترض شده بود که چرا وی را با چنین افراد کم‌سوادی در یک برنامه دعوت کرده است.

 

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان از آقای جلال به عنوان «یک انسان متعصب» نام برده و عکس‌هایی از صحفه توئیتر وی را منتشر کرده اند که حاوی مطالبی علیه این گروه است. اما، خانواده آقای جلال این حساب توئیتری را جلعی می‌پندارند.

 

مجاهد تصریح می‌کند که پروفسور فیض الله جلال از جایگاه استاد دانشگاه سوء استفاده کرده، با آبروی مردم بازی و آنها را علیه نظام تحریک می‌کرد. سخنگوی طالبان با لحن تندی بازداشت جلال را تأیید کرده آنرا درس عبرتی برای دیگران می‌دانند «تا در آینده کسی از آدرس استاد دانشگاه و دانشمند!!؟ دست به یاوه گویی و هتک حرمت انسان‌ها نزنند.»

 

فیض الله جلال سالها است در دانشگاه کابل سیاست تدریس می‌کند و در دوره حکومت جمهوری نیز یکی از منتقدان سر سخت حکومت محمد اشرف غنی بود.  بازداشت وی ازسوی گروه طالبان واکنش‌های گسترده ای را در سطح ملی و بین المللی به همراه داشته است.

 

سازمان عفو بین‌الملل بازداشت این استاد دانشگاه کابل را محکوم کرده و خواهان رهایی وی شده است؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز «توفان توئیتری» را در حمایت از آزادی آقای جلال راه اندازی کرده اند.

 

در همین حال، فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان نیز در خبرنامه‌ای بازداشت پروفیسور فیض الله جلال توسط گروه طالبان را مصداق محدودیت آزادی بیان دانسته و خواستار رهایی فوری وی شده است.

 

این رویداد در حالی به وقوع می‌پیوندد که یک روز قبل، سخنگوی گروه طالبان، منتقدان شان را «محترم» دانسته و اذعان نموده بود که باید باب گفت‌وگو و حق ابراز نظر برای شهروندان باز نگهداشته شود.

 

این نخستین‌بار نیست که عملکرد این گروه در تضاد با سیاست اعلامی-شعاری شان قرار می‌گیرد. پیش از این نیز، ملا هیبت الله آخند، رهبر مذهبی طالبان فرمان عفو عمومی صادر کرده و تمام نظامیان و کارمندان حکومت گذشته را مورد عفو قرار داده بود؛ اما در عمل چنین نشد و نیروهای استخباراتی طالبان، نظامیان حکومت پیشین را بدون سر و صدا در سراسر افغانستان دستگیر کرده و سر به نیست می‌کردند و این روند تا کنون هم ادامه دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------